Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Svensk oro över AI

Hela 84 procent av svenskarna är oroliga över AI-utvecklingen i samhället och bara 6 procent menar att de inte är alls är oroade. Det visar en undersökning från Tieto och Yougov. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 19 september 2019 digit

sverige-flagga-vatten-960640.jpg

– Det tar tid att skapa tilltro till ny teknik och särskilt AI är för många sammankopplat med något främmande och negativt. Det är därför viktigt att belysa de positiva aspekterna AI kan möjliggöra inom allt från snabbare diagnoser i sjukvården till att förbättra enklare tjänster vi använder i vardagen, säger Christian Guttman, AI-forskare och global chef för Tietos AI-erbjudande. 

Ett orosmoln som finns handlar om att låta AI ta hand om personlig data. Hela 57 procent är oroliga över att datan kan missbrukas medan 50 procent oroar sig över att den nyttjas i fel syften, på ett osäkert sätt eller att det kan ske feltolkningar. 4 procent är inte alls oroliga över hur AI hanterar deras personliga data. 

 Som företag inser vi att tilltron måste förtjänas och att vi måste skapa AI-lösningar som är etiskt och ansvarsfullt utvecklade med hög grad av transparens och säkerhet. Förtroendet för tekniken blir avgörande om samhället fullt ut ska kunna ta tillvara fördelarna med nya datadrivna lösningar, säger Christian Guttmann. 

Reglerad AI

Att personer är så pass bekymrade över artificiell intelligens gör att många eftersöker regleringar. 81 procent vill reglera utveckling och användning av AI i någon grad, och 85 procent önskar att företag som arbetar med AI ska vara bundna till etiska riktlinjer och regleringar. 

– Vi ser positivt på att allmänheten sätter press på oss som jobbar med att utveckla AI-lösningar, att det ska ske på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. Det är viktigt att vi inom branschen och över landsgränserna driver på utvecklingen av standarder och riktlinjer. Redan nu pågår flera initiativ, bland annat inom EU, som kommer att bli viktiga i den fortsatta AI-utvecklingen och som på sikt kan bidra till att skapa ett bredare förtroende bland allmänheten. 

"Dålig inblick" 

I undersökningen frågade man också ifall man tror att AI kommer att innebära bättre tjänster för konsumenter och medborgare. Var fjärde svensk, 26 procent, trodde det i hög eller mycket hög grad, medan 10 procent inte alls trodde på det. 51 procent höll delvis med. 

Av de svarande så menar 30 procent att de inte nyttjar tjänster eller produkter som använder AI. 55 procent gör det delvis eller i väldigt liten omfattning, medan 7 procent säger att de gör det i hög eller väldigt hög utsträckning. 

– Vår undersökning visar att allmänheten i regel har dålig inblick i vilken utsträckning AI används idag. Vad många nog inte vet är att exempelvis de allra flesta sökmotorerna, sociala nätverken, applikationer och mobiler idag använder AI. Det här kan också förklara den allmänna skepsisen, då många av de tjänster vi tar för givna och använder i vardagen inte alls associeras med tekniken, säger Christian Guttmann.

Senaste nytt

Bronsåldern i 3D

19 januari 2021

Nu kan du bli ägare till en bronsålderskniv och en exakt kopia av originalet som har hittats i Lugnarohögen i Laholm. Kniven är 3D-printad och är utvecklad i ett samarbetsprojekt mellan Fablab vid Högskolan i Halmstad och Laholms kommun.

Svenskt e-leg inom EU

19 januari 2021

Snart ska svenska medborgare kunna logga in hos utländska myndigheter med till exempel BankID. Detta efter att Digg lämnat in en föranmälan till EU.

Nya appar efter attacken

18 januari 2021

Efter attacken på Kapitolium i USA har de stora sociala medie-plattformarna tröttnat på hetsiga inlägg från Donald Trump och hans anhängare. Men det finns andra plattformar som välkomnar dessa.

Sekundsnabbt covidtest

18 januari 2021

Nu finns det ett test som upptäcker antikroppar mot coronaviruset på bara några sekunder. Lösningen bygger på 3D-printade guldpartiklar i nanostorlek och har tagits fram av forskare i USA.

Nätfiske med paket

15 januari 2021

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Kommuner ikapp 2035

14 januari 2021

Behovet av digital kompetens har fördubblats de senaste 15 åren inom offentlig sektor. Först 2035 spås myndigheter, regioner och kommuner att vara ikapp den privata sektorn.