Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI-företaget får tågen i tid

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

– Tågförseningar är något nog alla kan relatera till, de finns överallt och påverkar samhället, regionen, landet och hela planeten. De skapar också en klimatpåverkan eftersom många väljer att flyga och åka bil istället, säger Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

The Train Brain är en molntjänst/SaaS-tjänst för tågoperatörer som bygger på en algoritm som förutspår hur tågen kommer att röra sig, och kan på så sätt ge tidiga varningar och hjälp att förhindra att förseningar sprider sig med dominoeffekter i järnvägsnätet. Algoritmen baserar sig på mönsterigenkänning och AI och kan alltså hjälpa till att planera trafiken och fatta beslut. Och det skulle kunna öka tågresenärernas förtroende, tror Jonas Järnfeldt.

– Faktum är faktiskt att tågen inte är mer försenade nu än tidigare, men däremot har våra förväntningar ökat avsevärt. Så grundproblemet ligger i att vårt förtroende för tågen har gått ner, och därmed väljer vi andra alternativ istället.

train-brain-mindre-foto.jpg

Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

Något som skulle kunna lösa detta, menar Jonas Järnfeldt, är om järnvägsnätet moderniserades och byggdes ut. Detta kommer dock att ta decennier, men redan nu kan vi ta hjälp av AI och öka punktligheten rejält genom att nyttja det gamla tågnätet på ett smartare sätt. 

– Nu när vi kan använda maskiner kan vi i väntan på stora investeringar i modernisering redan idag använda den befintliga infrastrukturen på ett mer effektivt sätt. Det sitter fortfarande människor och planerar och trafikleder tågen, där borde vi släppa in maskinerna. Den viktigaste komponenten för ett självkörande tåg är att veta: Hur borde jag som individuellt tåg bete mig för att hela systemet ska fungera så bra som möjligt? Och det försöker vi reda ut genom vår algoritm.

Bort med bussnummer

Just nu arbetar Jonas Järnfeldt och The Train Brain, som namnet antyder, bara med tåg. Men framöver kommer de förmodligen även att inkludera annan kollektivtrafik, som exempelvis bussar. Där tycker han att exempelvis bussnummer och färdvägar är passé i dagens teknologiska era.

– Det var relevant en gång i tiden för att det fick oss att förstå hur vi ska använda trafiken. De berättade för oss vad som är bästa sättet, och det är ett one size fits all-tänk. Nu borde vi kunna köra different sizes för olika situationer.

Hur menar du?

– När till exempel Stockholm Maraton äger rum så borde bussarna kunna åka en annan väg, inte stängas av helt. Och varför inte försöka hitta ekonomiska styrmedel för att få till en behagligare kollektivtrafik för alla? Det borde kunna lösas. 

Varför tror du att det är så lite fokus på kollektivtrafik när det diskuteras självkörande fordon?

– För att folk tyvärr tycker att kollektivtrafik är tråkigt, här handlar mycket om infrastruktur och komplexa systemlösningar. Det är lättare att relatera och bli intresserad av konsumentprodukter, som en ny självkörande Tesla.

– Sedan handlar det också mycket om säkerhetsfrågan. Att få till ett självkörande tåg är ju mycket enklare än en självkörande bil. Men när en självkörande bil kraschar så lyfts argumenten att sådana är inget att ha. Tänk då konsekvenserna om något skulle gå fel på ett fullsatt självkörande tåg. Så säkerhetsfrågan är jätteviktig.

6 juli 2018 Uppdaterad 5 mars 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning

Drapperad Kinesisk Flagga

Geelys nya partner

12 jan 2021 digit

Bilkoncernen Geely ska starta ett nytt bolag tillsammans med techbolaget Baidu som driver Kinas största sökmotor. Tillsammans ska de utveckla elektrifierade fordon.

Bilar Ovanifrån

Smarta tech-däck

15 dec 2020 digit

Från och med 2023 kommer alla Michelin-däck vara utrustade med RFID-chip. Tekniken ska öka säkerheten på vägarna och kan komma att bli viktig i utvecklingen av självkörande bilar.

Tåg Mindre 960640

Världens snabbaste 5G

8 dec 2020 digit

KTH har utrustat ett X2000-tåg med 5G. Under färden fick passagerarna dela på en internetuppkoppling på 1 267 megabit per sekund, vilket är den högsta hastigheten som ett reguljärt tåg någonsin haft.

Vit Ytterdörr Med Fin Blomma Framför

Lantmäteriets rapport

1 dec 2020 digit

Digitaliserad fastighetsbildning kommer att ge positiva effekter när det gäller både kvalitet, kostnad och tid. Det framgår i en slutrapport som Lantmäteriet nu överlämnar till regeringen.

Stamceller I 3D

Spel-AI för celler

2 nov 2020 digit

En AI-baserad teknik för att analysera sociala nätverk har fått betydelse för individanpassad vård och framtidens läkemedel. Det är forskare vid Uppsala universitet som sett möjligheterna med den avancerade bildanalystekniken för att hantera viktig information som andra metoder missar.

En Stor Snäcka På En Strand

AI-kapten korsar Atlanten

29 okt 2020 digit

År 1620 seglade fartyget Mayflower från Plymoth i England till Cape Cod i nuvarande Massachusetts. Nu är det dags igen, men den här gången finns varken en mänkslig kapten eller besättning ombord. Allt sköts av en AI.

Ljus Väg Som En Tunnel Mellan Träd Som Växer Över
video
Ett samarbete med IBM

IBM:s gröna framtid

21 okt 2020 digit

Bättre teknik för att fånga in koldioxid och för att smartare härma naturens sätt att omvandla kväve. Det är två av de fem stora mål som IBM sätter upp och bidra till att utveckla de kommande fem åren. Och det blir möjligt tack vare AI, kvantdatorer och det hybrida molnet. 

En Grön Och Lila Kålplanta

Smart it för odling

16 sep 2020 digit

Ett hållbart lantbruk behöver automatisering och robotar. Det menar Joakim Stehn, it-chef på Sydgrönt, som även vill utöka spårbarheten av grödorna.

Röda Blad På Ett Träd I Förgrunden Med En Man På En Sjö Och Japanskt Berg I Bakgrunden (1)

Mindre ensam med robot

16 sep 2020 digit

Äldre personer med demenssjukdomar mår betydligt bättre när de umgås med en robot. Det visar ny forskning från i Storbritannien och Japan.