Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Trög start för AI

De flesta svenska företag ligger i ett mycket tidigt stadium av sin AI-utveckling. Själva uppger de brist på kompetens som det enskilt största hindret för utvecklingen. Det visar en rapport från chefsorganisationen Ledarna.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 6 november 2019 digit

snigel på illröd bakgrund.jpg

– AI-mognaden är lägre än tidigare studier visat. AI-hypen handlar ibland mer om rädslan för att halka efter, än om hur man verkligen drar nytta av tekniken, säger Joakim Wernberg, författare till rapporten AI bortom hypen, forskningsledare vid Entreprenörskapsforum samt affilierad forskare vid Lunds universitet.

– Samtidigt är det färre än var femte chef som svarar att AI används på deras arbetsplats och de flesta har inte förutsättningarna för att använda möjligheterna till fullo. Det handlar inte bara om att skaffa sig den nya tekniken utan om att anpassa organisation och arbetssätt för att dra nytta av den, säger Joakim Wernberg.

5 000 chefer

Rapporten AI bortom hypen är framtagen på uppdrag av chefsorganisationen Ledarna, och bygger på en Novusundersökning bland 5 000 chefer. Den omfattande undersökningen ger en bild av AI-utvecklingen inom svenska företag och organisationer.

Det handlar inte bara om att skaffa sig den nya tekniken utan om att anpassa organisation och arbetssätt för att dra nytta av den.

– Det är en nyanserad bild som växer fram, jobben kommer förändras och förnyas men inte försvinna. Det ställer krav på chefskapet, säger Andreas Miller, förbundsordförande för Ledarna.

Resultaten visar inte bara hur stor andel som använder AI, utan också hur långt de faktiskt kommit i arbetet. De visar också att de flesta organisationer befinner sig i början av AI-arbetet.

Ett stort hinder

Enligt 50 procent av deltagarna är brist på kompetens det största hindret för AI-utvecklingen på svenska företag och organisationer.

– Kompetensutveckling blir en avgörande fråga. Det krävs livslångt lärande, både för chefer och för medarbetare, för att möjligheterna i AI-utvecklingen ska kunna leda till fördelar för svenska företag och organisationer, säger Andreas Miller.

Utmaning minska gapet

Andreas Miller konstaterar att det i all förändring krävs ledare som visar vägen, på alla nivåer.

– Undersökningen visar att det finns olika uppfattningar mellan första linjens chefer och chefer på ledningsgruppsnivå om hur långt man kommit i förändringsprocessen kring AI. Det är en uppgift och en utmaning för chefer på alla nivåer att bidra till att minska gapet, avslutar Andreas Miller.

Undersökningen bygger på webbenkätsvar från Ledarnas medlemmar i hela Sverige. Undersökningen genomfördes bland ett slumpmässigt urval, och i Ledarnas Chefspanel. Totalt genomfördes 5 446 intervjuer.

Källa: Ledarna

Läs även

AI för ökad återvinning

Senaste nytt

Butik ökar e-handel

21 november 2019

När en fysisk butik öppnar så ökar e-handeln i butikens närområde med 40 procent. Det visar en ny undersökning. 

Branschkod för AI

20 november 2019

IT- och Telekomföretagen har tillsammans med åtta företag lämnat över en branschkod för ansvarsfull AI till näringsminister Ibrahim Baylan. Koden har tre principer: ett mänskligt och hållbart samhälle, förståelse och inkludering samt förtroende. 

Hyllad internetdoldis

20 november 2019

Internetstiftelsens säkerhetschef Anne-Marie Eklund Löwinder är Årets trygghetsambassadör. Som en av Sveriges ledande it-experter ingår hon i regeringens Digitaliseringsråd och är en av sju nyckelbärare till internet.

Smart i hamn

19 november 2019

Nordens största hamn sjuder av aktivitet. Med det egenutvecklade Permesso får Göteborgs hamns energihamn bättre koll på pågående underhållsarbeten och kan snabbt utfärda nödvändiga arbetstillstånd.

AI hjälper unga

19 november 2019

En intuitiv chattbot ska erbjuda unga samtalsstöd dygnet runt. Med Chatpal hoppas forskare på Luleå tekniska högskola hitta ett flexibelt alternativ för unga som befinner sig i riskzonen för psykisk ohälsa. Upplevelsen ska bli ett tryggt samtal som hemma vid köksbordet.

Bestulen via mobilen

18 november 2019

Secure World sparar betalningsuppgifter till nästan varannan smartphone i världen. Nu har Check Point hackat programmet och fann ett antal sårbarheter hos olika leverantörer.