Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Barnen och internet

Många föräldrar vet mycket lite om sina barns digitala liv och bara en tredjedel är väl insatta. Samtidigt vet knappt hälften av barnen på mellanstadiet hur man skyddar sig från kränkningar på nätet. Det är några av resultaten i Internetstiftelsens rapport Barnen och internet 2019.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 november 2019 digit

barnenochinternet.jpg

– Barns tittande när andra spelar spel på nätet, till exempel genom Twitch, Youtube eller andra e-sportplattformar, är intressant. Otroliga 85 procent av pojkarna 11–19 år tittar när andra spelar spel på nätet. Spelandet blir mer och mer en sport, säger Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen.

Internetstiftelsens rapport Barnen och internet 2019 handlar om barns och ungas användning av internet från förskoleåldern hela vägen till gymnasiet. Årets rapport visar att det finns stora skillnader i hur insatta föräldrar är i sina barns digitala liv. Cirka hälften av föräldrarna till barn på mellanstadiet uppger att de är väl insatta i barnens digitala liv. Men när det gäller föräldrar till barn på högstadiet är det bara knappt var tredje som känner sig väl insatt.

Hälften av föräldrarna till barn på mellan- och högstadiet känner till de flesta som barnen kommunicerar med. Samtidigt säger 44 procent att de bara känner till en del, och 4 procent uppger att de inte vet alls.

Tidig start med internet

Redan när barnen är små, 0 till 5 år, är 77 procent av dem internetanvändare. När de sedan går på lågstadiet har motsvarande siffra ökat till 97 procent. Och på lågstadiet får runt hälften av barnen en egen mobil.

Fyra av fem internetanvändare accepterar användarvillkoren utan att läsa dem.

Det visar sig också att en klar majoritet av föräldrarna till barn på mellan- och högstadiet hjälper sina barn att registrera konton för tjänster på nätet. Det kan förklara att många mellanstadiebarn har Instagram eller Facebook, som båda har 13-årsgräns.

– I vår huvudrapport Svenskarna och internet 2019 såg vi att fyra av fem internetanvändare accepterar användarvillkoren utan att läsa dem. Om föräldrarna hjälper barnen att registrera konton, kan vi då vara säkra på att barnen vet hur villkoren ser ut, vilka regler som gäller och vilken personlig information man ger tjänsten tillgång till, säger Jannike Tillå.

Färre väljer Facebook

Barn använder internet för att titta, lyssna och läsa digitalt – och nästan alla använder sociala medier. I åldrarna 11-19 år besöker 9 av 10 sociala nätverk. I det åldersspannet använder flest Snapchat, 84 procent, följt av Instagram, 76 procent, medan Facebook endast används av hälften av barnen.

Appen Tiktok, där användarna skapar filmklipp till musik, används av 27 procent i åldrarna 11–19 år. Populärast är appen på mellanstadiet, där den används av 39 procent. För högstadiebarn har den siffran sjunkit till 27 procent, och på gymnasiet är den bara 12 procent. Sett över hela åldersspannet 11-19 år har Tiktok fler flickor än pojkar som användare, 37 procent jämfört med 17 procent.

Källa: Internetstiftelsen

Fler resultat från rapporten

Förskola och lågstadiet – internet för nytta och nöje

  • 77 procent av förskolebarnen är internetanvändare och nästan hälften använder nätet dagligen.
  • Surfplattan är fortfarande mest populär bland de yngsta, men mobilen är hack i häl. Hälften av barnen får egen mobil redan på lågstadiet.
  • Den vanligaste aktiviteten på internet för förskolebarnen är att titta på tv och video.

Mer av allt under mellanstadiet till gymnasiet

  • I åldrarna 11 till 19 används både mobil, surfplatta och dator för mediekonsumtion, spel och sociala medier. Nu bygger de sin digitala identitet, och kommunicerar på bild- och videoorienterade tjänster som Instagram, Snapchat och Tiktok.
  • Nio av tio högstadiebarn är på sociala medier.
  • Spelandet blir mer och mer som en sport. Bland pojkar i åldrarna 11 till 19 år tittar 85 procent när andra spelar spel på internet, till exempel på Twitch, Youtube eller andra e-sportplattformar.

Föräldrarnas delaktighet i barnens internet

  • Majoriteten av föräldrar till barn i åldern 11 till 16 hjälper sina barn att skapa konton på tjänster på internet.
  • Fler än hälften av familjer med mellan- och högstadiebarn har regler för barnens internetanvändning.
  • 29 procent av föräldrarna till mellan- och högstadiebarn använder inga av de tjänster som deras barn använder.

Utbildning i digital kompetens

  • Under en fyraårsperiod har användandet av den egna mobilen för arbete i skolan minskat. Idag är den 6 procent för mellanstadiebarn och 36 procent för högstadiebarn.
  • Knappt hälften av mellanstadiebarnen kan värdera om information på nätet är sann eller falsk. För samtliga barn 11 till 19 år är den siffran 60 procent.
  • 34 procent av gymnasiebarnen har upplevt näthat. Det är den åldersgrupp av samtliga,  inklusive vuxna, som utsätts för näthat i störst utsträckning.
  • Knappt hälften av mellanstadiebarnen vet hur man kan skydda sig mot kränkningar på nätet.

Källa: Internetstiftelsen

Senaste nytt

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

Färre kakor för Google

16 januari 2020

Google kommer att fasa ut kakor från tredje part i sin webbläsare Google Chrome. Beskedet kommer samtidigt som Irlands motsvarighet till Datainspektionen granskar Googles reklamverksamheter.

AI sparar 140 mdr

16 januari 2020

Ökad AI-användning kan stärka välfärden motsvarande ungefär 140 miljarder kronor årligen. Det framgår av en nyligen överlämnad delrapport från DIGG till regeringen.

IoT retails framtid

15 januari 2020

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

3D för bättre syn

15 januari 2020

De jobbiga ögonlapparnas tid är förbi. Amblyopi, det vill säga Lazyeye, kan nu behandlas med ett par 3D-glasögon och en platta.