Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så säkras företaget

Företag lägger allt större del av sin it-budget på cybersäkerhet, men vad effekten blir glöms för ofta bort. För att lyckas måste säkerhet vara en del av affärsstrategin, riskhanteringen och i beslutsfattandet. Detta framkommer i en ny undersökning gjord av PwC.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 20 juni 2019 säkerhet

hangmatta960640.jpg

PwC:s nya undersökning heter Digital Trust Insights och i den deltog cirka 3 000 företag. Där framkommer att ungefär var fjärde organisation kommer att spendera minst 10 procent av sin it-budget på cybersäkerhet under 2020. Detta innebär en ökning med 55 procent jämfört med 2018.

Ett problem är dock att det i vissa fall spenderas mycket pengar, men utan någon vidare koll på vad effekten blir. I undersökningen tittade därför PwC närmare på vilka de gemensamma nämnarna var hos företagen som kunnat uppvisa bäst resultat runt sin cybersäkerhet.

– Vi ser att många organisationer famlar efter de rätta kostnadseffektiva lösningarna för cybersäkerhet. Så nu vill vi helt enkelt visa på vägledning genom att lyfta fram vad det är som gör att de bästa bolagen har nått sin position, säger Jakob Bundgaard, ansvarig Cyber Security, PwC Sverige.

Tre framgångsfaktorer

Främst är det tre områden som har varit synonyma för företagen som lyckats. Det första är att se cybersäkerhet som en del av affärsstrategin. 65 procent av de framgångsrika företagen i undersökningen lever i en organisation där it-säkerheten är en del av affärsverksamheten. I den har man även har en strategi för säkerhet som stödjer företagets affär. Snittet över alla undersökningens företag ligger bra mycket lägre, närmare bestämt 15 procent.

Den andra delen handlar om att se it-säkerhet som en del av riskhanteringen. Med detta menas företag som involverar medarbetare inom cybersäkerhet i hanteringen av riskerna när det gäller organisationens digitala transformation. Av de bäst presterande företagen i undersökningen ligger denna siffra på 89 procent, medan hela undersökningens snitt hamnar på 41 procent.

Sist men inte minst handlar det om att se it-säkerhet som en del i beslut och genomförande. I de högpresterande företagen så är säkerhetsspecialister till stor del delaktiga i företagens viktiga beslut. 77 procent av dessa anger nämligen att cybersäkerhet har frekventa dialoger med företagsledningen, och genom detta skapas en gemensam uppfattning av verksamhetens risker. Snittet på alla företag i undersökningen ligger istället på 22 procent.

– De här förebilderna är företag som är bättre på att bygga in cybersäkerhetstänk in i affärsverksamheten och bidra till företagets utveckling. De har helt enkelt gått från att bara arbeta för att skydda tillgångar till att vara en strategisk partner i organisationen, säger Jakob Bundgaard. 

Källa: PwC

Senaste nytt

Nya Wikipedia

30 september 2020

För första gången på över tio år ska Wikipedia få ett nytt utseende. Förhoppningen är att allt ska vara klart lagom till sajten firar 20-årsjubileum 2021.

Explosion av ddos

30 september 2020

Under 2020 har det genomförts fler ddos-attacker än någonsin tidigare. Attackerna har även blivit starkare, då de ökat med 2851 procent i kapacitet sedan 2017.

Rekord för wearables

29 september 2020

Globala marknaden för wearables kommer växa med 14 procent i år, en stigande utveckling som väntas fortsätta de kommande åren. Mest populära är hearables. Det menar analysföretaget IDC.

Faran med smittspårning

29 september 2020

Forskare i Sverige och Danmark har hittat svagheter i digitala verktyg för spårning av covid-19. Datahanteringen och integriteten är två problem med de offentligt finansierade apparna.

Hör bra med 3D

28 september 2020

200 miljoner människor över 65 år lider av nedsatt hörsel. Det vill forskare tackla med en billig 3D-printad hörapparat.

Virus i Google Maps

28 september 2020

Efter en uppdatering av Google Maps kommer det bli möjligt att se antal covid-19-fall i ett utvalt område. Det skriver Google i en bloggpost.