Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Myten om mobilen

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Text Tim Leffler Foto Adobestock 18 september 2019 säkerhet

en kvinna tjuvlyssnar genom gul trasig pappvägg.jpg

– Jag skulle sätta mitt namn på vår undersökning och säga att vi inte har hittat några bevis på att det sker avlyssning på plattformarna vi testade. Det kanske händer på ett sätt som vi inte känner till men jag skulle säga att det är högst osannolikt, säger Eldar Turvey, grundare och vd för företaget på it-säkerhetsföretaget Wandera.

Ingen som lyssnar

Säkerhetsspecialister på Wandera ville undersöka om det låg någon sanning bakom den mängd av sociala medie-poster där personer påstår sig ha bevis för att de stora internetplattformarna spionerar på oss genom avlyssning, för att på så sätt kunna anpassa reklam. Det finns till och med videor på folk som pratar om produkter nära sina telefoner varpå reklam för just de produkterna poppar upp i flödet.

För att testa påståendet placerade man två telefoner, en Iphone och en smartphone med Androidoperativsystem, i ett rum där reklam för hund- och kattmat loppades under 30 minter. På bägge telefoner var apparna för Facebook, Instagram, Chrome, Snapchat, Youtube och Amazon igång och där samtliga hade högsta möjliga medgivande från användaren.

Man placerade samtidigt två telefoner av samma modell med alla appar igång i ett helt tyst rum.

– Vi såg att storleken på den data som var i omlopp i våra test under 30 minuter, var mycket lägre än storleken på den data som skapas via de virtuella assistenterna, som till exempel Siri. Det antyder att en konstant inspelning av konversationer och en uppladdning till molnet sannolikt inte sker i dessa appar, säger James Mack, systemingenjör på Wandera.

Badar i data

Resultaten lär inte komma som en chock för de som verkar inom säkerhetsbranschen, där man är ganska införstådd med att de stora teknikjättarna inte behöver lyssna på oss eftersom de redan samlar in så mycket data genom det vi gör varje dag på våra telefoner och datorer.

– Reklamen som du ser är ett resultat av en enorm mängd data som företag har om dig. De delar oerhörda mängder information genom olika reklamnätverk och förstärks av maskinlärningsalgoritmer som är fruktansvärt kraftfulla, säger Soteris Demetriou, säkerhetsexpert inom mobiltelefonsreklam, vid Imperial College London.

Källa: BBC

Senaste nytt

Nya emojis

25 september 2020

Ett hjärta med bandage, en könsneutral person och en emoji som andas ut. Det är några av de nya figurerna som kommer 2021.

Chans till Guldäpple

25 september 2020

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Robotens ögon

24 september 2020

Ny teknologi från Örebro universitet kommer att underlätta för operatörer att styra robotar under vatten. Den nya kunskapen kommer till stor nytta för bland annat gas- och oljeindustrin.  

Bättre sving med AI

24 september 2020

En AI-baserad app och en smart klocka ska kunna få din sving att nå nya nivåer. 

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitters algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.