Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Snabb it på Nordea

Automation och ett öppet API har påskyndat all utveckling på Nordeas it-avdelning. Utöver snabbare resultat har det nya arbetssättet också sparat tid för bankens medarbetare.

– Inom Nordea har vi just nu mycket fokus på att automatisera alla delar inom it-processen med syftet att få ner väntetiderna. Vi har mycket väntetid rent generellt och det har vi haft i ganska många år. Det har handlat om att skicka över tickets och vänta på att det man har begärt ska påbörjas, vilket sker manuellt i bakgrunden. Det vi därför har tryckt mycket på de senaste åren är att automatisera så mycket som möjligt inom sin del via ett öppet API, så att alla delar av Nordeas verksamheter ska kunna beställa det, säger Matias Placido, Head of Deployment and Delivery, Nordea.

Hur påverkar detta organisationen?

– Det påverkar både på grupp- och individnivå. För många kan det finnas en rädsla att börja arbeta på ett nytt sätt och automatisera eftersom man tänker att man automatiserar bort sig själv. Vi måste då berätta vad det är vi vill göra, och att vi fokuserar på de väldigt repetitiva arbetsuppgifterna och att dessa kan skapa problem eftersom det är en människa som gör dem. Därför är det bättre att automatisera dem så att människor kan fokusera på mer komplexa uppgifter. Speciellt om du arbetar som it-ingenjör vill du lösa problem snarare än att göra samma sak hela tiden, säger Mohammad Ali, Head of Telemetry, Nordea.

Har du exempel på delar som automatiseras?

– Det är väldigt olika. Vissa delar kan handla om något så enkelt som drag-and-drop. Andra delar kräver mer avancerad automatisering där maskininlärning kopplas på och då behöver vi data. Det är ju mycket hype kring AI, men det man gör här handlar egentligen om att försöka imitera mänskliga beslut på ett smart sätt. När det kommer till de enklare arbetsuppgifterna handlar det om att användaren, istället för att göra samma sak varje dag i en vecka, kan trycka på en knapp så att uppgiften utförs, säger Mohammad Ali.

Jag tror att automatisering kommer att ske inom många områden.

Vad är den största utmaningen i organisationen?

– Det är att enheterna blir rädda för att något ska ta över deras arbete. Det är något som vi har arbetat extremt hårt med, just att försöka få bort de tankarna och istället få in en kultur där man är mer ansvarig och delaktig i automatiseringsdelen och är med och skapar det. Vi skickar inte in folk som går in och automatiserar ett område, utan ger respektive verksamhet möjligheter för att de ska kunna automatisera mot beställarna. På så sätt ska medarbetarna på dessa enheter få tid att utvecklas och hitta nya sätt att leverera sina produkter, säger Matias Placido.

Var är ni om ett år?

– Jag tror att automatisering kommer att ske inom många områden. Automatisering är dessutom en ofta en önskan som kommer från chefer på en strategisk nivå och som därmed kommer att genomföras. Det är implementationen som är kugghjulet och som människa vill man alltid lösa problem, även om det blir en del tekniska utmaningar längs med vägen, säger Mohammad Ali.

19 november 2019 Uppdaterad 28 februari 2020 Reporter Elisabeth Nore digit Foto adobestock

Rekommenderad läsning

Flygplan Flyger Mot Kameran

Smart teknik på Swedavia

15 feb 2021 digit

Trots pandemi fortsätter Swedavia att utveckla smart teknik på flygplatserna. Bland annat har det statliga bolaget tagit hjälp av digitala mätpunkter och öppna API:er för att underlätta säkerhetskontroller och göra det enklare för nya flygbolag att ansluta sig.

Rött Skynke Som Öppnas Med Två Händer På Varje Sida

Framtidens skatt med öppna API:er

11 jan 2021 digit

Framöver kan företagens omfattande arbete med redovisning och deklaration vara ett minne blott. Nu arbetar Skatteverket, tillsammans med banker och utvecklare, för en automatiserad deklaration.

Utställning Medan Isen Smälter På Nordiska Museet

Ny teknik på Nordiska museet

26 okt 2020 digit

Kreativitet och engagemang har varit några av ledorden när Nordiska museet har ställt om de tekniska delarna av sin verksamhet de senaste åren, och inte minst under vårens pandemi. Nu finns alltifrån en förenklad, digital biljettförsäljning till teknik som gör att du kan testa kläder från förr. 

Kvinna Tar Det Lugnt I Hängmatta På En Strand

En extra dag med RPA

14 maj 2020 digit

Med tre automatiserade rutiner sparar Fiskarhedenvillans ekonomiavdelning en arbetsdag i veckan. Samtidigt har flera andra delar av verksamheten börjat se över och förändra sitt sätt att arbeta.

kvinna står nere vid havet i röd jacka och mössa.jpg

Nyheter från Red Hat Summit

4 maj 2020 digit

Openshift virtualization innebär en ännu mer öppen och hybridvänlig it-hantering. Det framhöll Paul Cormier, CEO Red Hat, under Red Hat Summit, som i år lockade 80 000 deltagare.

närbild på pizza i 8 slajsar.jpg

Bättre Ica med devops

20 apr 2020 digit

Från 36 dagar till tre. När Icas team började med devops sjönk tiden för hanteringen av infrastruktur med över 90 procent. Nu står andra delar av koncernen redo att jobba på ett liknande sätt.

vallmoblommor och annat i närbild på en äng.jpg

LRF:s nya it-miljö

30 mar 2020 digit

Lantbrukarnas riksförbund har satsat på en effektiv digital miljö för att stödja verksamheten. Utöver verktygen i Office 365 har it-avdelningen gjort sig av med gammalt arv och ser redan effekterna av moderniseringen. 

massa näthattar på hyllor i affär.jpg
video

Rätt strategi med IBM

27 feb 2020 digit

I takt med att hybrida moln och containerlösningar blir allt vanligare kommer traditionella bolag hinna ikapp sina snabbfotade utmanare. Framöver kommer banker att börja kalla sig för it-bolag med bankverksamhet. Det spår Ed Walsh, General Manager, Storage and Software Defined Infrastructure på IBM.

tecknade hjärtan i olika former mot röd bakgrund.jpg
video

Innovation kräver kärlek

20 feb 2020 ledarskap

Förändring kräver modiga människor och organisationer. Det finns ingen som kan tvinga någon till innovation. Allt som krävs är mycket mod och att våga ta risker. Det säger Thomas Anglero, Nordic Director of Innovation, IBM.