Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Myten om mobilen

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Text Tim Leffler Foto Adobestock 18 september 2019 säkerhet

en kvinna tjuvlyssnar genom gul trasig pappvägg.jpg

– Jag skulle sätta mitt namn på vår undersökning och säga att vi inte har hittat några bevis på att det sker avlyssning på plattformarna vi testade. Det kanske händer på ett sätt som vi inte känner till men jag skulle säga att det är högst osannolikt, säger Eldar Turvey, grundare och vd för företaget på it-säkerhetsföretaget Wandera.

Ingen som lyssnar

Säkerhetsspecialister på Wandera ville undersöka om det låg någon sanning bakom den mängd av sociala medie-poster där personer påstår sig ha bevis för att de stora internetplattformarna spionerar på oss genom avlyssning, för att på så sätt kunna anpassa reklam. Det finns till och med videor på folk som pratar om produkter nära sina telefoner varpå reklam för just de produkterna poppar upp i flödet.

För att testa påståendet placerade man två telefoner, en Iphone och en smartphone med Androidoperativsystem, i ett rum där reklam för hund- och kattmat loppades under 30 minter. På bägge telefoner var apparna för Facebook, Instagram, Chrome, Snapchat, Youtube och Amazon igång och där samtliga hade högsta möjliga medgivande från användaren.

Man placerade samtidigt två telefoner av samma modell med alla appar igång i ett helt tyst rum.

– Vi såg att storleken på den data som var i omlopp i våra test under 30 minuter, var mycket lägre än storleken på den data som skapas via de virtuella assistenterna, som till exempel Siri. Det antyder att en konstant inspelning av konversationer och en uppladdning till molnet sannolikt inte sker i dessa appar, säger James Mack, systemingenjör på Wandera.

Badar i data

Resultaten lär inte komma som en chock för de som verkar inom säkerhetsbranschen, där man är ganska införstådd med att de stora teknikjättarna inte behöver lyssna på oss eftersom de redan samlar in så mycket data genom det vi gör varje dag på våra telefoner och datorer.

– Reklamen som du ser är ett resultat av en enorm mängd data som företag har om dig. De delar oerhörda mängder information genom olika reklamnätverk och förstärks av maskinlärningsalgoritmer som är fruktansvärt kraftfulla, säger Soteris Demetriou, säkerhetsexpert inom mobiltelefonsreklam, vid Imperial College London.

Källa: BBC

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.