Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Myten om mobilen

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Text Tim Leffler Foto Adobestock 18 september 2019 säkerhet

en kvinna tjuvlyssnar genom gul trasig pappvägg.jpg

– Jag skulle sätta mitt namn på vår undersökning och säga att vi inte har hittat några bevis på att det sker avlyssning på plattformarna vi testade. Det kanske händer på ett sätt som vi inte känner till men jag skulle säga att det är högst osannolikt, säger Eldar Turvey, grundare och vd för företaget på it-säkerhetsföretaget Wandera.

Ingen som lyssnar

Säkerhetsspecialister på Wandera ville undersöka om det låg någon sanning bakom den mängd av sociala medie-poster där personer påstår sig ha bevis för att de stora internetplattformarna spionerar på oss genom avlyssning, för att på så sätt kunna anpassa reklam. Det finns till och med videor på folk som pratar om produkter nära sina telefoner varpå reklam för just de produkterna poppar upp i flödet.

För att testa påståendet placerade man två telefoner, en Iphone och en smartphone med Androidoperativsystem, i ett rum där reklam för hund- och kattmat loppades under 30 minter. På bägge telefoner var apparna för Facebook, Instagram, Chrome, Snapchat, Youtube och Amazon igång och där samtliga hade högsta möjliga medgivande från användaren.

Man placerade samtidigt två telefoner av samma modell med alla appar igång i ett helt tyst rum.

– Vi såg att storleken på den data som var i omlopp i våra test under 30 minuter, var mycket lägre än storleken på den data som skapas via de virtuella assistenterna, som till exempel Siri. Det antyder att en konstant inspelning av konversationer och en uppladdning till molnet sannolikt inte sker i dessa appar, säger James Mack, systemingenjör på Wandera.

Badar i data

Resultaten lär inte komma som en chock för de som verkar inom säkerhetsbranschen, där man är ganska införstådd med att de stora teknikjättarna inte behöver lyssna på oss eftersom de redan samlar in så mycket data genom det vi gör varje dag på våra telefoner och datorer.

– Reklamen som du ser är ett resultat av en enorm mängd data som företag har om dig. De delar oerhörda mängder information genom olika reklamnätverk och förstärks av maskinlärningsalgoritmer som är fruktansvärt kraftfulla, säger Soteris Demetriou, säkerhetsexpert inom mobiltelefonsreklam, vid Imperial College London.

Källa: BBC

Senaste nytt

London ser dig

27 januari 2020

Londonpolisen planerar att börja använda ansiktsigenkänning i realtid för att komma åt allvarliga brott. Att upptäcka misstänkta med videokameror när de går på gatorna är en övervakningsnivå som är sällsynt utanför Kina. 

Hotet från lampan

27 januari 2020

Lampor och maskiner bidrar till ett varmare klimat på grund av att energin de konsumerar går direkt ut i atmosfären. Området är sedan tidigare relativt outforskat men nu har forskare på Göteborgs universitet kartlagt utsläppen. 

Första levande roboten

24 januari 2020

Små robotar gjorda på celler från en groda och som rör sig själva efter en datorgjord evolutionär design. Det är resultatet av ny forskning från University of Vermont.

Betala med handen

24 januari 2020

Amazon har planer på att låta kunder betala sina inköp genom att scanna handflatorna. Betalningssättet kan komma att användas både i deras egna butiker och på andra ställen.

Hålen i Tor

23 januari 2020

Två forskare på Karlstad universitet har hittat säkerhetshål i anonymitetsnätverket Tor. Bristerna är åtgärdade på kort sikt och nu forskar de båda på nya, mer långsiktiga typer av skydd. 

Stark tillväxt 2020

23 januari 2020

Försäljningen av datorer, surfplattor och mobiltelefoner kommer att öka med 0,9 procent och uppgå till 2,16 miljarder enheter 2020. En anledning till det är en växande mobilmarknad, delvis beroende på 5G-inträdet.