Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI-företaget får tågen i tid

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 6 juli 2018 digit

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

– Tågförseningar är något nog alla kan relatera till, de finns överallt och påverkar samhället, regionen, landet och hela planeten. De skapar också en klimatpåverkan eftersom många väljer att flyga och åka bil istället, säger Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

The Train Brain är en molntjänst/SaaS-tjänst för tågoperatörer som bygger på en algoritm som förutspår hur tågen kommer att röra sig, och kan på så sätt ge tidiga varningar och hjälp att förhindra att förseningar sprider sig med dominoeffekter i järnvägsnätet. Algoritmen baserar sig på mönsterigenkänning och AI och kan alltså hjälpa till att planera trafiken och fatta beslut. Och det skulle kunna öka tågresenärernas förtroende, tror Jonas Järnfeldt.

– Faktum är faktiskt att tågen inte är mer försenade nu än tidigare, men däremot har våra förväntningar ökat avsevärt. Så grundproblemet ligger i att vårt förtroende för tågen har gått ner, och därmed väljer vi andra alternativ istället.

train-brain-mindre-foto.jpg

Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

Något som skulle kunna lösa detta, menar Jonas Järnfeldt, är om järnvägsnätet moderniserades och byggdes ut. Detta kommer dock att ta decennier, men redan nu kan vi ta hjälp av AI och öka punktligheten rejält genom att nyttja det gamla tågnätet på ett smartare sätt. 

– Nu när vi kan använda maskiner kan vi i väntan på stora investeringar i modernisering redan idag använda den befintliga infrastrukturen på ett mer effektivt sätt. Det sitter fortfarande människor och planerar och trafikleder tågen, där borde vi släppa in maskinerna. Den viktigaste komponenten för ett självkörande tåg är att veta: Hur borde jag som individuellt tåg bete mig för att hela systemet ska fungera så bra som möjligt? Och det försöker vi reda ut genom vår algoritm.

Bort med bussnummer

Just nu arbetar Jonas Järnfeldt och The Train Brain, som namnet antyder, bara med tåg. Men framöver kommer de förmodligen även att inkludera annan kollektivtrafik, som exempelvis bussar. Där tycker han att exempelvis bussnummer och färdvägar är passé i dagens teknologiska era.

– Det var relevant en gång i tiden för att det fick oss att förstå hur vi ska använda trafiken. De berättade för oss vad som är bästa sättet, och det är ett one size fits all-tänk. Nu borde vi kunna köra different sizes för olika situationer.

Hur menar du?

– När till exempel Stockholm Maraton äger rum så borde bussarna kunna åka en annan väg, inte stängas av helt. Och varför inte försöka hitta ekonomiska styrmedel för att få till en behagligare kollektivtrafik för alla? Det borde kunna lösas. 

Varför tror du att det är så lite fokus på kollektivtrafik när det diskuteras självkörande fordon?

– För att folk tyvärr tycker att kollektivtrafik är tråkigt, här handlar mycket om infrastruktur och komplexa systemlösningar. Det är lättare att relatera och bli intresserad av konsumentprodukter, som en ny självkörande Tesla.

– Sedan handlar det också mycket om säkerhetsfrågan. Att få till ett självkörande tåg är ju mycket enklare än en självkörande bil. Men när en självkörande bil kraschar så lyfts argumenten att sådana är inget att ha. Tänk då konsekvenserna om något skulle gå fel på ett fullsatt självkörande tåg. Så säkerhetsfrågan är jätteviktig.

Rekommenderad läsning

Säkrare trafik med AI

23 jan 2018 digit

självkörande-bil.jpg självkörande-bil.jpg självkörande-bil.jpg

När svenskarna får drömma fritt om vad AI kan hjälpa dem med ligger säkrare trafik i topp. Men många hoppas även på att få en AI-kompis och att AI kan planera pensionen.

Självkör i vind

15 mar 2018 digit

kth-självseglande-båt-960640.jpg kth-självseglande-båt-960640.jpg kth-självseglande-båt-960640.jpg

Snart kan du ute till sjöss möta på en segelbåt utan besättning. På KTH forskas det om autonoma segelbåtar som ska kunna segla i en månad oberoende av väder helt utan mänsklig hjälp.

Vatikanen löser språket med AI

28 mar 2018 digit

en bild över vatikanen och rom i när solen är i horisonten.jpg en bild över vatikanen och rom i när solen är i horisonten.jpg en bild över vatikanen och rom i när solen är i horisonten.jpg

Italienska forskare vill ta hjälp av AI för att försöka transkribera några av de urgamla texter som finns gömda i Vatikanens enorma samling.

Den nya ansvarsfulla intelligensen

22 feb 2018 digit

ai-robot-hållbar-AI-Daniel-Akenine.jpg ai-robot-hållbar-AI-Daniel-Akenine.jpg ai-robot-hållbar-AI-Daniel-Akenine.jpg

Artificiell intelligens som ärver människans fördomar, arbetsplatser där de anställda slutar och algoritmer som gör läkare och piloter överflödiga. Daniel Akenine, Microsoft, är initiativtagare till det humanistiska initiativet addAI.org som arbetar för att AI blir ansvarsfullt och människovänligt.

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

crowd.jpg crowd.jpg crowd.jpg

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor. 

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.

När AI är smartare än människan

2 jan 2018 digit

människa och robot öga står öga mot öga.jpg människa och robot öga står öga mot öga.jpg människa och robot öga står öga mot öga.jpg

2045 kan vara året då vi har supermänsklig artificiell intelligens på jorden. Hur förbereder vi oss för den sista uppfinningen och vilken moral ska gälla?

Mänskliga roboten Hasel

17 jan 2018 digit

snip hasel.JPG snip hasel.JPG snip hasel.JPG

Nästa steg inom mjuk robotik tros vara här. Roboten Hasel kan handskas med råa ägg, lyfta 200 gånger sin egen vikt, och är billig och självläkande.

Voister förklarar

Artificiell intelligens

5 dec 2017 Voister förklarar

ai robot .jpg ai robot .jpg ai robot .jpg

Är AI en hjälp i vår strävan efter ett bättre samhälle eller det största hotet mot mänskligheten? Därom tvista de lärde men forskarna låter inte lite käbbel stoppa dem. Idag anser it-förgrundsfigurer som Microsofts Satya Nadella och Amazons Jeff Bezos att AI är den nya digitala guldådern.