Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VIP-kunder på Gekås

Att Gekås hamnade i just Ullared är resultatet från en dejt på 60-talet. Förra året besökte 4,8 miljoner kunder varuhuset och handlade för 5,4 miljarder. Strategin är att sälja allt som behövs i hemmet och får plats i en bil och att alla kunder ska känna sig betydelsefulla.

Text elisabeth nore Foto Gekås, John Resborn 17 december 2019 ledarskap

ullared-960640.jpg

– Jag är katastrofal på it men är väldigt intresserad av vad it kan göra för verksamheten, inleder Boris Lennerhov, vd för Gekås, eventet CIO2.

Det är få som inte känner till Ullared, och historien hur allt startade är nära nog osannolik. Knallen Göran Karlsson, en kringåkande försäljare på marknader, ville imponera på en tjej han träffade på en dans och sa att han skulle öppna en filial.

– Varför inte i Ullared, sa tjejen som kom från trakten, och så blev det.

Göran Karlssons butik Gekås hamnade i Ullared, tre mil från Falkenberg och Varberg. Idag är varuhuset ett gigantiskt komplex med både hotell och en stugby och Boris Lennerhov har haft en stor del i utvecklingen.

Vi säljer allt som behövs i hemmet och får plats i en bil.

Fram till början av 80-talet var utvecklingen för Gekås blygsam, men fick en oväntad draghjälp av media. Göran Karlsson vägrade skriva på kollektivavtal och menade att han gav personalen samma villkor. Självklart ledde det till ett stort nyhetsfokus på lågprisbutiken och därmed fick hela Sverige upp ögonen för lågprishandlaren i Ullared.

Motvillig vd

2000 tillträdde Boris Lennerhov som vd, om än motvilligt. Han bodde då i Helsingborg och var inte pigg på att flytta till Ullared, men drogs ändå till utmaningen att utveckla verksamheten med mer ordning och struktur.

Och Gekås har vuxit. Under 2018 handlade 4,8 miljoner kunder för sammanlagt 5,4 miljarder kronor. Var tionde minut kommer det en lastbil med varor till varuhuset och kassorna bemannas av 300 personer.

– Affärsidén är enkel. Vi säljer allt som behövs i hemmet och får plats i en bil och vi Black Friday 365 dagar om året, förklarar Boris Lennerhov.

Betalar inte

Team Lennerhov betalar varken för annonser eller reklam men uppskattar att synas utan kostnad. Ett sådant exempel är realityserien Ullared som nu är inne på tionde säsongen och har varit en viktig del i varuhusets framgång.  

En annan del är att både se möjligheter och hinder i verksamheten. Varje morgon ringlar kön lång innan öppningsdags.

49161921298_26ebfbcf27_c.jpg

Boris Lennerhov, vd för Gekås.

– Vi öppnar alltid en halvtimme innan ordinarie tid. Det gör alla glada och på gott humör. Vi är ju ändå på jobbet och det dröjer minst 45 minuter innan kunderna kommer till kassan.

Lika självklart är det att dela ut regnponchos till de som köar när det regnar och att etablera en sportbar i varuhuset.

Sportbar och shopping

– En snittkund handlar på Gekås i fyra till fem timmar, men det gäller inte män som redan efter drygt en timme är ett hot mot verksamheten. Därför byggde vi på en sportbar i närheten av provrummen där de kan dricka öl och vänta på sina fruar och flickvänner.

Enligt Boris Lennerhov är en stor del av Gekås framgång medarbetarnas vinnardriv.

– I början av november sålde vi för 41,7 miljoner under en dag och 1,2 miljoner varor passerade i kassasystemet. Det hade vi inte lyckats med utan hängivna medarbetare och ett it-system som fungerar.

Och hur blev det med kollektivavtalet på Gekås? Det var en av de första saker som Boris Lennerhov ordnade när han tillträdde 2000.

Gekås

Butiksytan i varuhuset är 39 000 m², har 82 utgångskassor och kan rymma 7 500 kunder samtidigt.

 

Läs även

Vagabonds väg framåt

Rekommenderad läsning

11699422-fontan-poseidon-i-goteborg-2.jpg

Kampen om västkustens it-proffs

1 sep 2016 ledarskap

I ena ringhörnan: en liten kuststad. I andra hörnan: Sveriges näst största stad. Hur lockar lillebror Varberg it-talangerna ifrån storebror Göteborg?
 Kontorstid är inte viktigt, vi går efter devisen frihet under ansvar, säger Anders Boustedt, CIO, Varbergs kommun.

adsverige-utvecklar-sjalva.jpg

AD Sverige mekar helst själva

19 jul 2018 ledarskap

Med butiker och märkesverkstäder i hela Sverige och en heterogen målgrupp har AD Sverige valt bort färdiga lösningar. Här sker drifttagningen av affärskritiska plattformar för lager och logistik med ett stort engagemang och egna utvecklare.

anders borg på cio2-scenen2.jpg

Borgs bästa spaningar

4 dec 2018 ledarskap

När världen förändras snabbare för varje dag och Kina flyttar fram sina positioner gäller det att Europa är med på tåget för att inte bli irrelevant. Sverige klarar sig bra i dagsläget, men för att inte bli omsprungna krävs det att företagsledningar förstår kraften i den senaste tekniken.

stadium-ny-960640.jpg

Så satsar Stadium

20 maj 2019 ledarskap

Stadium är i en förändringsresa där e-handeln blir allt viktigare, och där konkurrenterna finns globalt. Att lyckas här kräver mycket data, ny teknik och unika kunderbjudanden och när jobbet är gjort vill CDO Fredrik Persson avveckla sin egen roll. 

snygg sminkad kvinna mot peachfärgad bakgrund.jpg

Därför lyckas Lyko

11 feb 2019 ledarskap

Från en frisörsalong i en by i Dalarna till närmare 500 sysselsatta och en omsättning på nästan 800 miljoner kronor har Lyko tagit e-handelsvärlden med storm. Ständig kundkontakt, rätt trafik och kombon med butiker och nätet är några av nycklarna till framgången.

kvinna-solglasögon-retail-960640.jpg
video

Början av retails stålbad

19 jun 2018 ledarskap

Retails stålbad kommer att påverka hela branschen och för de europeiska bolagen ökar pressen då allt fler amerikanska bolag etablerar sig i Europa. Det menar Mats Oretorp, Europachef inom försäljning på Dell EMC.

ikea-designklassiker-klippan.jpg
video

Ikeas digitala ledarskap

7 feb 2019 ledarskap

Drygt 75 år efter starten är Ikea piggare och mer innovativt än någonsin tidigare. Förklaringen är en företagskultur som uppmuntrar initiativ, delegerar ansvar och ständigt söker efter smarta lösningar för ökad kundnytta och lönsamhet.

kungakrona-i-guld.jpg

Ny roll för it-chef

14 feb 2019 ledarskap

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.

stor-maskin-river-fastighet.jpg

Sämst i klassen

12 jun 2018 ledarskap

Mindre än fyra av tio företag inom bygg och fastighet har en digitaliseringsstrategi. Detta trots att mer än sju av tio anser att digitaliseringen är viktig för det egna företaget enligt en studie av fyra olika sektorer.