Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skolans felfokus

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 19 maj 2020 it i skolan

Skola Digitala Laromedel

– De politiska, sociala och mediala trycken på att lärare ska integrera digitala verktyg i undervisningen riskerar leda till att verktygen i sig hamnar i fokus. Lärare har dock möjligheter att använda sin didaktiska kompetens till att ta ställning till hur ett specifikt ämnesinnehåll ska instrueras i klassrummet, säger Anne Kjellsdotter, doktorand vid Göteborgs universitet.

– Det är därför viktigt att lärare använder denna kompetens för att instruera ett specifikt innehåll på det sätt som de själva finner lämpligast för att nå önskvärt resultat, de må så vara medelst analoga eller digitala verktyg.

Digitalt i rymden

Anne Kjellsdotter har studerat undervisningen i en tredjeklass på en skola som valt att satsa på digitala verktyg. Undervisningsexemplet hon framför allt koncentrerar sig på rör ett skolprojekt om rymden.

Den etnografiska studien omfattar intervjuer med lärare och elever, samt observationer av lärares planering, lärares genomförande av undervisning, interaktionen i klassrummet och elevernas slutprodukter. En av Anne Kjellsdotters slutsatser är att fokus hamnade på den digitala programvaran och inte på rymden.

Mindre effektiv undervisning

En av de fyra delstudierna visar att de elever som själva kunde ställa undersökande frågor och tillsammans med andra kamrater använda sig av digital teknologi för att finna lösningar, lyckades utforska ämnesinnehållet i högre grad jämfört med de elever som enbart använde sig av programvarans funktioner.

Som tidigare forskning visar Anne Kjellsdotters avhandling att det finns en oklarhet i hur, vad och varför digitala verktyg ska användas i undervisningen. Avhandlingen visar dessutom att dessa digitala verktyg i själva verket kan minska undervisningens effektivitet.

Källa: Göteborgs universitet

Senaste nytt

2025 gör maskiner jobbet

22 oktober 2020

År 2025 kommer maskiner att utgöra mer än hälften av världens arbetskraft. Det spår World Economic Forum.

Sensorer mäter luft

22 oktober 2020

Nu mäts Stockholms luftkvalitet med en sensor sittandes på en buss i stadstrafiken. I projektet deltar bland annat Stockholms stad, KTH och MIT. 

AI utan transparens

22 oktober 2020

Trots att allt fler företag och organisationer tar fram etiska AI-riktlinjer så har transparensen i besluten minskat. Men tar man inte etikfrågan på allvar kan konsekvenserna bli stora, enligt en ny rapport från Capgemini.

Nynna till Google

21 oktober 2020

Det kan vara frustrerande att ha en melodi på hjärnan utan att komma på vilken sång den tillhör. Nu kan du nynna till Google för att få hjälp.

Största cyberhoten

21 oktober 2020

Dagligen sker cyberspionage och angrepp mot Sverige från andra länder, främst från Kina och Ryssland. Informationen som olovligen hämtas in värderas till miljarder. För att stoppa läckaget krävs det ett betydligt bättre säkerhetsskyddsarbete. Det menar Säkerhetspolisen.

Trögt för digital yuan

20 oktober 2020

Kina har lottat ut digitala yen motsvarande drygt 13 miljoner kronor till kinesiska medborgare i staden Shenzhen. Men invånarna är inte imponerade.