Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Forska om personuppgifter

Det behövs mer forskningsmedel om hur personuppgifter används på dagens digitala marknader. Det föreslår Datainspektionen, Konsumentverket och Konkurrensverket i ett gemensamt inspel till regeringen.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 5 november 2019 säkerhet

hand håller i liten kundvagn framför guld bakgrund.jpg

– Dagens konsument rör sig i stor utsträckning på digitala marknader. Det erbjuder en rad nya möjligheter, men också nya risker. Den digitala handeln skapar nya utmaningar inom konsumentskyddet, men också frågor som rör personlig integritet och en sund konkurrens, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell.

Ökad användning

Inför den kommande forskningspolitiska propositionen vill Konsumentverket, Konkurrensverket och Datainspektionen ser mer av tvärvetenskaplig forskning kring datadrivna marknader och digitala plattformar och hur de använder personuppgifter. Myndigheterna har tillsammans lämnat över dessa förslag och synpunkter.

– I nuläget är en viktig drivkraft bakom den digitala ekonomins utveckling den ökade användningen av personuppgifter. Det finns också en uppenbar risk för missbruk och att uppgifter säljs vidare vilket innebär att konsumenter förlorar kontroll över sina persondata, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Mer forskning

Samtidigt vill man att ett forskningsråd ges i uppdrag att tillsammans med myndigheter utlysa forskningsmedel för den här typen av forskning.

– Digitala plattformar kan bidra till en ökad konkurrens och öka konsumenternas valmöjligheter. Samtidigt kan plattformarna utnyttja användarnas data på ett sätt som skapar inlåsningseffekter. Det behövs mer forskning om hur digitala plattformar fungerar och vilka effekter de får för konsumenterna och för nya aktörer som vill komma in på marknaderna, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Källa: Datainspektionen

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.