Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI tar befälet

Färjerederiet Stena Line har länge sett fördelarna med AI för sin kundvård och nu flyttas fokus till bryggan. Ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica undersöker om AI kan assistera fartygets befäl. De första resultaten visar att bränsleförbrukning minskar med 2-3 procent per resa med Stena Fuel Pilot.

Text anne hammarskjöld Foto Stena Line 12 november 2019 digit

stena line-färja i skärgården.jpg

– Detta projekt är ett bevis på hur viktigt det är att kombinera människan och maskinen för att utvecklas. Det skulle inte vara möjligt om det inte vore för ett fantastiskt samarbete mellan våra AI-experter och en mycket erfaren och hängiven kapten och hans besättning på Stena Scandinavica, säger Jari Virtanen. 

Sparar miljö och miljoner

Att minska bränsleförbrukningen är ett prioriterat område inom Stena Lines hållbarhetsstrategi och målet är att minska förbrukningen och utsläppen av CO2 med 2,5 procent per år. Bränsle är också en stor kostnadspost och står för närmare 20 procent av företagets totala kostnader. Med hjälp av AI-teknologi ska företaget nu minska både kostnader och miljöpåverkan.

Stena Fuel Pilot

Under 2018 startade ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica på linjen Göteborg-Kiel för att undersöka om AI-teknologi kan assistera kaptenerna i att köra mer bränsleeffektivt. Resultaten visar en minskad bränsleförbrukning på 2–3 procent per resa med hjälp av AI-assistenten som numera fått namnet Stena Fuel Pilot.

– Att planera och köra säkert och bränsleeffektivt är ett hantverk som tar lång tid att lära sig. Övning ger färdighet och det krävs många långa timmar på bryggan för att bli bra på det. Med hjälp av AI kan vi snabba på den inlärningskurvan för nya kaptener men också bli bättre på att köra mer bränsleeffektivt, vilket i slutänden innebär en mer hållbar resa, säger Jan Sjöström, befälhavare på Stena Scandinavica.

AI på fler fartyg

Stena Line fortsätter nu att installera teknologin på fler fartyg som trafikerar Sverige, Danmark och Tyskland under året. Först ut var M/S Skåne som trafikerar linjen Trelleborg-Rostock som fick AI-assistenten på plats i oktober. Ambitionen är att installera Stena Fuel Pilot på samtliga 37 fartyg under nästa år.

– Stena Line som företag ska vara helt assisterat av AI senast 2021 och detta projekt är ett väldigt viktigt steg på den resan. Projektet förkroppsligar vår vision Connecting Europe for a Sustainable Future och genom att assistera våra kaptener i att spara bränsle minskar vi både våra kostnader och vår klimatpåverkan, avslutar Jari Virtanen.

Läs även

AI styr rutten

Senaste nytt

Ny koll av myndigheter

11 december 2019

Nu ska Skatteverket, Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen, Kriminalvården och Tullverket granskas för att se om de har tillräckliga rutiner för att detektera och rapportera incidenter rörande personuppgifter. 

Missen med RPA

11 december 2019

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

It-strul för 30 mdr

10 december 2019

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

Volvos viktiga provtur

10 december 2019

Autonom kollektivtrafik är en förutsättning för framtidens hållbara städer. Nu testar Volvo för första gången sin självkörande buss under verkliga förhållanden.

Klarnas bedrägerimöte

9 december 2019

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

Industrins snabbväg

9 december 2019

Små och medelstora företag saknar ofta den kunskap som behövs för att nyttja olika verksamhetens it-lösningar på ett effektivt sätt. Genom forskning om business intelligence finns nu ett ramverk som visar vägen till ett smidigt införande av Smart Factories.