Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klarnas tre trender

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 18 maj 2020 digit

Massa Olika Prylar Mot Vit Bakgrund

– E-handelsvåren är tydligt uppdelad i tre faser. Den första inföll när många hushåll började bunkra mat- och apoteksvaror i början av mars månad. Den andra i mitten av mars, när de flesta svenskar började spendera mer tid hemma och behovet av underhållning och produkter till hemmet ökade som en följd av detta. Och den tredje i slutet av april och starten av maj, när konsumtionsmönstren börjar återgå mer till tillståndet innan coronavirusets utbrott, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Panik, chill, tillbaka till verkligheten

Klarna hanterar uppskattningsvis hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel och det är med hjälp av dessa data som de har tagit fram rapporten Klarnas e-handelspuls: maj 2020.

Under bunkringsfasen ökade trycket på vardagsinköp från dagligvaruhandeln och från apotek. En annorlunda peak infann sig när många önskade byta till sommardäck tidigare än annars.

I slutet av mars började, framförallt personer under 35, att köpa och konsumera betydligt mer böcker, film och musik medan personer över 76 år fortsatte att handla mat- och apoteksvaror.

Först mot slutet av april började varor, som tidigare hade bortprioriterats att bli populära igen, till exempel kläder, skor och sportutrustning.

Två år på två månader

En annan trend som Klarna kan se är att personer över 56 har ökat sitt handlade med 10 procent de senaste två månaderna och står idag för ungefär en femtedel av den totala e-handeln. Enligt Klarnas beräkningar är det en ökning som åldersgruppen, under vanliga omständigheter, skulle ha tagit två år att uppnå.

– Coronaviruset accelererade trenden att äldre tar en större andel av nätköpen, motsvarande närmare två års tillväxt på ett par månader. Många äldre som nu upptäcker fördelarna med e-handeln kommer att fortsätta shoppa på nätet i högre utsträckning i framtiden.

Populära varor under de tre coronamånaderna

2-15 mars: Mat & dryck, Hälsa & skönhet, Bildelar och -tillbehör
16 mars - 12 april: Underhållning, Barnprodukter, Hem & trädgård, Erotiska produkter
13 april - 10 maj: Mode, Sport & Fritid, Smycken & accessoarer, Hem & trädgård

Källa: Klarna

Senaste nytt

Sveriges bästa kommuner

1 juni 2020

SKR har utsett tio modellkommuner som ska stärka äldreomsorgens digitalisering 2020-2022. Tillsammans med SKR ska de utvalda kommunerna sedan hjälpa andra med digitala tjänster och välfärdsteknik.

Google sponsrar hemarbete

1 juni 2020

Googles anställda får vardera 1 000 dollar för att köpa kontorsutrustning och möbler, för att på bästa sätt kunna jobba hemifrån under pandemin.

Hej transparent transport

29 maj 2020

Apoteket Hjärtat lanserar ett miljövänligt transportalternativ för sin e-handel. Lösningen är utvecklad tillsammans med forskare vid Linköpings och Stockholms universitet.

Hackare nyttjar WHO

29 maj 2020

Hackare kopierar WHO:s sida till en bluffsajt och säljer tjänsten till bedragare som vill lura folk på pengar. Det visar en undersökning från it-säkerhetsföretaget Proofpoint.

Bygg hållbart nu

28 maj 2020

Med befintlig teknik och kända lösningar kan byggsektorn drastiskt minska sina utsläpp av koldioxid. Det visar forskning från Chalmers som utgår från Skanskas klimatkalkyl för riksväg 44.

Underkänd omsorg

28 maj 2020

Sveriges kommuner nyttjar inte digitaliseringens möjligheter tillräckligt. Ett felaktigt sätt att använda kommunbudgeten och för kortsiktiga perspektiv gör att invånare inte får ta del av nya digitala lösningar. Det visar en rapport från Göteborgs universitet.