Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Myten om mobilen

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Text Tim Leffler Foto Adobestock 18 september 2019 säkerhet

en kvinna tjuvlyssnar genom gul trasig pappvägg.jpg

– Jag skulle sätta mitt namn på vår undersökning och säga att vi inte har hittat några bevis på att det sker avlyssning på plattformarna vi testade. Det kanske händer på ett sätt som vi inte känner till men jag skulle säga att det är högst osannolikt, säger Eldar Turvey, grundare och vd för företaget på it-säkerhetsföretaget Wandera.

Ingen som lyssnar

Säkerhetsspecialister på Wandera ville undersöka om det låg någon sanning bakom den mängd av sociala medie-poster där personer påstår sig ha bevis för att de stora internetplattformarna spionerar på oss genom avlyssning, för att på så sätt kunna anpassa reklam. Det finns till och med videor på folk som pratar om produkter nära sina telefoner varpå reklam för just de produkterna poppar upp i flödet.

För att testa påståendet placerade man två telefoner, en Iphone och en smartphone med Androidoperativsystem, i ett rum där reklam för hund- och kattmat loppades under 30 minter. På bägge telefoner var apparna för Facebook, Instagram, Chrome, Snapchat, Youtube och Amazon igång och där samtliga hade högsta möjliga medgivande från användaren.

Man placerade samtidigt två telefoner av samma modell med alla appar igång i ett helt tyst rum.

– Vi såg att storleken på den data som var i omlopp i våra test under 30 minuter, var mycket lägre än storleken på den data som skapas via de virtuella assistenterna, som till exempel Siri. Det antyder att en konstant inspelning av konversationer och en uppladdning till molnet sannolikt inte sker i dessa appar, säger James Mack, systemingenjör på Wandera.

Badar i data

Resultaten lär inte komma som en chock för de som verkar inom säkerhetsbranschen, där man är ganska införstådd med att de stora teknikjättarna inte behöver lyssna på oss eftersom de redan samlar in så mycket data genom det vi gör varje dag på våra telefoner och datorer.

– Reklamen som du ser är ett resultat av en enorm mängd data som företag har om dig. De delar oerhörda mängder information genom olika reklamnätverk och förstärks av maskinlärningsalgoritmer som är fruktansvärt kraftfulla, säger Soteris Demetriou, säkerhetsexpert inom mobiltelefonsreklam, vid Imperial College London.

Källa: BBC

Senaste nytt

Stora avfallsdagen

14 oktober 2019

Den 14 oktober hålls för andra gången E-waste Day, som syftar till att minska mängden elavfall i världen. Elavfall är just nu världens snabbast växande avfall.

AI dömer VM

14 oktober 2019

För att bedömningen ska bli så rättvis som möjligt har domarna vid årets gymnastik-VM tagit hjälp av 3D-sensorer och AI. Lite längre fram kan systemet minska risken för skador under träning.

Förpacka smart

14 oktober 2019

Förpackningar används för att transportera, förvara och bevara mat, medicin och andra konsumentprodukter. Med datorsimuleringar har tillverkarna helt nya möjligheter att producera smartare förpackningar till lägre kostnad visar forskning vid Blekinge tekniska högskola.

Bitcoin på auktion

11 oktober 2019

I veckan genomför Kronofogden en auktion på bitcoins. Den här gången är det kryptovaluta till ett värde av motsvarande 370 000 svenska kronor och även den här gången är intresset stort.   

Tapp i försäljning

11 oktober 2019

Marknaden för smarta telefoner kommer att gå ned med 3,2 procent under 2019. Räknar man in även plattor och datorer hamnar siffran på 3,7 procent. Det rapporter analytikerfirman Gartner.

Hotet nr 1

10 oktober 2019

Sju av tio företag har drabbats av minst en kris under de senaste fem åren. För stora företag är cyberbrott anledningen till flest kriser och är även området där oron inför framtiden är som störst. Det visar en ny global undersökning från PwC.