Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Hjälp mot stroke

Högt blodtryck som inte behandlas kan leda till hjärtsvikt och stroke. Med ett individanpassat digitalt hjälpmedel vill forskare nu säkra att personer med hypertoni motiveras att följa sin ordinerade läkemedelsbehandling.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 29 april 2020 it i vården

timlgas med rosa sand mot gul bakgrund.jpg

– Våra studier visar att det är mycket viktigt att ta hänsyn till olika beteenden när digitala hjälpmedel utformas för att öka sannolikheten att patienter med hypertoni tar sin medicin och därmed får kontroll över sitt blodtryck, säger Kobra Etminani, biträdande universitetslektor i informationsteknologi på Högskolan i Halmstad.

– Det finns olika anledningar till att människor inte följer ordinerad medicinering, kost eller motion, vilket kan resultera i okontrollerat blodtryck. Därför är det angeläget med anpassningsbara och individualiserade digitala insatser för att ge rätt stöd till varje individ i stället för att ge allt till alla patienter. Det finns ingen universallösning.

Risk för komplikationer

Rädsla för biverkningar och glömska är några skäl till varför patienter med högt blodtryck inte följer sin ordinerade läkemedelsbehandling. Med individuella digitala hjälpmedel vill forskare vid Högskolan i Halmstad öka sannolikheten för att dessa patienter följer sin behandling och därmed minska risken för komplikationer som hjärtsvikt och stroke.

Vi hoppas att vår lösning kan ge rätt insats i rätt tid och till rätt person genom att förutsäga personens beteende.

Första steget för forskarna har varit att kartlägga vilka olika anledningar och beteenden som finns för patienter som inte följer sin ordination. Det har gjorts med datautvinning, en process som hittar beteendemönster i stora datamängder, i det här fallet patientdata.

Motivation och information

Nästa steg är att använda dessa mönster för att skapa en prototyp av ett digitalt hjälpmedel som kan anpassas till individers behov och beteende.

– Vi hoppas att vår lösning kan ge rätt insats i rätt tid och till rätt person genom att förutsäga personens beteende. En insats, eller intervention, kan till exempel vara en påminnelse för en glömsk eller upptagen person, ett faktaunderlag till den som behöver information eller ett motiverande budskap för den som är omotiverad.

– Poängen är att påverka patienten på ett individuellt sätt. Det digitala hjälpmedlet kan anpassas och förändras över tid, och det ska kunna användas av både patienten och sjukvårdspersonal för att öka sannolikheten att ordination och läkemedelsbehandling följs och därmed få kontroll på blodtrycket, säger Kobra Etminani.

Det tvärvetenskapliga forksningsprojektet iMedA, Improving Medication Adherence through Person Centred Care and Adaptive Intervention, genomförs tillsammans med Region Halland. Målet med iMedA är att öka sannolikheten för att patienter med hypertoni ska hämta ut och ta sin ordinerade medicin.

Källa: Högskolan i Halmstad

Senaste nytt

MS anpassar moln

1 mars 2021

Microsoft lanserar fler molntjänster anpassade till olika branscher. Nya områden är bland annat bank och finans och industri.

Digital brottskarta

1 mars 2021

Region Stockholm lanserar en karta över anmälda brott. Syftet är att ge polis och övriga i samhället bättre koll och att skadegörelse, droger och inbrott ska minska.

App hittar alzheimer

26 februari 2021

Karolinska universitetssjukhuset har varit med och utvecklat ett verktyg en app för snabbare demens- och alzheimer-diagnostik. Förhoppningen är att upptäcka sjukdomsförloppet tidigare.  

Boom för robotar

26 februari 2021

Coronapandemin har lett till en ökad efterfrågan på servicerobotar. Försäljningen gick upp med 24 procent under 2020 och kommer fortsätta öka 2021.

AI bättre än en student

25 februari 2021

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

126 000 hot/minut

25 februari 2021

Under 2020 skedde 62,6 miljarder cyberhot, det vill säga 126 000 hot per minut. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019 som bland annat beror på att många har arbetat hemifrån och att hemmanätverken inte håller tillräcklig säkerhetsnivå.