Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ronney jobbar jämt

ronney-ronneby960640.jpg

Ann-Christin Berg, Emma Hessbo, Åsa Karlsson och Ronney.

Sedan mitten av februari använder Ronneby en RPA för att hantera ansökningar av ekonomiskt bistånd. Resultatet är snabbare hantering och mer tid till annat för medarbetarna, något som uppskattas inte minst under coronatider.

– Vår RPA Ronney plockar upp ansökningarna på natten, utför preliminära beräkningar och påbörjar utredningar. När jag kommer till jobbet på morgonen har jag allt underlag för ansökningarna som inkom dagen innan och kan utgå ifrån Ronneys beräkningar. Sedan utför jag, eller en kollega, det juridiska beslutsfattandet, säger Åsa Karlsson, socialsekreterare på socialförvaltningen i Ronneby kommun.

Tankarna att införa RPA i socialförvaltningen drog igång när Ronneby i februari 2019 införde e-tjänsten digital ansökan för ekonomiskt bistånd. På bara några månader lyckades Ronneby förändra användarbeteendet och nu kommer 70 procent av alla ansökningar digitalt. Dessa 70 procent arbetar Ronney med, samtidigt som han är involverad i vilande ansökningar och utbetalningar, oavsett om dessa kommer in digitalt eller ej. 

– Om vi gör bedömningen att vi behöver ytterligare information, så ber vi den biståndssökande om det och placerar ärendet i vilande-kategorin. När det fylls i skickar Ronney tillbaka informationen till oss, vilket sparar mycket tid. Tidigare började vi alla dagar med att manuellt söka igenom vilande-kategorin. Sedan lägger Ronney även in samtliga ansökandes utbetalningar efter handläggarens beslut. Själva utbetalningen görs sedan av administrationen efter godkännande av enhetschef.

Alla med på tåget 

Sedan e-tjänsten infördes arbetar de 14 handläggarna i kommunen på ett nytt sätt. Tidigare delade alla handläggarna på alla arbetsuppgifter. Nu har de delat upp sig i två grupper där den ena gruppen handlägger ansökningar och den andra fokuserar på att träffa personerna som söker bistånd, vilket ska kunna hjälpa dem att snabbare hitta egen försörjning.

– RPA:n frigör resurser för ett ännu större fokus på personliga möten med de sökande, vilket innebär att rätt kompetens används till rätt arbetsuppgifter, säger Emma Hessbo, digitaliseringsstrateg i Ronneby kommun.

Rätt kompetens används till rätt arbetsuppgifter.

– Här har det varit viktigt att få med alla på tåget. Ny teknik kan vara skrämmande och anställda kan ibland vara rädda om sina arbetsuppgifter, men här har hela arbetsgruppen varit involverad i förändringarna och därmed ställt sig positiva till automatiseringen. 

Läglig lansering

Ronney har varit i bruk sedan mitten av februari och de har redan märkt en positiv effekt med bland annat snabbare och mer enhetliga beslut på ansökningar. Dessutom har coronaviruset inneburit en hel del mer vård av barn och högre sjukfrånvaro för medarbetarna, men Ronney jobbar konstant. 

– Vi har en aning lägre personalstyrka i dagsläget och hushållen som ansöker om ekonomisk bistånd ökar, så timingen för vår lansering kunde inte ha varit bättre. Visst var det några komplikationer i början och vi fick starta om systemet någon gång, men nu flyter det på bra, säger Emma Hessbo.

Vad är nästa steg?

– Vi är glada över att vara först i länet med att använda RPA för ekonomiskt bistånd, men vi är långtifrån klara. Vi planerar att Ronney även ska ta hand om våra nyansökningar, inte bara de återkommande. Det ska vi snart ha på plats.

– Sedan spanar vi in möjligheterna att automatisera andra processer och aktiviteter som är regelbundna och tidskrävande. Vi har även märkt att andra i kommunen är nyfikna på det vi åstadkommit och vilka möjligheter som finns för dem, avslutar Emma Hessbo. 

6 april 2020 Uppdaterad 7 januari 2021 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Ronneby kommun

Rekommenderad läsning

Smarta Hem I Europa

IDC: Nya rekord på IoT-marknaden

11 jun 2021 digit

Europas investeringar i IoT kommer att nå 202 miljarder dollar under 2021. Varje år fram till 2025 kommer marknaden att växa med över 10 procent.

Pappersbruk Nordic Paper

Datadrivet och säkert på Nordic Paper

7 jun 2021 digit

Sedan Nordic Paper börsnoterades i oktober har fokuset på säkerheten intensifierats och nu arbetar bolaget med en riskmatris och regelbundna internkontroller. Dessutom har pandemin lett till nya digitala lösningar och smartare arbetssätt.

Getinge Använder Rpa Och Chattbottar

Getinges väg mot RPA och chattbottar

3 jun 2021 digit

På Getinge drivs just nu ett stort automatiseringsarbete. För att minska utgifter och vinna tid satsar bolaget på en chattbot för HR-frågor, maskininlärning för att visualisera data och RPA för diverse finansfunktioner.

Sveriges Digitalisering Ojämn Mellan Kommuner

Digitalt utanförskap i mindre kommuner

3 jun 2021 digit

Storstäder och kommuner med borgerligt styre har mer fokus på digitalisering, jämfört med andra kommuner. Det visar en studie från Göteborgs universitet.

Ludvika, Etjänster, Barn I Badmössa Simmar I Simhall

Nya e-tjänster för Ludvika och Smedjebacken

31 maj 2021 digit

Med en ny identitetsplattform börjar arbetet med att introducera nya e-tjänster i Ludvika och Smedjebacken. Sedan förra året samarbetar de båda kommunernas it-avdelningar och automatisering och RPA-lösningar står högt på agendan.

Mobil Hemtjänst, Laholm, Undersköterskorna Malin Och Gabrielle Tittar I Hemtjänst App I En Mobil
video
ett samarbete med atea äldreomsorg

Mobilt arbetssätt för hemtjänsten i Laholm

28 maj 2021 digt

När Laholms kommun valde att gå över till ett mobilt arbetssätt för hemtjänsten skedde det efter noga planering och med stöd av projektledare som hanterade hela övergången och idag är alla mycket nöjda. Arbetssättet har underlättat, inte bara för undersköterskor som jobbar inom hemtjänsten, utan även för alla andra som berörs av förändringen.

Industri Ovanifrån

VDI och moln-klart för Malux

26 maj 2021 digit

Sedan Malux gick över till molnet och virtuella skrivbord har arbetet förenklats och pc-beroendet minskat. Dessutom var bolaget redo för distansarbete och behövde inte göra några nyinvesteringar när pandemin ställde krav på hemmajobb. 

Kalmar Domkyrka Ovanifrån

Kalmars IoT-väg till hållbarhet

24 maj 2021 digit

Kalmar IoT-satsar för att bli en hållbar stad och att öka nöjdheten hos medborgarna, bland annat är kommunens grillplatser numera uppkopplade. Men digitaliseringschef Niklas Hörling hoppas på fler initiativ från regeringen så att kommuner kan samarbeta inom digitaliseringen. 

Sveriges Digitaliseringskommun 2021

Digitaliseringskommun 2021 – här är de nominerade

20 maj 2021 digit

Vartannat år utses Sveriges Digitaliseringskommun, det vill säga den kommun som har lyckats bäst med att använda digitaliseringens möjligheter. De sex nominerade kommunerna är Landskrona, Malmö, Sundsvall, Södertälje, Upplands-Bro och Växjö.