Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Butik ökar e-handel

smink-retail-960640.jpg

När en fysisk butik öppnar så ökar e-handeln i butikens närområde med 40 procent. Det visar en ny undersökning. 

– Att försäljningen i e-handeln uppvisar en otvetydig ökning i det geografiska närområdet när en fysisk butik öppnar på en ny ort, visar hur betydelsefull omnikanalupplevelsen är, säger Kristian Erlén på Viskan.

Undersökningen omfattar återförsäljare inom mode och visar även att e-handeln lockar besökare och ökar försäljning i den fysiska butiken. 

Kunder hos aktörer med både fysisk butik och e-handel gör betydligt fler ordrar, medan aktörer som bara bedriver e-handel har svårare att få återkommande kunder.

Mer än 50 procent av konsumenterna väljer att hämta ut sitt paket i butik, när den valmöjligheten finns, och i samband med det väljer 25 procent att handla något ytterligare butiken.

– Riktningen är tydlig, konsumenter värdesätter omnikanalsupplevelser allt mer, vilket återspeglas i vår undersökning där omnikanalaktörer på flera punkter uppvisar starkt positiva trender, säger Kristian Erlén.

Källa: Viskan

21 november 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Facebook lär av bebis

8 mars 2021

Facebook har tagit fram en AI som lär sig på ett liknande sätt som små barn. Enligt bolaget ska lösningen användas för att moderera innehåll på plattformen och ska främja opartiskhet.

Brottsutredning för vaccinhack

8 mars 2021

Ryska hackar tog sig in i European Medicines Agency, EMA, under hösten 2020. I över en månad kunde de följa diskussioner om köpvillkor och destinationer för coronavaccin från Pfizer and BioNTech.

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället.