Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Lyckat initiativ med digital majblomma

rosa blomma mot vit bakgrund.jpg

Försäljningen av majblommor har skjutits upp till hösten och istället pågår nu en digital handel av årets blomma. Den digitala majblomman har hittills inbringat fem miljoner kronor.

– Minsta lilla initiativ är välkommet och betyder att vi kan stötta fler barn inför sommarlovet. Majblomman ska överleva. Vi vägrar svika barnen, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare för Majblomman.

Fem miljoner 

Majblomman har sålts av barn och ungdomar sedan början av 1900-talet och pengarna har gått till att stödja barn som lever i ekonomisk utsatthet.

Förra året samlade barn och ungdomar in 67 miljoner på två veckor, men i år är försäljningen förskjuten till sensommaren på grund av den rådande pandemi. Sedadn en dryg vecka säljs majblommor digitalt och hitintills har det försäljningen inbringat fem miljoner kronor.

Inspirerande och hoppfullt

Även om den digitala försäljningen kommer att ha svårt att mäta sig med en den insats som alla skolbarn gör under en vanlig försäljningsperiod är generalsekreterare Tove Lindahl Greve hoppfull.

Coronakrisen tvingade oss att ställa om på bara några veckor, och hittills har den digitala insamlingen gått över förväntan.

 Skolbarn, idrottsklubbar, kompisgäng, företag och många andra har startat insamlingar och säljer digitala blommor. Det känns inspirerande och hoppfullt att så många människor väljer att engagera sig för Majblommans arbete för att motverka barnfattigdomen i Sverige.

download.jpg

Årets blomma är rosa med gula inslag och har designats av 12-åriga Elin Eisele i Alingsås.

Källa: Majblomman

4 maj 2020 Uppdaterad 5 augusti 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock, Majblomman

Senaste nytt