Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Hotet nr 1

brand-bil960640.jpg

Sju av tio företag har drabbats av minst en kris under de senaste fem åren. För stora företag är cyberbrott anledningen till flest kriser och är även området där oron inför framtiden är som störst. Det visar en ny global undersökning från PwC.

– I undersökningen har vi jämfört de bolag som hanterat en kris bäst med de som har varit mindre framgångsrika. På så sätt kan vi få fram vad som har varit avgörande skillnader i hantering och vilka förberedelser som gav bäst resultat. Undersökningen visar också på att man kan komma starkare ur en kris om den hanteras på ett bra sätt, säger Cecilia Cederberg, ansvarig Forensic services, PwC Sverige.

I företag med över 5 000 medarbetare sker en kris i genomsnitt en gång varje år, visar Pwc:s undersökning Global Crisis Survey. Pwc har delat in krissituationer i 19 olika triggers, som sedan har sorterats in till sju bredare kategorier. Hela 53 procent menar att åtminstone en av kriserna de upplevt kan ses som operativa, exempelvis konkurrensmässiga störningar, strul med leverantörskedjan eller andra former av misslyckanden.

– Om vi sedan tittar på erfarenheter från de större organisationerna med över 5 000 medarbetare så är den enskilt största kristriggern cyberbrott, som 26 procent anger som orsak till en upplevd kris, berättar David Dymmel, specialist cybersäkerhet, PwC Sverige.

95 procent räknar med kris

Och när respondenterna blickar mot framtiden så räknar 95 procent med att råka ut för en kris. Även här toppar cyberbrott som 38 procent ser som den största anledningen till oro, följt av konkurrens- och marknadsstörningar samt finansiella kristriggers.

– Vi har även tittat närmare på synen när det gäller ansvar vid en kris. Här visar det sig att personer i ledande befattningar känner sig mer manade än andra att vara med och hjälpa företaget att både förbereda sig för och hantera en kris, alltifrån styrelsemedlemmar och vd:ar till jurist- och it-funktioner. Det visar på en positiv trend där krishantering allt mer ses som en strategisk och affärskritisk faktor, avslutar David Dymmel.

Källa: Pwc

10 oktober 2019 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt