Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI hjälper unga

En intuitiv chattbot ska erbjuda unga samtalsstöd dygnet runt. Med Chatpal hoppas forskare på Luleå tekniska högskola hitta ett flexibelt alternativ för unga som befinner sig i riskzonen för psykisk ohälsa. Upplevelsen ska bli ett tryggt samtal som hemma vid köksbordet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 19 november 2019 digit

ung-telefon-960640.jpg

– Psykisk ohälsa bland unga är en samhällsutmaning. Det finns många initiativ inom skola, hälso- och sjukvården och civilsamhället som försöker möta det ökade behovet. Men utmaningarna är många, som stora geografiska avstånd i glesbygdsområden, kompetensförsörjning och högt tryck på vården. Dessutom kan vissa personer som inte mår bra uppleva att brist på anonymitet i kontakt med vården blir ett hinder för att söka hjälp. Orsaken är den stigmatisering som fortfarande finns kring psykisk ohälsa, säger Catrine Kostenius, professor i hälsovetenskap vid Luleå tekniska universitet.

I det tvärvetenskapliga forsknings- och utvecklingsprojektet Chatpal ska Luleå tekniska universitets forskare i hälsovetenskap, arbetsvetenskap och maskininlärning använda AI för att främja ungas psykiska hälsa. Även Norrbottens Kommuner och Region Norrbotten ingår.

Viktigt fånga upp

Forskarna ska bland annat utveckla en chattbot-tjänst som erbjuder unga någon att chatta eller prata med och som kan ge ett terapeutiskt stöd.

– Chatpal ska ge tidigt stöd till unga som är i behov av att prata med någon om hur de mår. Den ersätter inte befintliga tjänster inom vården, utan kompletterar dem. En förhoppning är att minska antalet unga som behöver bli patienter. Vi vet att tidiga insatser är mycket viktiga för unga som är i riskzonen för psykisk ohälsa och det här är ett sätt att fånga upp dem. Får man via Chatpal signaler om allvarlig ohälsa ska detta snabbt slussas vidare till rätt instans inom vården. Säkerheten är a och o, säger Catrine Kostenius.

Rätt kunskap nyckeln

En väl utformad chattbot kan avkoda inkommande information från användaren i tal eller text och identifiera nyckelord, för att sedan interagera med personen utifrån kunskap inom det aktuella området. Chattbot-tjänsten ska finnas tillgänglig dygnet runt och baseras på forskning och beprövad erfarenhet för att främja psykisk hälsa.

Testbädd på plats

Marcus Liwicki, professor i maskininlärning vid Luleå tekniska universitet, förklarar att tekniken i ChatPal kommer vara flexibel och intuitiv, eftersom den simulerar vardagliga samtal mellan människor.

– Vi hoppas att detta ska bli ett väldigt bra exempel på hur tillämpad AI gör nytta för Sverige och för regionen. De utmaningar som finns i norra Sverige, till exempel med långa avstånd, ser jag som en drivkraft för innovationer. Vi har en miljö som utgör en testbädd där det snabbt går att prova nya lösningar och sedan skala upp dem, säger Marcus Liwicki.

Källa: Luleå tekniska högskola

Läs även

Botten som chattar skatt

Senaste nytt

Ny koll av myndigheter

11 december 2019

Nu ska Skatteverket, Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen, Kriminalvården och Tullverket granskas för att se om de har tillräckliga rutiner för att detektera och rapportera incidenter rörande personuppgifter. 

Missen med RPA

11 december 2019

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

It-strul för 30 mdr

10 december 2019

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

Volvos viktiga provtur

10 december 2019

Autonom kollektivtrafik är en förutsättning för framtidens hållbara städer. Nu testar Volvo för första gången sin självkörande buss under verkliga förhållanden.

Klarnas bedrägerimöte

9 december 2019

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

Industrins snabbväg

9 december 2019

Små och medelstora företag saknar ofta den kunskap som behövs för att nyttja olika verksamhetens it-lösningar på ett effektivt sätt. Genom forskning om business intelligence finns nu ett ramverk som visar vägen till ett smidigt införande av Smart Factories.