Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Forska om personuppgifter

Det behövs mer forskningsmedel om hur personuppgifter används på dagens digitala marknader. Det föreslår Datainspektionen, Konsumentverket och Konkurrensverket i ett gemensamt inspel till regeringen.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 5 november 2019 säkerhet

hand håller i liten kundvagn framför guld bakgrund.jpg

– Dagens konsument rör sig i stor utsträckning på digitala marknader. Det erbjuder en rad nya möjligheter, men också nya risker. Den digitala handeln skapar nya utmaningar inom konsumentskyddet, men också frågor som rör personlig integritet och en sund konkurrens, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell.

Ökad användning

Inför den kommande forskningspolitiska propositionen vill Konsumentverket, Konkurrensverket och Datainspektionen ser mer av tvärvetenskaplig forskning kring datadrivna marknader och digitala plattformar och hur de använder personuppgifter. Myndigheterna har tillsammans lämnat över dessa förslag och synpunkter.

– I nuläget är en viktig drivkraft bakom den digitala ekonomins utveckling den ökade användningen av personuppgifter. Det finns också en uppenbar risk för missbruk och att uppgifter säljs vidare vilket innebär att konsumenter förlorar kontroll över sina persondata, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Mer forskning

Samtidigt vill man att ett forskningsråd ges i uppdrag att tillsammans med myndigheter utlysa forskningsmedel för den här typen av forskning.

– Digitala plattformar kan bidra till en ökad konkurrens och öka konsumenternas valmöjligheter. Samtidigt kan plattformarna utnyttja användarnas data på ett sätt som skapar inlåsningseffekter. Det behövs mer forskning om hur digitala plattformar fungerar och vilka effekter de får för konsumenterna och för nya aktörer som vill komma in på marknaderna, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Källa: Datainspektionen

Senaste nytt

Nya emojis

25 september 2020

Ett hjärta med bandage, en könsneutral person och en emoji som andas ut. Det är några av de nya figurerna som kommer 2021.

Chans till Guldäpple

25 september 2020

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Robotens ögon

24 september 2020

Ny teknologi från Örebro universitet kommer att underlätta för operatörer att styra robotar under vatten. Den nya kunskapen kommer till stor nytta för bland annat gas- och oljeindustrin.  

Bättre sving med AI

24 september 2020

En AI-baserad app och en smart klocka ska kunna få din sving att nå nya nivåer. 

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitters algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.