Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så säkras företaget

hangmatta960640.jpg

Företag lägger allt större del av sin it-budget på cybersäkerhet, men vad effekten blir glöms för ofta bort. För att lyckas måste säkerhet vara en del av affärsstrategin, riskhanteringen och i beslutsfattandet. Detta framkommer i en ny undersökning gjord av PwC.

PwC:s nya undersökning heter Digital Trust Insights och i den deltog cirka 3 000 företag. Där framkommer att ungefär var fjärde organisation kommer att spendera minst 10 procent av sin it-budget på cybersäkerhet under 2020. Detta innebär en ökning med 55 procent jämfört med 2018.

Ett problem är dock att det i vissa fall spenderas mycket pengar, men utan någon vidare koll på vad effekten blir. I undersökningen tittade därför PwC närmare på vilka de gemensamma nämnarna var hos företagen som kunnat uppvisa bäst resultat runt sin cybersäkerhet.

– Vi ser att många organisationer famlar efter de rätta kostnadseffektiva lösningarna för cybersäkerhet. Så nu vill vi helt enkelt visa på vägledning genom att lyfta fram vad det är som gör att de bästa bolagen har nått sin position, säger Jakob Bundgaard, ansvarig Cyber Security, PwC Sverige.

Tre framgångsfaktorer

Främst är det tre områden som har varit synonyma för företagen som lyckats. Det första är att se cybersäkerhet som en del av affärsstrategin. 65 procent av de framgångsrika företagen i undersökningen lever i en organisation där it-säkerheten är en del av affärsverksamheten. I den har man även har en strategi för säkerhet som stödjer företagets affär. Snittet över alla undersökningens företag ligger bra mycket lägre, närmare bestämt 15 procent.

Den andra delen handlar om att se it-säkerhet som en del av riskhanteringen. Med detta menas företag som involverar medarbetare inom cybersäkerhet i hanteringen av riskerna när det gäller organisationens digitala transformation. Av de bäst presterande företagen i undersökningen ligger denna siffra på 89 procent, medan hela undersökningens snitt hamnar på 41 procent.

Sist men inte minst handlar det om att se it-säkerhet som en del i beslut och genomförande. I de högpresterande företagen så är säkerhetsspecialister till stor del delaktiga i företagens viktiga beslut. 77 procent av dessa anger nämligen att cybersäkerhet har frekventa dialoger med företagsledningen, och genom detta skapas en gemensam uppfattning av verksamhetens risker. Snittet på alla företag i undersökningen ligger istället på 22 procent.

– De här förebilderna är företag som är bättre på att bygga in cybersäkerhetstänk in i affärsverksamheten och bidra till företagets utveckling. De har helt enkelt gått från att bara arbeta för att skydda tillgångar till att vara en strategisk partner i organisationen, säger Jakob Bundgaard. 

Källa: PwC

20 juni 2019 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt

AI-protein som vaccin

9 april 2021

Nu är det möjligt att framställa nya, användbara proteiner med hjälp av AI. Det kan innebära snabbare och mer kostnadseffektiv utveckling av proteinbaserade läkemedel och vaccin. 

Bitcoin hotar Kinas miljö

8 april 2021

Idag står Kina för 75 procent av all bitcoin-produktion och den så kallade miningen kräver så mycket energi att produktionen nu hotar landets mål att vara klimatneutral 2060.

AI-musik av 27-klubben

8 april 2021

För att uppmärksamma psykisk ohälsa har organisationen Over the bridge skapat ny musik med hjälp av AI som liknar den så kallade 27-klubbens musik, det vill säga artister som valde bort livet när de var 27 år.

Fass som app

7 april 2021

Nu lanserar Fass en app för allmänheten för att användare snabbt ska kunna få koll på sina mediciner. Det går även att scanna streckkoder från förpackningar.

Varning för Insta-hack

7 april 2021

Det blir allt vanligare att småföretagare får sina Instagram-konton hackade. Trots den allmänna uppfattningen att inte betala en lösensumma, tvingas många göra det på grund av bristfällig hjälp från Facebook, som äger plattformen.

Bättre möten utan video

7 april 2021

Digitala möten fungerar bättre utan video. Att se varandra underlättar inte för att lösa problem och uppdelningen mellan deltagarna i mötet fungerar bättre utan kamera. Det visar en ny studie.