Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så säkras företaget

Företag lägger allt större del av sin it-budget på cybersäkerhet, men vad effekten blir glöms för ofta bort. För att lyckas måste säkerhet vara en del av affärsstrategin, riskhanteringen och i beslutsfattandet. Detta framkommer i en ny undersökning gjord av PwC.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 20 juni 2019 säkerhet

hangmatta960640.jpg

PwC:s nya undersökning heter Digital Trust Insights och i den deltog cirka 3 000 företag. Där framkommer att ungefär var fjärde organisation kommer att spendera minst 10 procent av sin it-budget på cybersäkerhet under 2020. Detta innebär en ökning med 55 procent jämfört med 2018.

Ett problem är dock att det i vissa fall spenderas mycket pengar, men utan någon vidare koll på vad effekten blir. I undersökningen tittade därför PwC närmare på vilka de gemensamma nämnarna var hos företagen som kunnat uppvisa bäst resultat runt sin cybersäkerhet.

– Vi ser att många organisationer famlar efter de rätta kostnadseffektiva lösningarna för cybersäkerhet. Så nu vill vi helt enkelt visa på vägledning genom att lyfta fram vad det är som gör att de bästa bolagen har nått sin position, säger Jakob Bundgaard, ansvarig Cyber Security, PwC Sverige.

Tre framgångsfaktorer

Främst är det tre områden som har varit synonyma för företagen som lyckats. Det första är att se cybersäkerhet som en del av affärsstrategin. 65 procent av de framgångsrika företagen i undersökningen lever i en organisation där it-säkerheten är en del av affärsverksamheten. I den har man även har en strategi för säkerhet som stödjer företagets affär. Snittet över alla undersökningens företag ligger bra mycket lägre, närmare bestämt 15 procent.

Den andra delen handlar om att se it-säkerhet som en del av riskhanteringen. Med detta menas företag som involverar medarbetare inom cybersäkerhet i hanteringen av riskerna när det gäller organisationens digitala transformation. Av de bäst presterande företagen i undersökningen ligger denna siffra på 89 procent, medan hela undersökningens snitt hamnar på 41 procent.

Sist men inte minst handlar det om att se it-säkerhet som en del i beslut och genomförande. I de högpresterande företagen så är säkerhetsspecialister till stor del delaktiga i företagens viktiga beslut. 77 procent av dessa anger nämligen att cybersäkerhet har frekventa dialoger med företagsledningen, och genom detta skapas en gemensam uppfattning av verksamhetens risker. Snittet på alla företag i undersökningen ligger istället på 22 procent.

– De här förebilderna är företag som är bättre på att bygga in cybersäkerhetstänk in i affärsverksamheten och bidra till företagets utveckling. De har helt enkelt gått från att bara arbeta för att skydda tillgångar till att vara en strategisk partner i organisationen, säger Jakob Bundgaard. 

Källa: PwC

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.