Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Lenovo och Voister

En smartare it-nyhetssajt

E-sport på schemat

Numera finns gymnasieprogram med idrottsprofil e-sport där elever får utbildning i bland annat samarbete, taktik, kost- och näringslära samt mental träning. Kunskaper som elever kan ta med sig oavsett framtida bransch. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 17 januari 2020 it i skolan

 Gymnasium.se lockar med meningar som: På e-sportgymnasium får du spela tv- och datorspel under skoltid. Det ger en fel och oseriös bild eftersom det är viktigt att skilja på casual gaming och e-sport. I det förstnämnda spelar du planlöst utan tanke och mål, medan du i e-sport tränar med ett syfte, analyserar spel och motståndare och kommunicerar med dina lagkamrater då det nästan alltid är lagbaserat. Och Skolverket har ingen e-sportutbildning. De har idrottsprofil med inriktning e-sport.

– I skolan lär de sig att taktiskt bryta ned rörelsemönster från motståndarden och använda det till sin fördel för att besegra motstånd. Samarbetet de utvecklar tillsammans är applicerbart på vilket yrke som helst, säger Tomas Ortlieb, skolansvarig på Lenovo.

Enligt Tomas Ortlieb kan elever studera idrottsprofil e-sport av minst två anledningar. Den ena är att de vill göra en elitsatsning och behöver verktyg och hjälpmedel för att utvecklas mentalt, men även fysiska verktyg som gymträning, näringslära och kostlära. Den andra är att de vill gå ett studieförberedande program, exempelvis med inriktning på ekonomi, men göra det med likasinnade personer som också gillar e-sport. 

Samma profil oberoende av sport

Av allt spelande på schemat, vilket brukar vara åtta till tio timmar i veckan, så är en tredjedel taktisk analys och problemlösning, en tredjedel är fysisk och mental träning, och en tredjedel är kost- och näringslära. Skolorna har således samma idrottsprofil oavsett om det är hockey, ridsport eller e-sport som ungdomarna sysslar med. Eleverna kan ha tillgång till e-sportsalen utanför lektionstid men för att få ha det måste de sköta övriga skolarbetet.

 Ett inte helt ovanligt scenario har tidigare varit att tonåringar, ofta killar, hoppat av skolan efter nionde klass för att satsa på e-sport. De spelar för mycket, äter dåligt och får inte den fysiska träningen de behöver för att kunna göra en elitsatsning. I skolan får eleverna verktygen för att inte hamna där.

 Sedan kan självklart inte alla bli proffs och värvade av e-sportorganisationer, men ifall de inte blir det så har de ändå en gymnasieutbildning på minst 2 500 poäng att stå på. Problemet är att folk tror att det bara är e-sport eleverna utövar och att de inte får nödvändig utbildning i svenska, engelska och så vidare.

Service och support en fördel

Mycket är alltså likt mellan utbildningar med inriktning e-sport och annan valfri sport. En skillnad är dock att när det gäller exempelvis hockeygymnasium så finns där ofta ett samarbete med den lokala hockeyklubben. Kommunen och klubben finansierar och sponsrar utbildningen tillsammans, men så är inte fallet med e-sport än.

– De datorer som används är gamingdatorer och säljs i stora volymer till konsumenter. Det är också vanligt att gymnasium bygger sina egna datorer men jag tror att det finns flera fördelar med att samarbeta med oss på Lenovo. Inte minst för att spara pengar.

– Eftersom Lenovo ofta säljer kommun- och företagsanpassade datorer så har vi en fördel inom skolan. Konsumenter bryr sig inte alltid om leverans, service och supportnivå men företag och skolor har andra krav, och där har vi kunskapen att hantera och förstå stora ramavtal. Lenovo finns också ofta redan med på de stora ramavtalen så det är enkelt för en kommun att inhandla utrustningen och vi kan erbjuda service på plats.

Vad tror du kommer hända de kommande åren vad gäller e-sport och skolor?

 Det är ju vanligt med chromebooks och 1-1-datorer nuförtiden, men jag ser även ett ökande behov av kraftfullare datorer och experimenterande med AI, AR och VR på våra skolor. Därför tror jag att det kommer bli allt vanligare med någon form av datasalar igen.

– Det handlar inte nödvändigtvis bara om elever som valt e-sport som inriktning utan snarare att vi genom ny teknik aktiverar alla ungdomar som behöver det. Jag har besökt gymnasium där skoltrötta elever blivit mycket mer inspirerade och motiverade när de till exempel fått ta på sig ett par VR-glasögon. Så jag tror att datasalar, VR och gamification är framtiden.

Läs även

Lekande lätt med Lenovo

Rekommenderad läsning

flicka-som-gor-snoangel.jpg
video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Så funkar Powerapps i skolan

8 feb 2019 it i skolan

Inför utmaningen att erbjuda kommunens lågstadielärare ett enkelt verktyg för Skolverkets bedömningsstöd i svenska och matematik föll valet på Microsoft Powerapps. Idag används den unika appen i nio skolor i Karlstad och den tar 15 minuter att lära sig.

barn på skärstad förskola i skogen med digitalt mikroskop.png
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

21 aug 2019 it i skolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

barn går ner för trappen i en skola.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

När AR kom till skolan

3 jul 2019 it i skolan

För många barn och ungdomar innebär AR i undervisningen ett bättre sätt att ta till sig ny kunskap. På Stenkulaskolan i Malmö har lärarna och skolledningen valt att metodiskt väva in AR på lektionerna och de ser många konkreta fördelar. 

tjej sitter hemma och jobbar vid datorn och pekar mot kameran med lite halvarg min.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Chromebooks på villkor

8 nov 2019 it i skolan

Elever i fem klasser i Falu kommun fick vars en Chromebook. Som motprestation skulle lärarna undersöka och dokumentera hur just deras användning av det digitala läromedlet påverkade undervisningen. Ett år senare finns det flera tydliga resultat. 

elever-med-laptop-och-block-pluggar-i-klassrum.jpg
video
ett samarbete mellan intel och voister

AR och VR på Erlaskolan

6 dec 2019 it i skolan

Träffa historiska personer, upplev känslan av praktisk matematik eller att vara flykting i en båt på Medelhavet. Möjligheterna med AR och VR i undervisningen är många och förutom kunskap på ett nytt sätt ger tekniken också känslomässiga insikter.  

influencer-foto.jpg

Källkritik av bilder

2 dec 2019 it i skolan

Statens medieråd lanserar ett nytt läromedel som ska stärka elevers förståelse för bilder på nätet. Med god visuell läskunnighet kan barn och unga bättre reflektera över hur bilder kan laddas med betydelse.

papper och papperspärmar på hög.jpg

Datorn rättar proven

28 nov 2019 it i skolan

De digitaliserade nationella proven ska så långt som möjligt rättas automatiskt av datorsystemet. På så sätt hoppas Skolverket och regeringen att lärarnas administrativa arbetsbelastning minskar.

benen syns på tre barn som sitter på mur med dator.jpg

SKR kräver ersättning

31 jan 2020 it i skolan

Staten bör ersätta kommuner och privata aktörer för deras kostnader i samband med införandet av digitala nationella prov. Enligt SKR kommer annars investeringarna äta upp andra viktiga satsningar i skolan.

universitet-960640.jpg
video

CIO:er stärker högskolan

30 okt 2019 it i skolan

För att stödja varandra i den digitala utvecklingen på universitet och högskolor startades nätverket ITCF. Samarbetet underlättade vid införandet av GDPR och framöver väntar nya utmaningar, som hantering av forskningsdata och molntjänster.