Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I tid med big data

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.

Text anne hammarskjöld Foto Mostphotos 13 september 2019 digit

pojke sitter bakomfram på ett säte och tittar bakåt på ett tåg.jpg

– Om förebyggande underhåll på växlar och växelbyten genomförs på ett väl planerat sätt och innan haverierna är ett faktum kan förseningstimmar reduceras med minst 50 procent enligt Infranords beräkningar. Det motsvarar en samhällelig besparing på minst 168 miljoner kronor per år, säger Jan Lundberg, professor inom drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.

337 miljoner på ett år

Spårväxlar är en mycket strategisk del av spårinfrastruktururen. De har en direkt inverkan på järnvägssystemets driftsäkerhet och ligger i driftstörningstoppen. De komponenter som då speciellt ger felindikationer är omläggnings- och kontrollanordningar.

Fel i spårväxlar har enligt Trafikverket enbart under 2018 genererat 7 026 förseningstimmar. Det kan räknas om i kostnader på 337 miljoner för samhället under det året. 

Källa: Luleå tekniska högskola 

Bättre och billigare

Insamlingen av big data ger stabilare prognoser för spårväxlarnas tillstånd, och därmed bättre prediktivt underhåll. Över tid innebär det sänkta underhållskostnader, ökad driftsäkerhet och därmed ökad punktlighet. På så sätt förbättras också nyttjandet av Sveriges transportinfrastruktur.

– När 5G införs kommer goda synergieffekter med projektresultaten att kunna förverkligas. Ett viktigt exempel på driftstörningar som projektet ska lösa är när tåg kommer från avvikande spår och går in i växeln när den ligger i fel läge. Det resulterar i att hjulen kliver över växeltungorna vilket resulterar i skador på tåg, spårväxel samt totalt driftstopp. Enbart reparationskostnaderna för detta problem är cirka 10 miljoner kronor per år och de relaterade driftstörningarna är mycket stora.

Projektet finansieras av Formas och pågår i två år. Det genomförs i samarbete med Bombardier, Trafikverket och Infranord.

Källa: Luleå tekniska universitet

Senaste nytt

Nya emojis

25 september 2020

Ett hjärta med bandage, en könsneutral person och en emoji som andas ut. Det är några av de nya figurerna som kommer 2021.

Chans till Guldäpple

25 september 2020

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Robotens ögon

24 september 2020

Ny teknologi från Örebro universitet kommer att underlätta för operatörer att styra robotar under vatten. Den nya kunskapen kommer till stor nytta för bland annat gas- och oljeindustrin.  

Bättre sving med AI

24 september 2020

En AI-baserad app och en smart klocka ska kunna få din sving att nå nya nivåer. 

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitters algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.