Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

ett samarbete mellan microsoft och voister

En smartare it-nyhetssajt

Bodens nya autopilot

Alla nya datorer i Boden kopplas numera till Microsofts tjänst Autopilot, ett verktyg som förenklar för både skolelever och anställda. För att få teknisk hjälp har kommunen en chattbot dit elever kan vända sig med sina frågor. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock, Magnus Lekberg 25 februari 2020 digit

– Det här blir en enklare vardag för alla användare som jobbar med olika typer av verktyg. Förhoppningsvis ska det även ge en bättre support i och med att användaren själv kan återställa sin enhet, säger Andreas Wåhlström, verksamhetsutvecklare i Bodens kommun.

Satsningen på Microsoft Autopilot är en del av Boden kommuns projekt Framtidens it-arbetsplats. Projektet kommer som en följd av att behovet av olika typer av it-arbetsplatser blir konstant högre i kommunen, inte bara i skolan utan även för personal i övriga förvaltningar.

Tidigare har Boden använt sig av traditionell imagehantering, Microsoft SCCM och andra verktyg för utrullning på alla datorer, mobiler och plattor men nu blir Microsoft Intune motorn för all klienthantering.

– Innan utlämningen får eleverna se en film om hur de ska ta hand om sina datorer, så att de har en förförståelse innan de sätter igång. Därefter startar de sin dator och svarar på några frågor i en installationsguide, efter det knyts datorn till användaren som får tillgång till programvarorna han eller hon har behörighet till. Det är otroligt tidsbesparande.

– För personaldatorer skapas olika roller beroende på organisationstillhörighet och arbetsuppgifter. Därefter fungerar det som för elever, de får sin dator, startar upp den, går igenom en guide med inställningar och så får de ladda ned programvarorna de behöver. Det är mer som ett självservicekoncept, säger Andreas Wåhlström. 

Chattbot för elever

Automatisering sker även i andra former i kommunen. Boden har sedan i höstas en chattbot igång som elever på kommunens skolor kan vända sig till med frågor. Tidigare hade elever en it-resurs på skolan som i sin tur ofta fick höra av sig till Bodens it-leverantörs kundservice, men nu kan elever själva söka sig fram till hjälpen de behöver.

– Saknar en elev exempelvis ett lösenord, trådlöst nät eller om datorn är trasig, så kan han eller hon direkt få svar på var det går att vända sig. Det här ska effektivisera administrationen och ge elever snabbare hjälp vid problem.

– Både innan och efter lanseringen har elever varit involverade i workshops kring hur de ska uttrycka sig till botten och utvecklingen av den. Det har varit väldigt lyckat. Vi har nu kommit fram till att användningsområdena ska vidgas så att elever även ska kunna ställa frågor som inte rör it. Den här funktionen kommer ständigt vara under utveckling, säger Andreas Wåhlström.

Finns det någon ROI i arbetet?

– Det ligger ju en viss investering i att satsa på allt det här, men vi tänker att det betalar av sig genom en lägre driftkostnad. Om drygt två år beräknar vi med att ha fått tillbaka pengarna som vi lagt ned, säger Jörgen Larsson, tillförordnad it-chef i Bodens kommun.

Vad händer härnäst?

– Vi fortsätter projektet Framtidens it-arbetsplats med personaldatorer på flera typer av arbetsplatser. Det finns många befintliga enheter som behöver konverteras till det nya sättet. Projektet kommer löpa vidare och vi beräknar att bli färdiga under hösten 2020, avslutar Jörgen Larsson.

Rekommenderad läsning

Paraplyer Hylte
video
Ett samarbete mellan HPE och Voister

Hyltes hyperskydd

16 okt 2020 digit

Hylte kommun har börjat använda den hyperkonvergerade infrastrukturen HPE Simplivity. Skiftet ska bland annat leda till en ökad säkerhet, flexibilitet och effektivitet. 

Massa Människor Sedda Ovanifrån
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Säker hantering i Härryda

2 nov 2020 säkerhet

Engagerade medarbetare var en nyckelfaktor när Härryda kommun införde Microsoft Identity Manager, mitt i coronapandemin. Resultatet är säkrare, smartare och effektivare identitetshantering.

Aws Säkert Moln Clearstart
video
Ett samarbete mellan AWS och Voister

Moln för publik sektor

23 okt 2020 digit

AWS Clearstart gör att offentlig sektor kan gå in i molnet, utan frågetecken kring Cloud Act eller andra lagar. Med krypteringsnycklar och automatiserad installation ska flytten säkras och förenklas.

Vitt Snus
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Fint snus med Azure

20 nov 2020 digit

Med 500 000 kunder i 30 länder har snusåterförsäljaren Haypp växt fort. För att snabbare och smidigare kunna skala upp sin verksamhet har bolaget nu valt att lägga sin e-handelsplattform i Microsoft Azure.

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

pitea-iot-960640.jpg

Ett smartare PI(o)Teå

8 jan 2019 digit

PiteEnergi har investerat i ett IoT-nät baserat på LoRa. Detta ska bland annat ge möjligheten att jobba smartare och säkerställa leveranskapacitet genom att agera mer proaktivt. Tanken är också att det på sikt kan leda till helt nya tjänster.

chattbot-skapa-egen-eskilstuna.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Så gör du en chattbot i Azure

15 feb 2019 digit

Eskilstuna kommun har utvecklat en chattbot i Azure som svarar på frågor som tidigare har tagits om hand av servicedesken. Nästa steg är en bot som kan svara på flera språk och ta hand om frågor om bygglov och förskoleplatser.

atletisk tjej gör jättehopp med röd bakgrund.jpg (1)
video

Ale med steget före

8 maj 2019 digit

Ale kommun insåg tidigt vikten av digitalisering för att säkra invånarnas behov av service och vård. Nu är man lika tidigt ute med en egenutvecklad chattbot som snart blir en tillgång för hela förvaltningen.

balonger svävar ut från en öppen dörr.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Därför väljer Skövde Teams

11 okt 2019 digit

När verksamheterna i kommunen ville ha ett mobilt arbetssätt föll valet på Teams. Resultatet är färre mejl och ett snabbare och enklare samarbete.