Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Hållbar handel med AI

ai-hybridprojekt-boras.jpg

Genom att kombinera AI med mänsklig erfarenhet vill forskare förändra dagens affärsmodeller och öka innovationen inom handeln. Vägen dit går via forskningsprojektet Digitala hybridsystem för innovation, som får två miljoner från Handelsrådet.

– Idag finns en väldigt stark tilltro till artificiell intelligens, AI, och maskiners förmåga att fatta korrekta beslut åt oss. När företag utvecklar nya tjänster förlitar de sig ofta helt på maskiners beräkningar och går då miste om kunskaper och erfarenheter som människor skulle kunna tillföra, säger Stefan Cronholm, professor i informatik och ledare av det nya forskningsprojektet Digitala hybridsystem för innovation vid Högskolan i Borås.

Många förmågor

Digitala hybridsystem för innovation får nära två miljoner kronor i forskningsmedel från Handelsrådet. Målet med forskningsprojektet är att hitta system för att kombinera människors kompetenser och maskiners förmågor när företag samlar in data för att utveckla nya tjänster och produkter.

– Vi kallar sådana system för hybridsystem, eftersom det rör sig om en kombination av maskin och människa. Maskinerna har en överlägsen förmåga att beräkna stora datamängder och känna igen mönster, medan människor kan tillföra kunskaper om till exempel kontexter, organisationskulturer, och kundrelationer. Om vi kombinerar de här två perspektiven, får vi bättre beslutsunderlag för att kunna skapa innovationer inom näringslivet.

När kunder överutnyttjar möjligheten att returnera varor leder det till att produkter skickas fram och tillbaka helt i onödan.

Mindre returer

Stefan Cronholm tror att hybridsystem skulle kunna tillämpas i många situationer inom handelsnäringen. Ett exempel kan vara att försöka minska antalet returnerade varor.

– När kunder överutnyttjar möjligheten att returnera varor leder det till att produkter skickas fram och tillbaka helt i onödan. Datorerna skulle kunna ge oss statistik som ganska detaljerat kan förklara returvolymer i relation till olika artiklar. Kan vi härutöver komplettera automatiskt genererad statistik med människors verkliga erfarenheter, både strategiska och operationella, kan vi skapa oss en mer komplett bild av problematiken som hjälper oss att förbättra tjänsten. Här finns stora hållbarhetsvinster.

Bryter mot allt

Av cirka hundra sökande var Högskolan i Borås ett av de sju lärosäten som fick anslag från Handelsrådet för att kunna genomföra sitt projekt. Förutom Stefan Cronholm medverkar universitetsadjunkt Hannes Göbel och två företag i arbetet.

– Vi hoppas att vår forskning i framtiden ska leda till disrupta affärsmodeller inom handeln, det vill säga affärsmodeller som helt bryter mot det som funnits tidigare på marknaden och som förändrar hela branschen. Det är förändringar som i förlängningen ska kunna göra nytta för hela samhället, avslutar Stefan Cronholm.

Källa: Högskolan i Borås

 

22 oktober 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

El för Volvo 2030

2 mars 2021

Om mindre än ett decennium ska alla Volvo Cars bilar vara helt eldrivna. Samtidigt kommer försäljningen nästan uteslutande ske online.  

Digitala nationella prov försenas

2 mars 2021

Plattformen som de digitala nationella proven ska ligga på uppfyller inte de juridiska kraven för skydd av personuppgifter. Nu skjuts därför både proven och testverksamheten upp.

MS anpassar moln

1 mars 2021

Microsoft lanserar fler molntjänster anpassade till olika branscher. Nya områden är bland annat bank och finans och industri.

Digital brottskarta

1 mars 2021

Region Stockholm lanserar en karta över anmälda brott. Syftet är att ge polis och övriga i samhället bättre koll och att skadegörelse, droger och inbrott ska minska.

App hittar alzheimer

26 februari 2021

Karolinska universitetssjukhuset har varit med och utvecklat ett verktyg en app för snabbare demens- och alzheimer-diagnostik. Förhoppningen är att upptäcka sjukdomsförloppet tidigare.  

Boom för robotar

26 februari 2021

Coronapandemin har lett till en ökad efterfrågan på servicerobotar. Försäljningen gick upp med 24 procent under 2020 och kommer fortsätta öka 2021.