Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klarnas tre trender

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 18 maj 2020 digit

Massa Olika Prylar Mot Vit Bakgrund

– E-handelsvåren är tydligt uppdelad i tre faser. Den första inföll när många hushåll började bunkra mat- och apoteksvaror i början av mars månad. Den andra i mitten av mars, när de flesta svenskar började spendera mer tid hemma och behovet av underhållning och produkter till hemmet ökade som en följd av detta. Och den tredje i slutet av april och starten av maj, när konsumtionsmönstren börjar återgå mer till tillståndet innan coronavirusets utbrott, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Panik, chill, tillbaka till verkligheten

Klarna hanterar uppskattningsvis hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel och det är med hjälp av dessa data som de har tagit fram rapporten Klarnas e-handelspuls: maj 2020.

Under bunkringsfasen ökade trycket på vardagsinköp från dagligvaruhandeln och från apotek. En annorlunda peak infann sig när många önskade byta till sommardäck tidigare än annars.

I slutet av mars började, framförallt personer under 35, att köpa och konsumera betydligt mer böcker, film och musik medan personer över 76 år fortsatte att handla mat- och apoteksvaror.

Först mot slutet av april började varor, som tidigare hade bortprioriterats att bli populära igen, till exempel kläder, skor och sportutrustning.

Två år på två månader

En annan trend som Klarna kan se är att personer över 56 har ökat sitt handlade med 10 procent de senaste två månaderna och står idag för ungefär en femtedel av den totala e-handeln. Enligt Klarnas beräkningar är det en ökning som åldersgruppen, under vanliga omständigheter, skulle ha tagit två år att uppnå.

– Coronaviruset accelererade trenden att äldre tar en större andel av nätköpen, motsvarande närmare två års tillväxt på ett par månader. Många äldre som nu upptäcker fördelarna med e-handeln kommer att fortsätta shoppa på nätet i högre utsträckning i framtiden.

Populära varor under de tre coronamånaderna

2-15 mars: Mat & dryck, Hälsa & skönhet, Bildelar och -tillbehör
16 mars - 12 april: Underhållning, Barnprodukter, Hem & trädgård, Erotiska produkter
13 april - 10 maj: Mode, Sport & Fritid, Smycken & accessoarer, Hem & trädgård

Källa: Klarna

Senaste nytt

2025 gör maskiner jobbet

22 oktober 2020

År 2025 kommer maskiner att utgöra mer än hälften av världens arbetskraft. Det spår World Economic Forum.

Sensorer mäter luft

22 oktober 2020

Nu mäts Stockholms luftkvalitet med en sensor sittandes på en buss i stadstrafiken. I projektet deltar bland annat Stockholms stad, KTH och MIT. 

AI utan transparens

22 oktober 2020

Trots att allt fler företag och organisationer tar fram etiska AI-riktlinjer så har transparensen i besluten minskat. Men tar man inte etikfrågan på allvar kan konsekvenserna bli stora, enligt en ny rapport från Capgemini.

Nynna till Google

21 oktober 2020

Det kan vara frustrerande att ha en melodi på hjärnan utan att komma på vilken sång den tillhör. Nu kan du nynna till Google för att få hjälp.

Största cyberhoten

21 oktober 2020

Dagligen sker cyberspionage och angrepp mot Sverige från andra länder, främst från Kina och Ryssland. Informationen som olovligen hämtas in värderas till miljarder. För att stoppa läckaget krävs det ett betydligt bättre säkerhetsskyddsarbete. Det menar Säkerhetspolisen.

Trögt för digital yuan

20 oktober 2020

Kina har lottat ut digitala yen motsvarande drygt 13 miljoner kronor till kinesiska medborgare i staden Shenzhen. Men invånarna är inte imponerade.