Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Facebook har koll

Samtidigt som Facebook har järnkoll på sina användare, för att rekommendera lämpligt innehåll och annonser, är det fortfarande många som inte känner till konceptet. I en ny undersökning uppger 74 procent att de inte känner till upplägget och 51 procent att de inte känner sig trygga med att det sker.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 7 februari 2019 digit

uggla960640.jpg

För att skapa så relevanta rekommendationer och innehåll som möjligt för sina miljarder användare samlar Facebook en massa data. En ny undersökning från Pew Research visar att användarna har låg vetskap rörande vad plattformen egentligen känner till om dem.

Hela 74 procent av de tillfrågade i den amerikanska undersökningen visste inte om att deras intressen och karaktärsdrag granskas och sammanställs. Och lite mer än hälften, 51 procent, känner sig inte bekväma med att sociala mediegiganten gör detta.

I undersökningen fick deltagarna gå in och se vad Facebook hade för data om dem. Hela 59 procent uppgav att kategoriseringarna stämde in på deras riktiga intressen i livet, men 27 procent menade att den gjorda sammanställningen inte representerar dem som person speciellt bra eller överhuvudtaget.

Är du nyfiken över vad Facebook vet om dig? Klicka här för att se om plattformens tankar om dig stämmer. 

Källa: Pew Research Center 

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.