Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I tid med big data

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.

Text anne hammarskjöld Foto Mostphotos 13 september 2019 digit

pojke sitter bakomfram på ett säte och tittar bakåt på ett tåg.jpg

– Om förebyggande underhåll på växlar och växelbyten genomförs på ett väl planerat sätt och innan haverierna är ett faktum kan förseningstimmar reduceras med minst 50 procent enligt Infranords beräkningar. Det motsvarar en samhällelig besparing på minst 168 miljoner kronor per år, säger Jan Lundberg, professor inom drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.

337 miljoner på ett år

Spårväxlar är en mycket strategisk del av spårinfrastruktururen. De har en direkt inverkan på järnvägssystemets driftsäkerhet och ligger i driftstörningstoppen. De komponenter som då speciellt ger felindikationer är omläggnings- och kontrollanordningar.

Fel i spårväxlar har enligt Trafikverket enbart under 2018 genererat 7 026 förseningstimmar. Det kan räknas om i kostnader på 337 miljoner för samhället under det året. 

Källa: Luleå tekniska högskola 

Bättre och billigare

Insamlingen av big data ger stabilare prognoser för spårväxlarnas tillstånd, och därmed bättre prediktivt underhåll. Över tid innebär det sänkta underhållskostnader, ökad driftsäkerhet och därmed ökad punktlighet. På så sätt förbättras också nyttjandet av Sveriges transportinfrastruktur.

– När 5G införs kommer goda synergieffekter med projektresultaten att kunna förverkligas. Ett viktigt exempel på driftstörningar som projektet ska lösa är när tåg kommer från avvikande spår och går in i växeln när den ligger i fel läge. Det resulterar i att hjulen kliver över växeltungorna vilket resulterar i skador på tåg, spårväxel samt totalt driftstopp. Enbart reparationskostnaderna för detta problem är cirka 10 miljoner kronor per år och de relaterade driftstörningarna är mycket stora.

Projektet finansieras av Formas och pågår i två år. Det genomförs i samarbete med Bombardier, Trafikverket och Infranord.

Källa: Luleå tekniska universitet

Senaste nytt

Första levande roboten

24 januari 2020

Små robotar gjorda på celler från en groda och som rör sig själva efter en datorgjord evolutionär design. Det är resultatet av ny forskning från University of Vermont.

Betala med handen

24 januari 2020

Amazon har planer på att låta kunder betala sina inköp genom att scanna handflatorna. Betalningssättet kan komma att användas både i deras egna butiker och på andra ställen.

Hålen i Tor

23 januari 2020

Två forskare på Karlstad universitet har hittat säkerhetshål i anonymitetsnätverket Tor. Bristerna är åtgärdade på kort sikt och nu forskar de båda på nya, mer långsiktiga typer av skydd. 

Stark tillväxt 2020

23 januari 2020

Försäljningen av datorer, surfplattor och mobiltelefoner kommer att öka med 0,9 procent och uppgå till 2,16 miljarder enheter 2020. En anledning till det är en växande mobilmarknad, delvis beroende på 5G-inträdet.

Davos om cyberhot

22 januari 2020

Teknikjättar som utmanas politiskt, en ökad rädsla för cyberhot och minskad närvaro på sociala medier. Det är några av resultaten när globala företagsledare i Davos delar sin uppfattning om utvecklingen i världen. 

Google vill reglera AI

21 januari 2020

Chefen för Googles moderbolag Alphabet, Sundar Pichai, vill se en reglering för AI-tekniken. Det skriver han i en debattartikel i Financial Times.