Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I tid med big data

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.

Text anne hammarskjöld Foto Mostphotos 13 september 2019 digit

pojke sitter bakomfram på ett säte och tittar bakåt på ett tåg.jpg

– Om förebyggande underhåll på växlar och växelbyten genomförs på ett väl planerat sätt och innan haverierna är ett faktum kan förseningstimmar reduceras med minst 50 procent enligt Infranords beräkningar. Det motsvarar en samhällelig besparing på minst 168 miljoner kronor per år, säger Jan Lundberg, professor inom drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.

337 miljoner på ett år

Spårväxlar är en mycket strategisk del av spårinfrastruktururen. De har en direkt inverkan på järnvägssystemets driftsäkerhet och ligger i driftstörningstoppen. De komponenter som då speciellt ger felindikationer är omläggnings- och kontrollanordningar.

Fel i spårväxlar har enligt Trafikverket enbart under 2018 genererat 7 026 förseningstimmar. Det kan räknas om i kostnader på 337 miljoner för samhället under det året. 

Källa: Luleå tekniska högskola 

Bättre och billigare

Insamlingen av big data ger stabilare prognoser för spårväxlarnas tillstånd, och därmed bättre prediktivt underhåll. Över tid innebär det sänkta underhållskostnader, ökad driftsäkerhet och därmed ökad punktlighet. På så sätt förbättras också nyttjandet av Sveriges transportinfrastruktur.

– När 5G införs kommer goda synergieffekter med projektresultaten att kunna förverkligas. Ett viktigt exempel på driftstörningar som projektet ska lösa är när tåg kommer från avvikande spår och går in i växeln när den ligger i fel läge. Det resulterar i att hjulen kliver över växeltungorna vilket resulterar i skador på tåg, spårväxel samt totalt driftstopp. Enbart reparationskostnaderna för detta problem är cirka 10 miljoner kronor per år och de relaterade driftstörningarna är mycket stora.

Projektet finansieras av Formas och pågår i två år. Det genomförs i samarbete med Bombardier, Trafikverket och Infranord.

Källa: Luleå tekniska universitet

Senaste nytt

Säpo om cyberhot

27 mars 2020

Cyberspionaget mot Sverige från Kina, Ryssland och Iran ökar och blir ett allt större hot mot svensk verksamhet. Under 2019 inrättades både säkerhetsskyddslagen och ett center för cybersäkerhet, men enligt Säkerhetspolisens vitbok krävs nu ett ökat säkerhetsfokus i alla led. 

Data till vården

27 mars 2020

Trycket på Sveriges sjukhus och 1177 Vårdguiden blir allt högre. Ett nytt prognosverktyg från KTH kommer nu att bättre kunna fördela belastningen i det svenska vårdsystemet. 

Hackaton för hälsan

26 mars 2020

Regeringen ger Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, i uppdrag att projektleda Hack for Sweden. Redan den 3 april startar ett hackaton för att hitta lösningar på olika utmaningar i samhället, som uppstått på grund av coronavirusets utbredning

Historiskt mobilras

26 mars 2020

Marknaden för smartphones såg under februari sin kraftigaste minskning i historien, försäljningen sjönk med 38 procent. Även AR och VR-marknaden hämmas på grund av coronaviruset. 

Chefens cyberångest

25 mars 2020

Fler lagar och bättre samarbeten mellan politiker och näringslivet. Det är några av de åtgärder chefer i storbolag vill se för att komma till rätta med den ökande mängden cyberhot.

Bättre luft i Europa

25 mars 2020

Europeiska rymdorganisationen, ESA, kan nu påvisa att mängden kvävedioxid i luften har sjunkit kraftigt i Europa under de senaste månaderna. Allra störst skillnader går att se i norra Italien, vilket kan förklaras av att landet befinner sig i karantän.