Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI hos SOS Alarm

kvinna headset.jpg

Sverige blir först i världen med en nationsövergripande AI som ska hjälpa operatörerna på SOS Alarm att fatta rätt beslut när personer ringer in. Förhoppningen är också att det ska leda till att fler nödställda kan få hjälp.  

– Våra professionella operatörer, sjuksköterskor och läkare kommer även i fortsättningen att hålla i samtalen, men den nya tekniken kommer hjälpa våra medarbetare att fatta snabbare och mer korrekta beslut i komplexa situationer. Artificiell intelligens och maskininlärning blir på sikt en viktig del av våra medarbetares vardag vid hantering av vårdintervjuer och i bedömningen av medicinska situationer och tillstånd, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm.

Människa + AI är bäst

Beslutstödet är till för att hjälpa personalen som svarar på nödsamtal. Ett liknande projekt har redan körts i Köpenhamn för danska motsvarigheten till 112, där man undersökte hur snabbt man kunde upptäcka hjärtstopp bland de som ringer genom att tolka ljudbilder, nyckelord och symptom.

106 600 samtal testades, och när personalen fick hjälp av AI bedömdes hjärtstopp med 84 procent korrekthet, medan de utan stödet svarade rätt 72 procent av gångerna.

Avgörande teknikskifte

AI-tekniken kommer bland annat att föreslå vilka delar av samtalet där symptom och sjuklighet nämns som tycks viktiga för operatören att ta fasta på. Förhoppningen är också att arbetet ska effektiviseras så att mer tid kan läggas på att hjälpa fler nödställda samt att nyttjandet av så kallade prehospitala resurser som ambulanser ska optimeras.

– Digitaliseringen driver den tekniska utvecklingen rasande snabbt framåt och SOS Alarm vill översätta den i praktisk trygghet för medborgarna. Det nya beslutsstödet markerar starten på ett avgörande teknikskifte som introducerar nästa generations alarmeringstjänst. Vi ser en allt snabbare anpassning mot en larmhantering där olika sensorer larmar när någonting händer. Bilar som larmar är ett exempel, ett annat är smarta klockor som varnar om du har fallit. 

Källa: SOS Alarm

13 februari 2020 Uppdaterad 14 februari 2020 Reporter Tim Leffler digit Foto adobestock

Senaste nytt

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.