Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mot framtidens hamn

Yilport i Gävle har med teknikens hjälp blivit mer transparent gentemot sina kunder. Nu siktar hamnen på att öka kundnyttan ännu mer, bland annat med hjälp av ett nytt lagringssystem och fjärrstyrda lyftkranar.

Text Tim Leffler Foto Yilport Gävle 22 oktober 2019 digit

fartyg i yilports hamn i gävle.jpg

– Vi har två nya stora digitaliseringsprojekt igång. Det ena handlar om en automatisk hanteringsprocess i vår lagringshantering på lagret för papper och det andra är helt nya kranar, som kommer att manövreras på avstånd utan människor i närheten, säger Håkan Törnqvist, it-chef på Yilport i Gävle.

De stora kunderna för Yilport i Gävle är rederier som Maersk och MSC med flera. Yilport arbetar med fullständig transparens så att kunder lättare ska kunna följa sitt gods.

– Precis som du kan följa ett paket som skickas med posten, förser vi våra kunder med data in till deras eget system så att de kan följa sina containrar, säger Håkan Törnqvist.

Nytt lagringssystem

Härnäst handlar mycket om att få till ett automatiserat lager i hamnen, där papper skall hanteras. Det ska byggas ett processystem med olika transportband som ser till var allt gods ska.

– För oss handlar det framförallt om pappersgods, men det är ett system som skulle kunna hantera alla typer av lösgods. På så sätt är det något som potentiellt skulle kunna användas av Yilports övriga hamnar, men i första hand är det något som vi arbetar med här i Gävle. Just nu har vi lite utmaningar kring vilka mjukvaror som är bäst lämpade för oss, säger Håkan Törnqvist.

Ny hamn

I den containerhanterande delen av verksamheten är siktet inställt på fjärrstyrda förarlösa kranar. Inom två år hoppas man att ha de första kranarna på plats och kommer innebära att en och samma person kan sköta flera kranar samtidigt.

Gävle hamn

Gävle hamn räknas som ostkustens största containerterminal, med ungefär 900 fartygsanlöp varje år, och 6 miljoner ton gods som hanteras varje år.
Gävle kommun äger själva hamnen som sedan några år tillbaka driftas av terminaldriftbolaget Yilport.

Yilport är en turkisk hamnoperatör med verksamheter i bland annat Turkiet, Spanien, och i sydamerikanska hamnar.

– De kommer dessutom vara utrustade med säkerhetssystem som gör att de stannar om någon människa är i närheten av dem, för att undvika olyckor. Här handlar det just nu om att bygga klart på marken för att få ner alla kablar som behövs för att det ska bli verklighet, innan vi tittar mer specifikt på hur styrsystemen ska fungera.

Framtidens hamn

Håkan Törnqvist tror att automatisering och robotisering kommer att fortsätt att dominera den tekniska utvecklingen i världens hamnar. Men att mycket också hänger på dels kundernas digitaliseringsresa och dels hur snabbt infrastrukturen till och från hamnarna i from av vägar och järnvägar kan moderniseras.

– Precis som att man på flygplatsen checkar in och allt sköts i stort sett automatiskt skulle hamntransporten också kunna skötas så att man i princip aldrig behöver stanna. Kort sagt tror jag allt handlar om standardiseringar och en homogenisering av flödet in och ut ur hamnen. Det finns inte så många sådana idag, och där skulle det nog behövas en del branschöverskridande diskussioner.

Rekommenderad läsning

train 960640.jpg
video

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

spårvagnWEBB.jpg
video

AI gör Västtrafik personligt

20 okt 2017 digit

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

scania-i-molnet.jpg
video

Scania väljer valfrihet

24 okt 2018 digit

Med målet att erbjuda sina 50 000 medarbetare full valfrihet i 100 länder driver Scania nu en pilot för Macanvändare i molnet. Jätteprojektet med många tekniska utmaningar blir en värdefull erfarenhet också för den övriga Volkswagen-koncernen.

svensk häcklöpare i startgroparna.jpg

Gävles it-seger

27 nov 2019 digit

I somras tävlade ungdomar från hela Europa i U23EM i friidrott i Gävle. Kommunen tog ett stort ansvar för hela arrangemanget och inte minst för it-driften.

eriksberghamnen göteborg.jpg

Smart i hamn

19 nov 2019 digit

Nordens största hamn sjuder av aktivitet. Med det egenutvecklade Permesso får Göteborgs hamns energihamn bättre koll på pågående underhållsarbeten och kan snabbt utfärda nödvändiga arbetstillstånd.

minibussar står parkerade på rad.jpg

Krav på delad data

7 jan 2020 digit

Sverige ska bli ledande i resurseffektivitet och det cirkulära samhället. Då måste transportsektorn börja dela data. Det menar Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

halmsad central.jpg

Mycket mer än RPA

21 jan 2020 digit

Oavsett om det handlar om e-tjänster, digitala signaturer eller RPA kan Halmstads kommun nya enhet för digital utveckling lösa det. Målet är att kommunens verksamheter ska kunna arbeta mer digitalt.

gem och häftstift i glada färger.jpg
video
ett samarbete mellan Microsoft och Voister

AJ:s agila arbete

27 apr 2020 digit

Med Power BI får AJ Produkter bättre koll på lönsamhet, nyckeltal och affärer. Det menar Johan Petersson, CIO på AJ Produkter.

händer med penna och miniräknare och en dator framför sig mot ljusblå bakgrund.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Smartare fakturor i molnet

31 jan 2020 digit

Medius använder sig av hela utbudet i Microsoft 365. Utöver den ökade säkerheten får företaget även tillgång till Windows Autopilot. Lösningen innebär att all hantering av de anställdas datorer, och snart även mobiler, är molnbaserad.