Innovation kräver kärlek

Förändring kräver modiga människor och organisationer. Det finns ingen som kan tvinga någon till innovation. Allt som krävs är mycket mod och att våga ta risker. Det säger Thomas Anglero, Nordic Director of Innovation, IBM.

– Den första delen av kulturell innovation startar med dig. Är du villig att riskera att bli utskämd, avslöjad eller utskrattad för att du har en idé som alla borde höra? Det är inte alla som är det. Den andra delen handlar om innovation i organisationen och om det finns en kultur som tillåter någon att sticka ut eller om alla snarare måste göra allt tillsammans och vara ense om precis allt, säger Thomas Anglero, Nordic Director of Innovation, IBM, under lanseringen av IBM storage i Stockholm.

– Det finns teknisk innovation och kulturell innovation och man kan inte göra en av dem väldigt bra utan att tänka på den andra, i så fall förnyar man inte sig. Kulturell innovation är den mjuka delen, men det är också den riktiga delen som ställer frågan om hur villig någon är att ta risker för sin idé. Det är en stor fråga. Om svaret är att man är villig att riskera allt, då kan man börjar att förändra.

Hur får du personer att ta det steget?

– Jag kan inte ta steget för någon. Steget måste du ta själv. Jag kan inte ändra på någon, men du kan förändra sig själv. Det handlar om hur mycket du vågar tro om dig själv. Det är lätt att tänka att alla är vana vid att se dig på ett sätt, eller att du är en viss typ av person.

– Du måste nå den punkten där du känner att du vill vara dig själv och är trött på att vara den personen som alla gillar. Och den enda personen som kan genomföra den förändringen är du själv. Ingen kan tvinga dig att göra det, du måste göra det själv.

Om du är i en organisation och vill utmana är det ett krig.

– Se på Elon Musk. Ingen tvingade honom att vara den han är. Han gjorde det för att han kände att han var tvungen för sin egen skull. När du når punkten där du känner att du måste vara dig själv, då börjar förnyelsen. Både privat och i arbetslivet.

Hur hjälper du organisationer att vara modiga?

– Om jag kommer utifrån börjar jag i toppen och jag börjar med CIO:n och ledningen och utmanar dem. Det kan handla om att visa hur deras marginaler har minskat och att deras företag visar dåliga resultat. Svaret på frågan handlar inte om att skylla på sina medarbetare, utan istället titta bakåt i tiden och försöka reda ut vilket besluts som har fattats tidigare och som har lett till att bolaget nu rör sig nedåt istället för uppåt. Innovation i en organisation börjar i ledningsgruppen och hos CIO:n, punkt slut.

thomas scen2.jpg

Thomas Anglero under IBM storage launch i Stockholm om styrkan i innovation.

– Genom att utmana dem och att skala av lagren av osäkerhet, precis som en lök, når du tillslut till deras förtroende och när du har deras förtroende kan du börja tänka ut nya lösningar. Men du kan inte bara komma in i ett rum och kasta upp postit-lappar och berätta var företaget är på väg. Det är konsultsnack. Om du verkligen vill förnya, måste du skala, ta dig till kärnan och sedan bygga upp dem.

Och hur gör man i en en organisation?

– Från insidan är det svårt. Du har ett arbete som du inte vill förlora, du har ditt rykte och en hel massa annat att ta hänsyn till. Jag var själv på insidan som chef för innovation på skattemyndigheten i Norge, Skatteetaten. Det var ett krig. Men när jag fick tjänsten frågade chefen för myndigheten mig om jag var villig att kriga mot skattemyndigheten. Det var mitt jobb. Varje dag fajtades jag med alla ledare på alla avdelningar och sa att de gjorde saker och ting fel. Jag visade upp statistik och visade att man var på väg åt fel håll.

De kanske säger nej, men du har i alla fall fått deras respekt.

– Om du är i en organisation och vill utmana är det ett krig. Du kanske har barn, ett lån på ditt hus och så vidare och är du då samtidigt villig att ta striden? Det är ett stort beslut om man är på insidan. Om du är villig att ta det steget säger jag grattis och backar dig. Gör det så personligt som möjligt, titta din chef i ögonen och tala klart och tydligt. Tänk på att du är villig att satsa och gör klart för chefen att hon eller han måste lyssna på dig. De kanske säger nej, men du har i alla fall fått deras respekt.

– Ibland säger personer jag möter att de inte vet hur de ska ta det här steg, men då säger jag att det gör du visst det. Det är samma känsla som när man första gångn säger till någon att man älskar honom eller henne. Det är samma mod som man skapar när man går in till sin chef för att prata om innovation.

Hur gick det för dig på den norska skattemyndigheten?

– Det var en kamp. Det intressanta är att de förändringar vi kom fram till när jag fortfarande var där vill de nu ha min hjälp att implementera.

20 februari 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoreledarskapFoto Voister, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng