Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI tar befälet

Färjerederiet Stena Line har länge sett fördelarna med AI för sin kundvård och nu flyttas fokus till bryggan. Ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica undersöker om AI kan assistera fartygets befäl. De första resultaten visar att bränsleförbrukning minskar med 2-3 procent per resa med Stena Fuel Pilot.

Text anne hammarskjöld Foto Stena Line 12 november 2019 digit

stena line-färja i skärgården.jpg

– Detta projekt är ett bevis på hur viktigt det är att kombinera människan och maskinen för att utvecklas. Det skulle inte vara möjligt om det inte vore för ett fantastiskt samarbete mellan våra AI-experter och en mycket erfaren och hängiven kapten och hans besättning på Stena Scandinavica, säger Jari Virtanen. 

Sparar miljö och miljoner

Att minska bränsleförbrukningen är ett prioriterat område inom Stena Lines hållbarhetsstrategi och målet är att minska förbrukningen och utsläppen av CO2 med 2,5 procent per år. Bränsle är också en stor kostnadspost och står för närmare 20 procent av företagets totala kostnader. Med hjälp av AI-teknologi ska företaget nu minska både kostnader och miljöpåverkan.

Stena Fuel Pilot

Under 2018 startade ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica på linjen Göteborg-Kiel för att undersöka om AI-teknologi kan assistera kaptenerna i att köra mer bränsleeffektivt. Resultaten visar en minskad bränsleförbrukning på 2–3 procent per resa med hjälp av AI-assistenten som numera fått namnet Stena Fuel Pilot.

– Att planera och köra säkert och bränsleeffektivt är ett hantverk som tar lång tid att lära sig. Övning ger färdighet och det krävs många långa timmar på bryggan för att bli bra på det. Med hjälp av AI kan vi snabba på den inlärningskurvan för nya kaptener men också bli bättre på att köra mer bränsleeffektivt, vilket i slutänden innebär en mer hållbar resa, säger Jan Sjöström, befälhavare på Stena Scandinavica.

AI på fler fartyg

Stena Line fortsätter nu att installera teknologin på fler fartyg som trafikerar Sverige, Danmark och Tyskland under året. Först ut var M/S Skåne som trafikerar linjen Trelleborg-Rostock som fick AI-assistenten på plats i oktober. Ambitionen är att installera Stena Fuel Pilot på samtliga 37 fartyg under nästa år.

– Stena Line som företag ska vara helt assisterat av AI senast 2021 och detta projekt är ett väldigt viktigt steg på den resan. Projektet förkroppsligar vår vision Connecting Europe for a Sustainable Future och genom att assistera våra kaptener i att spara bränsle minskar vi både våra kostnader och vår klimatpåverkan, avslutar Jari Virtanen.

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.