Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI hos SOS Alarm

Sverige blir först i världen med en nationsövergripande AI som ska hjälpa operatörerna på SOS Alarm att fatta rätt beslut när personer ringer in. Förhoppningen är också att det ska leda till att fler nödställda kan få hjälp.  

Text Tim Leffler Foto adobestock 13 februari 2020 digit

kvinna headset.jpg

– Våra professionella operatörer, sjuksköterskor och läkare kommer även i fortsättningen att hålla i samtalen, men den nya tekniken kommer hjälpa våra medarbetare att fatta snabbare och mer korrekta beslut i komplexa situationer. Artificiell intelligens och maskininlärning blir på sikt en viktig del av våra medarbetares vardag vid hantering av vårdintervjuer och i bedömningen av medicinska situationer och tillstånd, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm.

Människa + AI är bäst

Beslutstödet är till för att hjälpa personalen som svarar på nödsamtal. Ett liknande projekt har redan körts i Köpenhamn för danska motsvarigheten till 112, där man undersökte hur snabbt man kunde upptäcka hjärtstopp bland de som ringer genom att tolka ljudbilder, nyckelord och symptom.

106 600 samtal testades, och när personalen fick hjälp av AI bedömdes hjärtstopp med 84 procent korrekthet, medan de utan stödet svarade rätt 72 procent av gångerna.

Avgörande teknikskifte

AI-tekniken kommer bland annat att föreslå vilka delar av samtalet där symptom och sjuklighet nämns som tycks viktiga för operatören att ta fasta på. Förhoppningen är också att arbetet ska effektiviseras så att mer tid kan läggas på att hjälpa fler nödställda samt att nyttjandet av så kallade prehospitala resurser som ambulanser ska optimeras.

– Digitaliseringen driver den tekniska utvecklingen rasande snabbt framåt och SOS Alarm vill översätta den i praktisk trygghet för medborgarna. Det nya beslutsstödet markerar starten på ett avgörande teknikskifte som introducerar nästa generations alarmeringstjänst. Vi ser en allt snabbare anpassning mot en larmhantering där olika sensorer larmar när någonting händer. Bilar som larmar är ett exempel, ett annat är smarta klockor som varnar om du har fallit. 

Källa: SOS Alarm

Senaste nytt

Masstest på KTH

8 april 2020

KTH och Scilifelab skickar ut 1 000 hemtester för corona till personer i Stockholm. Med studien vill man testa möjligheterna med provtagning i hemmet, utan att belasta vården.

Hackad på Zoom

8 april 2020

I rådande coronatider är det ett extremt tryck på videomöten och därmed blir de också intressanta för hackare. Zoom har blivit utsatt för omfattande phishingattacker och fejkade domäner.

Hejdå Office

7 april 2020

Office 365 ändras till Microsoft 365 för de flesta av Microsofts abonnemang. Anledningen är att Office-paketet idag omfattar mycket mer än de traditionella programmen Word, Excel och Powerpoint, som Office-namnet ofta förknippas med.

Nya regler för drönare

7 april 2020

Från och med 1 juli 2020 kommer EU att ha nya regler för drönare. Nyheter är bland annat att all drönarflygning måste ha en ansvarig operatör, samt att fjärrpiloten som utför flygningen behöver ha rätt kompetens.

Kinas snabba återhämtning

6 april 2020

Kinas industri har redan börjat återhämta sig efter coronaviruset. Ny data visar att bland annat mjukvaru- och tjänsteföretag gått framåt. Därför ska företag inte bara reagera på krisen utan redan nu studsa tillbaka och bygga om sina portföljer. Det framkommer av en undersökning från Boston Consulting Group. 

KTH mäter gulsot

6 april 2020

Forskare vid KTH har utvecklat en både billig och träffsäker gulsotsmätare, särskilt användbar för utvecklingsländer. Genom att hålla mätaren mot huden syns det nästan omgående om bebisar har gulsot.