Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Osund streaming

glad tjej streamar något och äter popcorn.jpg

Datacenter som drivs på el från brunkol är en miljöbov i nivå med flygindustrin. All streaming och besök på internetbanken bidrar till utvecklingen. Nu vill sju av tio svenskar införa en klimatmärkning av digitala tjänster.

– En stor majoritet av svenskarna vill kunna göra gröna val och minska sin klimatpåverkan, även på internet, säger Fredrik Jansson, strategichef på datacenteroperatören DigiPlex, som låtit Sifo undersök svenskarnas attityder till klimatmärkning av digitala tjänster.

Sifo-undersökningen visar att sju av tio, 69 procent, vill införa en klimatmärkning av digitala tjänster. Ännu fler, 72 procent, tycker att det är viktigt att digitala tjänster har en så liten klimatpåverkan som möjligt. Tre av fyra, 74 procent, vill att leverantörerna rapporterar sin elförbrukning och klimatpåverkan i till exempel sin årsredovisning.

Varje gång vi streamar en tv-serie, går in på sociala medier eller loggar in på vår internetbank startar en process i ett datacenter som förbrukar el och släpper ut koldioxid. I dag beräknas datacenter och digital infrastruktur stå för 3 procent av den globala elförbrukningen och 2 procent av världens koldioxidutsläpp.

Allt större CO2-utsläpp

Koldioxidutsläppen från datacenter globalt ligger redan i nivå med de från flygindustrin, och om utvecklingen fortsätter i samma takt kan datacenterindustrin stå för runt 20 procent av elförbrukningen och 5,5 procent av koldioxidutsläppen inom fem till tio år.

Om du streamar film genom ett energislukande datacenter som drivs på el från brunkol så bidrar det i allra högsta grad till klimatförändringarna.

Samtidigt är mindre än en fjärdedel av svenskarna, 23 procent, beredda att använda internet och digitala tjänster mindre, även om det skulle minska den negativa klimatpåverkan.

– Om du streamar film genom ett energislukande datacenter som drivs på el från brunkol så bidrar det i allra högsta grad till klimatförändringarna. Dagens konsumenter vill i högre utsträckning kunna göra ett aktivt grönt val, även när det gäller att använda olika tjänster på internet, säger Fredrik Jansson.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Sifo på uppdrag av DigiPlex och slutfördes i september 2019. Totalt har 1 001 svenskar mellan 18-79 år från hela Sverige svarat på frågor om digitala tjänster, deras klimatpåverkan och andra relaterade frågor.

Källa: Digiplex

29 november 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt