Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I tid med big data

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.

Text anne hammarskjöld Foto Mostphotos 13 september 2019 digit

pojke sitter bakomfram på ett säte och tittar bakåt på ett tåg.jpg

– Om förebyggande underhåll på växlar och växelbyten genomförs på ett väl planerat sätt och innan haverierna är ett faktum kan förseningstimmar reduceras med minst 50 procent enligt Infranords beräkningar. Det motsvarar en samhällelig besparing på minst 168 miljoner kronor per år, säger Jan Lundberg, professor inom drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.

337 miljoner på ett år

Spårväxlar är en mycket strategisk del av spårinfrastruktururen. De har en direkt inverkan på järnvägssystemets driftsäkerhet och ligger i driftstörningstoppen. De komponenter som då speciellt ger felindikationer är omläggnings- och kontrollanordningar.

Fel i spårväxlar har enligt Trafikverket enbart under 2018 genererat 7 026 förseningstimmar. Det kan räknas om i kostnader på 337 miljoner för samhället under det året. 

Källa: Luleå tekniska högskola 

Bättre och billigare

Insamlingen av big data ger stabilare prognoser för spårväxlarnas tillstånd, och därmed bättre prediktivt underhåll. Över tid innebär det sänkta underhållskostnader, ökad driftsäkerhet och därmed ökad punktlighet. På så sätt förbättras också nyttjandet av Sveriges transportinfrastruktur.

– När 5G införs kommer goda synergieffekter med projektresultaten att kunna förverkligas. Ett viktigt exempel på driftstörningar som projektet ska lösa är när tåg kommer från avvikande spår och går in i växeln när den ligger i fel läge. Det resulterar i att hjulen kliver över växeltungorna vilket resulterar i skador på tåg, spårväxel samt totalt driftstopp. Enbart reparationskostnaderna för detta problem är cirka 10 miljoner kronor per år och de relaterade driftstörningarna är mycket stora.

Projektet finansieras av Formas och pågår i två år. Det genomförs i samarbete med Bombardier, Trafikverket och Infranord.

Källa: Luleå tekniska universitet

Senaste nytt

Sveriges digitala mognad

16 september 2019

Sverige är långt ifrån bäst på digitalisering. Bäst klarar sig branschen handel samt större bolag i Stockholmsområdet. Det visar en undersökning från Tillväxtanalys. 

Stressa ned med AI

16 september 2019

I takt med att digitala kamrater blir allt vanligare växer behovet av forskning hur bottar kan hantera stressade människor. Därför startar Umeå universitet nu ett projekt om social AI.

I tid med big data

13 september 2019

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.

AI på Sveriges to-do

13 september 2019

Data som resurs och en kartläggning av AI-användningen är två av en handfull nya regeringsuppdrag som presenteras i ljuset av OECD:s genomlysning av Sveriges digitaliseringspolitik.

Rekord med grafen

12 september 2019

Världens minsta accelerometer har skapats av forskare vid KTH. Det lilla navigationsinstrumentet kan göra nytta i alltifrån mobiltelefoner till kläder.

Nätångest hos unga

11 september 2019

Allt fler tonåringar, 46 procent, tycker att de använder mobilen för mycket. Samtidigt går användandet av internet upp i alla åldrar mellan ett och 18 år.