Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI hos SOS Alarm

Sverige blir först i världen med en nationsövergripande AI som ska hjälpa operatörerna på SOS Alarm att fatta rätt beslut när personer ringer in. Förhoppningen är också att det ska leda till att fler nödställda kan få hjälp.  

Text Tim Leffler Foto adobestock 13 februari 2020 digit

kvinna headset.jpg

– Våra professionella operatörer, sjuksköterskor och läkare kommer även i fortsättningen att hålla i samtalen, men den nya tekniken kommer hjälpa våra medarbetare att fatta snabbare och mer korrekta beslut i komplexa situationer. Artificiell intelligens och maskininlärning blir på sikt en viktig del av våra medarbetares vardag vid hantering av vårdintervjuer och i bedömningen av medicinska situationer och tillstånd, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm.

Människa + AI är bäst

Beslutstödet är till för att hjälpa personalen som svarar på nödsamtal. Ett liknande projekt har redan körts i Köpenhamn för danska motsvarigheten till 112, där man undersökte hur snabbt man kunde upptäcka hjärtstopp bland de som ringer genom att tolka ljudbilder, nyckelord och symptom.

106 600 samtal testades, och när personalen fick hjälp av AI bedömdes hjärtstopp med 84 procent korrekthet, medan de utan stödet svarade rätt 72 procent av gångerna.

Avgörande teknikskifte

AI-tekniken kommer bland annat att föreslå vilka delar av samtalet där symptom och sjuklighet nämns som tycks viktiga för operatören att ta fasta på. Förhoppningen är också att arbetet ska effektiviseras så att mer tid kan läggas på att hjälpa fler nödställda samt att nyttjandet av så kallade prehospitala resurser som ambulanser ska optimeras.

– Digitaliseringen driver den tekniska utvecklingen rasande snabbt framåt och SOS Alarm vill översätta den i praktisk trygghet för medborgarna. Det nya beslutsstödet markerar starten på ett avgörande teknikskifte som introducerar nästa generations alarmeringstjänst. Vi ser en allt snabbare anpassning mot en larmhantering där olika sensorer larmar när någonting händer. Bilar som larmar är ett exempel, ett annat är smarta klockor som varnar om du har fallit. 

Källa: SOS Alarm

Senaste nytt

Dödsorsak ransomware

22 september 2020

På grund av en ransomware-attack kunde en tysk ambulans inte åka till närmsta sjukhus. Färden tog en timme extra, vilket ledde till att en patient omkom.

Osund gaming

22 september 2020

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

Sajt med API:er

21 september 2020

Dataportal.se ska förbättra Sveriges förmåga att ta tillvara data som strategisk resurs. Via den nya sajten går det att söka, hitta och utforska data och inom kort även att söka API:er.

Säkerhet i skolan

21 september 2020

KTH utbildar skolelever i it-säkerhet. Planen är att 10 000 av Sveriges grundskoleelever ska utbildas inom projektet #290CyberSecurity. 

Drönare granskar bron

18 september 2020

Nu granskas pelare, pyloner och annan betong på Öresundsbron av drönare. Tidigare genomfördes motsvarande kontroll manuellt

MS AI-tips

18 september 2020

Att utbilda medarbetarna inom AI är minst lika viktigt som att ha rätt teknik på plats. Det visar en ny undersökning från Microsoft.