Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smart i hamn

Nordens största hamn sjuder av aktivitet. Med det egenutvecklade Permesso får Göteborgs hamns energihamn bättre koll på pågående underhållsarbeten och kan snabbt utfärda nödvändiga arbetstillstånd.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 19 november 2019 digit

eriksberghamnen göteborg.jpg

– Det pågår cirka 70 arbeten i olika delar av energihamnen varje dag och det är jätteviktigt att vi kan överblicka detta på ett tydligt sätt. Inte minst att vi kan förenkla tillståndsadministrationen för alla dessa arbeten som utförs på uppdrag av olika kunder med en uppsjö av entreprenörer inblandade, säger Carl Jansson, säkerhetssamordnare på Göteborgs hamn.

Göteborgs hamns energihamn är Sveriges största allmänna energihamn och hanterar över 20 miljoner ton energiprodukter årligen. Energihamnens 24 kajlägen tar emot upp emot 2 500 fartyg om året från sjösidan. På landsidan passerar lika många fordon energihamnens portar varje dag.

– Vi opererar i en högintensiv miljö där säkerheten har högsta prioritet, samtidigt som vi måste hantera stora volym- och trafikflöden på kort tid. Med smart automatisering och digitaliserade processer märker vi att den ekvationen blir enklare att få ihop, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef på Göteborgs hamns energihamn.

Godkänt på studs

Den senaste i raden av digitala lösningar är det egenutvecklade datasystemet Permesso som lanserades i november. Med systemet kan man bland annat utfärda arbetstillstånd och samordna planerade och pågående underhålls- och utvecklingsarbeten digitalt i energihamnen.

Den som ska utföra ett arbete kan numera förbereda arbetstillstånd online istället för att åka till energihamnens kontor och genomgå pappersexercis. Samtidigt kan hamnbolagets personal som utfärdar tillstånden godkänna eller begära kompletteringar direkt på skärmen.

– Tidigare kunde det ta en halv arbetsdag, att samla underskrifter och nu går det på ett par minuter. Det är en jättevinst för kunder, entreprenörer och inte minst för oss själva, säger Emily Andersson, it-projektledare på Göteborgs hamn.

Plan för olyckor

Via systemet går det att skicka exakta koordinater direkt till räddningstjänsten om olyckan skulle vara framme som snabbt kan komma till rätt plats, även om ingen från olyckplatsen skulle ha möjlighet att möta upp vid porten.

Miljösmart val

Göteborgs hamn är Nordens största hamn, här går cirka 30 procent av svensk utrikeshandel och hälften av all containertrafik.

Göteborgs hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.

25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje hit. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.

Källa: Göteborgs hamn

Permesso är det fjärde i raden av digitaliserings- eller automatiseringsprojektet som genomförts i olika delar på kort tid i energihamnen. Under det senaste året har hamnens rörledningssystem genomgått en grundläggande automatisteringstransformation, automatiska nykterhetsbommar har installerats och man har utvecklat en app för effektivare bunkring av fartyg i hamnen.

Källa: Göteborg hamn

Läs även

Digitala bästkusten

Senaste nytt

Hålen i Tor

23 januari 2020

Två forskare på Karlstad universitet har hittat säkerhetshål i anonymitetsnätverket Tor. Bristerna är åtgärdade på kort sikt och nu forskar de båda på nya, mer långsiktiga typer av skydd. 

Stark tillväxt 2020

23 januari 2020

Försäljningen av datorer, surfplattor och mobiltelefoner kommer att öka med 0,9 procent och uppgå till 2,16 miljarder enheter 2020. En anledning till det är en växande mobilmarknad, delvis beroende på 5G-inträdet.

Davos om cyberhot

22 januari 2020

Teknikjättar som utmanas politiskt, en ökad rädsla för cyberhot och minskad närvaro på sociala medier. Det är några av resultaten när globala företagsledare i Davos delar sin uppfattning om utvecklingen i världen. 

Google vill reglera AI

21 januari 2020

Chefen för Googles moderbolag Alphabet, Sundar Pichai, vill se en reglering för AI-tekniken. Det skriver han i en debattartikel i Financial Times.

Oron mot storbolagen

21 januari 2020

Mer än hälften av svenskarna anser att storbolagens datainsamling är det största hotet mot vår personliga integritet och 11 procent anser att samhällets insamling oroar mest. Det visar en ny undersökning från SIFO. 

EU föreslår förbud

20 januari 2020

EU-kommissionen föreslår att ansiktsigenkänning i publika rum ska förbjudas i upp till fem år. Syftet är att få tid att undersöka teknikens inverkan på samhället.