Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mot framtidens hamn

Yilport i Gävle har med teknikens hjälp blivit mer transparent gentemot sina kunder. Nu siktar hamnen på att öka kundnyttan ännu mer, bland annat med hjälp av ett nytt lagringssystem och fjärrstyrda lyftkranar.

Text Tim Leffler Foto Yilport Gävle 22 oktober 2019 digit

fartyg i yilports hamn i gävle.jpg

– Vi har två nya stora digitaliseringsprojekt igång. Det ena handlar om en automatisk hanteringsprocess i vår lagringshantering på lagret för papper och det andra är helt nya kranar, som kommer att manövreras på avstånd utan människor i närheten, säger Håkan Törnqvist, it-chef på Yilport i Gävle.

De stora kunderna för Yilport i Gävle är rederier som Maersk och MSC med flera. Yilport arbetar med fullständig transparens så att kunder lättare ska kunna följa sitt gods.

– Precis som du kan följa ett paket som skickas med posten, förser vi våra kunder med data in till deras eget system så att de kan följa sina containrar, säger Håkan Törnqvist.

Nytt lagringssystem

Härnäst handlar mycket om att få till ett automatiserat lager i hamnen, där papper skall hanteras. Det ska byggas ett processystem med olika transportband som ser till var allt gods ska.

– För oss handlar det framförallt om pappersgods, men det är ett system som skulle kunna hantera alla typer av lösgods. På så sätt är det något som potentiellt skulle kunna användas av Yilports övriga hamnar, men i första hand är det något som vi arbetar med här i Gävle. Just nu har vi lite utmaningar kring vilka mjukvaror som är bäst lämpade för oss, säger Håkan Törnqvist.

Ny hamn

I den containerhanterande delen av verksamheten är siktet inställt på fjärrstyrda förarlösa kranar. Inom två år hoppas man att ha de första kranarna på plats och kommer innebära att en och samma person kan sköta flera kranar samtidigt.

Gävle hamn

Gävle hamn räknas som ostkustens största containerterminal, med ungefär 900 fartygsanlöp varje år, och 6 miljoner ton gods som hanteras varje år.
Gävle kommun äger själva hamnen som sedan några år tillbaka driftas av terminaldriftbolaget Yilport.

Yilport är en turkisk hamnoperatör med verksamheter i bland annat Turkiet, Spanien, och i sydamerikanska hamnar.

– De kommer dessutom vara utrustade med säkerhetssystem som gör att de stannar om någon människa är i närheten av dem, för att undvika olyckor. Här handlar det just nu om att bygga klart på marken för att få ner alla kablar som behövs för att det ska bli verklighet, innan vi tittar mer specifikt på hur styrsystemen ska fungera.

Framtidens hamn

Håkan Törnqvist tror att automatisering och robotisering kommer att fortsätt att dominera den tekniska utvecklingen i världens hamnar. Men att mycket också hänger på dels kundernas digitaliseringsresa och dels hur snabbt infrastrukturen till och från hamnarna i from av vägar och järnvägar kan moderniseras.

– Precis som att man på flygplatsen checkar in och allt sköts i stort sett automatiskt skulle hamntransporten också kunna skötas så att man i princip aldrig behöver stanna. Kort sagt tror jag allt handlar om standardiseringar och en homogenisering av flödet in och ut ur hamnen. Det finns inte så många sådana idag, och där skulle det nog behövas en del branschöverskridande diskussioner.

Läs även

App i hamn

Rekommenderad läsning

train 960640.jpg
video

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

spårvagnWEBB.jpg
video

AI gör Västtrafik personligt

20 okt 2017 digit

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

scania-i-molnet.jpg
video

Scania väljer valfrihet

24 okt 2018 digit

Med målet att erbjuda sina 50 000 medarbetare full valfrihet i 100 länder driver Scania nu en pilot för Macanvändare i molnet. Jätteprojektet med många tekniska utmaningar blir en värdefull erfarenhet också för den övriga Volkswagen-koncernen.

bolidens-smaltverk.jpg
video

Plattor säker succé i gruvan

13 sep 2018 digit

När Boliden inför plattor i en av sina underjordsgruvor är skiftlagens delaktighet helt avgörande. Tillgången till poddradio 1 300 meter ner i berget har blivit en oväntad ambassadör för digitalisering.

en fälj på en himmelsblå vw.jpg

Volkswagen väljer Azure

19 nov 2018 digit

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

varnamo-960640.jpg

Värnamo växer varaktigt

4 dec 2018 digit

Värnamo hoppas på att fler flyttar till den småländska kommunen. Planen är att vara 40 000 invånare år 2035 och för att det ska ske krävs samhällsnära tjänster, ett ökat fokus på hållbarhet och att rekrytera nya talanger.

friskis-och-svettis-960640.jpg

Internet of Friskis

22 okt 2018 digit

På Friskis och Svettis i Jönköping är man mitt inne i en digital satsning. De vill göra träningen mer personifierad och utvecklande genom bland annat en app och gympass ledda via video. Framöver ser de möjligheter att via IoT optimera lokalernas yta samt genom VR följa pass från valfri plats. 

pitea-iot-960640.jpg

Ett smartare PI(o)Teå

8 jan 2019 digit

PiteEnergi har investerat i ett IoT-nät baserat på LoRa. Detta ska bland annat ge möjligheten att jobba smartare och säkerställa leveranskapacitet genom att agera mer proaktivt. Tanken är också att det på sikt kan leda till helt nya tjänster.

gacha-bus1.jpg

Busstur i ur och skur

22 nov 2018 digit

Det japanska företaget Muji har tillsammans med Sensible 4, ett finskt företag som utvecklar system för självkörande fordon, skapat en robotbuss som kan köra i alla väder.