Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Voister Paper - IBM RPA

En smartare it-nyhetssajt

Botten som lyfter kundtjänst

Arbetet i kundernas CRM-system blev snabbt allt mer tidskrävande för Fastighetssnabben. IBM:s molnbaserade RPA-lösning ger mer tid till medarbetarna att ägna sig åt kunder och att genomföra förbättringar.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 februari 2020 digit

Läs mer om hur du kan dra nytta av RPA i din verksamhet. Ladda ned Voister Paper och läs hur du tar nästa steg.

– Botten Six-10 loggar in i respektive kunds system och under piloten gick våra medarbetare in och dubbelkollade. Det har fungerat jättebra från början och har bara krävt lite finputs. Vi är jättenöjda och har fått positiv återkoppling från våra kunder, säger Robin Eklöw, it-chef och affärsutvecklare på Fastighetssnabben i Gävle. 

Ansiktet utåt

Fastighetssnabben startade 1978 med tjänster inom fastighetsskötsel. Idag har företaget cirka 250 medarbetare och erbjuder hundratals fastighetsägare i hela Sverige alla typer av skötsel, underhåll och förvaltning. Ett viktigt nav i Fastighetssnabbens verksamheten är företagets kundtjänst.

– Vår kundtjänst är både vårt och fastighetsägarnas ansikte utåt och det är hit som alla hyresgäster vänder sig med frågor och felanmälningar och medarbetarna har fått kämpa en del med det manuella arbetet kring orderhantering, tidrapporter och fakturor.

Investeringen i Six-10 räknar vi hem i tid som våra medarbetare kan lägga på annat arbete.

– Det arbetet har dessutom blivit extra tidskrävande eftersom fastighetsägarna arbetar i olika CRM-system. Det har inneburit att våra medarbetare fått kopiera varje textblock från vårt ärendehanteringssystem och kopiera in i respektive kunds system.

Fråga medarbetarna

I höstas var tekniken mogen för en förändring av kundtjänstens administration.

– Vi har länge varit intresserade av en RPA-lösning men det har inte funnits någon som motsvarat våra behov.

Med IBM:s molnbaserade bot fick vi en lösning helt byggd för oss. Sedan början av december sköter Six-10 den repetitiva administrationen för kundtjänsts räkning. Bara några månader senare finns en tydlig ROI.

– Investeringen i Six-10 räknar vi hem i tid som våra medarbetare kan lägga på annat arbete, som att hjälpa till i receptionen. En mer oväntad fördel är möjligheterna att ta vara på idéer till utveckling, som tidigare inte har kunnat sjösättas på grund av tidsbrist.

robin eklöw.jpg

Robin Eklöw, it-chef och affärsutvecklare på Fastighetssnabben i Gävle.

Robin Eklöw framhåller ett noggrant förarbete som en viktig del av framgången.

– Vi ordnade en workshop med alla medarbetare i kundtjänst för att få reda på vilka arbetsuppgifter som de tyckte var mest frustrerande och tidskrävande. Vi diskuterade också vad av det som kunde robotiseras och resultatet blev en prioriteringslista för det fortsatta utvecklingsarbetet.

Har du något råd till andra som planerar för RPA?

– Våga tänk utanför lådan. För oss har det blivit en aha-upplevelse att tänka igenom vad vi verkligen gör och varför. Till exempel skicka rapporter som ingen egentligen efterfrågar eller läser. På så sätt har Six-10 hjälpt oss rationalisera på flera olika sätt.

I ett nästa steg ska botten Six-10 sköta frånvarohanteringen bland fastighetsskötarna, så att arbetsordrar inte blir liggande utan fördelas bland de medarbetare som är på plats.

Rekommenderad läsning

tjej-ostersund-rpa-960640.jpg
video

RPA fixar lönen i Östersund

28 sep 2018 digit

Under 2018 har en RPA arbetat på Östersunds kommuns löneavdelning. Den har frigjort tid för de anställda som kunnat fokusera på utveckling och nu tittar kommunen på ytterligare arbetsområden för roboten.

livboj ligger på vattenytan.jpg
voister paper - ibm siem

IBM hindrar WannaCry

18 dec 2019 säkerhet

Antalet cyberattacker ökar snabbt mot kommuner, regioner och annan samhällskritisk verksamhet. I regel tar det 279 dagar att upptäcka och hantera ett dataintrång. IBM:s it-säkerhetsplattform ger ett förebyggande skydd mot cyberattacker.

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg
voister paper - ibm digitala assistenter

Löfbergs kaffe med bot

29 jan 2019 digit

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

tecknade hjärtan i olika former mot röd bakgrund.jpg
video

Innovation kräver kärlek

20 feb 2020 ledarskap

Förändring kräver modiga människor och organisationer. Det finns ingen som kan tvinga någon till innovation. Allt som krävs är mycket mod och att våga ta risker. Det säger Thomas Anglero, Nordic Director of Innovation, IBM.

slottsvakter i stockholm.jpg
voister paper - ibm privileged access management

Så säkras superanvändaren

15 nov 2019 säkerhet

Enligt MSB:s kommande vägledning är skyddet av privilegierade konton helt avgörande mot cyberattacker. Med IBM:s Privileged Access Management-plattform kan varje organisation överträffa de högsta säkerhetskraven.

blå 3draket skjuts upp.jpg
video

Snabb it på Nordea

19 nov 2019 digit

Automation och ett öppet API har påskyndat all utveckling på Nordeas it-avdelning. Utöver snabbare resultat har det nya arbetssättet också sparat tid för bankens medarbetare.

arbetsformedlingen-kö.jpg
video

Fler i jobb med Openshift

31 okt 2019 digit

Förra året kom beskedet att Arbetsförmedlingen minskar antalet handläggare med 4 500 personer och digitala lösningar blev ännu mer efterfrågade. Openshift och ett agilt arbetssätt hjälper Arbetsförmedlingen att påskynda sina leveranser att matcha jobbsökare och arbetsgivare.

vännäs stationshus.jpg

Kommunens nya kultur

11 nov 2019 digit

Genom e-tjänstesamarbete med andra kommuner och en arbetsgrupp som arbetar för smarta förbättringar ska Vännäs kommun möta sina medborgare på ett nytt sätt. För att förenkla för alla bör leverantörer erbjuda flexiblare lösningar. 

halmsad central.jpg

Mycket mer än RPA

21 jan 2020 digit

Oavsett om det handlar om e-tjänster, digitala signaturer eller RPA kan Halmstads kommun nya enhet för digital utveckling lösa det. Målet är att kommunens verksamheter ska kunna arbeta mer digitalt.