Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Snabb it på Nordea

Automation och ett öppet API har påskyndat all utveckling på Nordeas it-avdelning. Utöver snabbare resultat har det nya arbetssättet också sparat tid för bankens medarbetare.

Text Elisabeth Nore Foto adobestock 19 november 2019 digit

– Inom Nordea har vi just nu mycket fokus på att automatisera alla delar inom it-processen med syftet att få ner väntetiderna. Vi har mycket väntetid rent generellt och det har vi haft i ganska många år. Det har handlat om att skicka över tickets och vänta på att det man har begärt ska påbörjas, vilket sker manuellt i bakgrunden. Det vi därför har tryckt mycket på de senaste åren är att automatisera så mycket som möjligt inom sin del via ett öppet API, så att alla delar av Nordeas verksamheter ska kunna beställa det, säger Matias Placido, Head of Deployment and Delivery, Nordea.

Hur påverkar detta organisationen?

– Det påverkar både på grupp- och individnivå. För många kan det finnas en rädsla att börja arbeta på ett nytt sätt och automatisera eftersom man tänker att man automatiserar bort sig själv. Vi måste då berätta vad det är vi vill göra, och att vi fokuserar på de väldigt repetitiva arbetsuppgifterna och att dessa kan skapa problem eftersom det är en människa som gör dem. Därför är det bättre att automatisera dem så att människor kan fokusera på mer komplexa uppgifter. Speciellt om du arbetar som it-ingenjör vill du lösa problem snarare än att göra samma sak hela tiden, säger Mohammad Ali, Head of Telemetry, Nordea.

Har du exempel på delar som automatiseras?

– Det är väldigt olika. Vissa delar kan handla om något så enkelt som drag-and-drop. Andra delar kräver mer avancerad automatisering där maskininlärning kopplas på och då behöver vi data. Det är ju mycket hype kring AI, men det man gör här handlar egentligen om att försöka imitera mänskliga beslut på ett smart sätt. När det kommer till de enklare arbetsuppgifterna handlar det om att användaren, istället för att göra samma sak varje dag i en vecka, kan trycka på en knapp så att uppgiften utförs, säger Mohammad Ali.

Jag tror att automatisering kommer att ske inom många områden.

Vad är den största utmaningen i organisationen?

– Det är att enheterna blir rädda för att något ska ta över deras arbete. Det är något som vi har arbetat extremt hårt med, just att försöka få bort de tankarna och istället få in en kultur där man är mer ansvarig och delaktig i automatiseringsdelen och är med och skapar det. Vi skickar inte in folk som går in och automatiserar ett område, utan ger respektive verksamhet möjligheter för att de ska kunna automatisera mot beställarna. På så sätt ska medarbetarna på dessa enheter få tid att utvecklas och hitta nya sätt att leverera sina produkter, säger Matias Placido.

Var är ni om ett år?

– Jag tror att automatisering kommer att ske inom många områden. Automatisering är dessutom en ofta en önskan som kommer från chefer på en strategisk nivå och som därmed kommer att genomföras. Det är implementationen som är kugghjulet och som människa vill man alltid lösa problem, även om det blir en del tekniska utmaningar längs med vägen, säger Mohammad Ali.

Läs även

Snabb skatt med Openshift

Rekommenderad läsning

villaomrade-960640.jpg
video

Openshift maxar ekonomin

5 dec 2019 digit

Ett nytt EU-direktiv ska utveckla och säkra elektroniska betalningar. För kreditupplysningsföretaget Asiakastieto innebär det nya affärsmöjligheter men också en större mängd data att hantera och har därför valt plattformen Openshift.

tax-skatteverket.jpg
video

Snabb skatt med Openshift

9 okt 2019 digit

Med Skatteverkets Openshift-plattform jobbar it rekordsnabbt med utveckling. Funktionen skatteberäkning blev en succé och nu väntar nya team på att starta. Dessutom har det nya arbetssättet inneburit att Skatteverket är en het arbetsplats för jobbsökare.

arbetsformedlingen-kö.jpg
video

Fler i jobb med Openshift

31 okt 2019 digit

Förra året kom beskedet att Arbetsförmedlingen minskar antalet handläggare med 4 500 personer och digitala lösningar blev ännu mer efterfrågade. Openshift och ett agilt arbetssätt hjälper Arbetsförmedlingen att påskynda sina leveranser att matcha jobbsökare och arbetsgivare.

logga-red-hat.jpg

Rekordköpet är klart

12 jul 2019 digit

IBM har nu slutfört förvärvet av Red Hat för cirka 34 miljarder dollar, vilket är den dyraste mjukvaruaffären i historien. Transaktionen stängdes den 9 juli 2019.

tjej-idc-cloud.jpg

IDC guidar molnresan

17 okt 2019 digit

Till 2023 kommer 90 procent av alla företag att ha en multicloud-strategi. För att förflytta sig till multicloud bör företag sätta ihop ett digitalt dreamteam, ha styrning, vision och nätverk på plats innan man börjar och vara noga med att förstå molnets utgifter. Det menar Carla Arend på IDC.  

tre punkiga tuffa ungdomar på gatan tittar hemlighetsfullt mot kameran.jpg
video

Öppen källkod för jobbsökare

17 sep 2018 digit

Med open source-plattformen jobtechdev.se vill Arbetsförmedlingen hitta ett nytt sätt att samverka med marknaden. Utvecklare kan nu ta del av verktyg för att bygga tjänster för rekryterare och arbetssökande.

skyddhjalmar-pa-rad.jpg

AFA Försäkring väljer O365

28 jan 2019 digit

Med införandet av Office 365 och Windows 10 vill AFA Försäkring erbjuda medarbetare, konsulter och gäster nya möjligheter. Samtidigt får it-avdelningen ett helt annat uppdrag.

mannekanger-i-skyltfonster.jpg

Google Pay i Sverige

31 okt 2018 digit

Nu kan svenska Visa-användare med konto hos Nordea, Länsförsäkringar Bank, Sodexo och Revolut använda Google Pay för betalning i appar och i butiker i Sverige och resten av världen.

fyra-flygande-containrar.jpg
video

Red Hat gör öppet till standard

12 sep 2018 ledarskap

Från outsider till den som driver utvecklingen har Red Hat gjort en mycket speciell resa under sina 12 år. Vd Johan Fredriksson har varit med från början på ett företag där öppen källkod sitter i väggarna och det är kul varje dag.