Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ny koll av myndigheter

krimvarden.jpg

Nu ska Skatteverket, Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen, Kriminalvården och Tullverket granskas för att se om de har tillräckliga rutiner för att detektera och rapportera incidenter rörande personuppgifter. 

– För att kunna leva upp till de nya skyldigheterna i brottsdatalagen som kom förra året är det viktigt att de brottsbekämpande myndigheterna har rutiner på plats för att kunna upptäcka, hantera, utreda och rapportera personuppgiftsincidenter, säger Paulo Zavala, jurist på Datainspektionen och en av deltagarna i granskningen.

I somras satte Datainspektionen igång en granskning av Polisen och Ekobrottsmyndigheten för att se ifall myndigheterna har dessa rutiner på plats. Nu utvidgas den granskningen till att även omfatta landets övriga brottsbekämpande myndigheter.

– En incident som inte snabbt upptäcks och åtgärdas kan leda till risker för de medborgare som berörs. Ytterst syftar skyldigheten att anmäla personuppgiftsincidenter till att stärka integritetsskyddet, säger Paulo Zavala.

Källa: Datainspektionen

11 december 2019 Uppdaterad 16 december 2019 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Mostphotos

Senaste nytt