Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Forska om personuppgifter

Det behövs mer forskningsmedel om hur personuppgifter används på dagens digitala marknader. Det föreslår Datainspektionen, Konsumentverket och Konkurrensverket i ett gemensamt inspel till regeringen.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 5 november 2019 säkerhet

hand håller i liten kundvagn framför guld bakgrund.jpg

– Dagens konsument rör sig i stor utsträckning på digitala marknader. Det erbjuder en rad nya möjligheter, men också nya risker. Den digitala handeln skapar nya utmaningar inom konsumentskyddet, men också frågor som rör personlig integritet och en sund konkurrens, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell.

Ökad användning

Inför den kommande forskningspolitiska propositionen vill Konsumentverket, Konkurrensverket och Datainspektionen ser mer av tvärvetenskaplig forskning kring datadrivna marknader och digitala plattformar och hur de använder personuppgifter. Myndigheterna har tillsammans lämnat över dessa förslag och synpunkter.

– I nuläget är en viktig drivkraft bakom den digitala ekonomins utveckling den ökade användningen av personuppgifter. Det finns också en uppenbar risk för missbruk och att uppgifter säljs vidare vilket innebär att konsumenter förlorar kontroll över sina persondata, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Mer forskning

Samtidigt vill man att ett forskningsråd ges i uppdrag att tillsammans med myndigheter utlysa forskningsmedel för den här typen av forskning.

– Digitala plattformar kan bidra till en ökad konkurrens och öka konsumenternas valmöjligheter. Samtidigt kan plattformarna utnyttja användarnas data på ett sätt som skapar inlåsningseffekter. Det behövs mer forskning om hur digitala plattformar fungerar och vilka effekter de får för konsumenterna och för nya aktörer som vill komma in på marknaderna, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Källa: Datainspektionen

Senaste nytt

Butik ökar e-handel

21 november 2019

När en fysisk butik öppnar så ökar e-handeln i butikens närområde med 40 procent. Det visar en ny undersökning. 

Branschkod för AI

20 november 2019

IT- och Telekomföretagen har tillsammans med åtta företag lämnat över en branschkod för ansvarsfull AI till näringsminister Ibrahim Baylan. Koden har tre principer: ett mänskligt och hållbart samhälle, förståelse och inkludering samt förtroende. 

Hyllad internetdoldis

20 november 2019

Internetstiftelsens säkerhetschef Anne-Marie Eklund Löwinder är Årets trygghetsambassadör. Som en av Sveriges ledande it-experter ingår hon i regeringens Digitaliseringsråd och är en av sju nyckelbärare till internet.

Smart i hamn

19 november 2019

Nordens största hamn sjuder av aktivitet. Med det egenutvecklade Permesso får Göteborgs hamns energihamn bättre koll på pågående underhållsarbeten och kan snabbt utfärda nödvändiga arbetstillstånd.

AI hjälper unga

19 november 2019

En intuitiv chattbot ska erbjuda unga samtalsstöd dygnet runt. Med Chatpal hoppas forskare på Luleå tekniska högskola hitta ett flexibelt alternativ för unga som befinner sig i riskzonen för psykisk ohälsa. Upplevelsen ska bli ett tryggt samtal som hemma vid köksbordet.

Bestulen via mobilen

18 november 2019

Secure World sparar betalningsuppgifter till nästan varannan smartphone i världen. Nu har Check Point hackat programmet och fann ett antal sårbarheter hos olika leverantörer.