Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Myten om mobilen

en kvinna tjuvlyssnar genom gul trasig pappvägg.jpg

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

– Jag skulle sätta mitt namn på vår undersökning och säga att vi inte har hittat några bevis på att det sker avlyssning på plattformarna vi testade. Det kanske händer på ett sätt som vi inte känner till men jag skulle säga att det är högst osannolikt, säger Eldar Turvey, grundare och vd för företaget på it-säkerhetsföretaget Wandera.

Ingen som lyssnar

Säkerhetsspecialister på Wandera ville undersöka om det låg någon sanning bakom den mängd av sociala medie-poster där personer påstår sig ha bevis för att de stora internetplattformarna spionerar på oss genom avlyssning, för att på så sätt kunna anpassa reklam. Det finns till och med videor på folk som pratar om produkter nära sina telefoner varpå reklam för just de produkterna poppar upp i flödet.

För att testa påståendet placerade man två telefoner, en Iphone och en smartphone med Androidoperativsystem, i ett rum där reklam för hund- och kattmat loppades under 30 minter. På bägge telefoner var apparna för Facebook, Instagram, Chrome, Snapchat, Youtube och Amazon igång och där samtliga hade högsta möjliga medgivande från användaren.

Man placerade samtidigt två telefoner av samma modell med alla appar igång i ett helt tyst rum.

– Vi såg att storleken på den data som var i omlopp i våra test under 30 minuter, var mycket lägre än storleken på den data som skapas via de virtuella assistenterna, som till exempel Siri. Det antyder att en konstant inspelning av konversationer och en uppladdning till molnet sannolikt inte sker i dessa appar, säger James Mack, systemingenjör på Wandera.

Badar i data

Resultaten lär inte komma som en chock för de som verkar inom säkerhetsbranschen, där man är ganska införstådd med att de stora teknikjättarna inte behöver lyssna på oss eftersom de redan samlar in så mycket data genom det vi gör varje dag på våra telefoner och datorer.

– Reklamen som du ser är ett resultat av en enorm mängd data som företag har om dig. De delar oerhörda mängder information genom olika reklamnätverk och förstärks av maskinlärningsalgoritmer som är fruktansvärt kraftfulla, säger Soteris Demetriou, säkerhetsexpert inom mobiltelefonsreklam, vid Imperial College London.

Källa: BBC

18 september 2019 Reporter Tim Leffler säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt

AI-protein som vaccin

9 april 2021

Nu är det möjligt att framställa nya, användbara proteiner med hjälp av AI. Det kan innebära snabbare och mer kostnadseffektiv utveckling av proteinbaserade läkemedel och vaccin. 

Bitcoin hotar Kinas miljö

8 april 2021

Idag står Kina för 75 procent av all bitcoin-produktion och den så kallade miningen kräver så mycket energi att produktionen nu hotar landets mål att vara klimatneutral 2060.

AI-musik av 27-klubben

8 april 2021

För att uppmärksamma psykisk ohälsa har organisationen Over the bridge skapat ny musik med hjälp av AI som liknar den så kallade 27-klubbens musik, det vill säga artister som valde bort livet när de var 27 år.

Fass som app

7 april 2021

Nu lanserar Fass en app för allmänheten för att användare snabbt ska kunna få koll på sina mediciner. Det går även att scanna streckkoder från förpackningar.

Varning för Insta-hack

7 april 2021

Det blir allt vanligare att småföretagare får sina Instagram-konton hackade. Trots den allmänna uppfattningen att inte betala en lösensumma, tvingas många göra det på grund av bristfällig hjälp från Facebook, som äger plattformen.

Bättre möten utan video

7 april 2021

Digitala möten fungerar bättre utan video. Att se varandra underlättar inte för att lösa problem och uppdelningen mellan deltagarna i mötet fungerar bättre utan kamera. Det visar en ny studie.