Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI-företaget får tågen i tid

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 6 juli 2018 digit

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

– Tågförseningar är något nog alla kan relatera till, de finns överallt och påverkar samhället, regionen, landet och hela planeten. De skapar också en klimatpåverkan eftersom många väljer att flyga och åka bil istället, säger Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

The Train Brain är en molntjänst/SaaS-tjänst för tågoperatörer som bygger på en algoritm som förutspår hur tågen kommer att röra sig, och kan på så sätt ge tidiga varningar och hjälp att förhindra att förseningar sprider sig med dominoeffekter i järnvägsnätet. Algoritmen baserar sig på mönsterigenkänning och AI och kan alltså hjälpa till att planera trafiken och fatta beslut. Och det skulle kunna öka tågresenärernas förtroende, tror Jonas Järnfeldt.

– Faktum är faktiskt att tågen inte är mer försenade nu än tidigare, men däremot har våra förväntningar ökat avsevärt. Så grundproblemet ligger i att vårt förtroende för tågen har gått ner, och därmed väljer vi andra alternativ istället.

train-brain-mindre-foto.jpg

Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

Något som skulle kunna lösa detta, menar Jonas Järnfeldt, är om järnvägsnätet moderniserades och byggdes ut. Detta kommer dock att ta decennier, men redan nu kan vi ta hjälp av AI och öka punktligheten rejält genom att nyttja det gamla tågnätet på ett smartare sätt. 

– Nu när vi kan använda maskiner kan vi i väntan på stora investeringar i modernisering redan idag använda den befintliga infrastrukturen på ett mer effektivt sätt. Det sitter fortfarande människor och planerar och trafikleder tågen, där borde vi släppa in maskinerna. Den viktigaste komponenten för ett självkörande tåg är att veta: Hur borde jag som individuellt tåg bete mig för att hela systemet ska fungera så bra som möjligt? Och det försöker vi reda ut genom vår algoritm.

Bort med bussnummer

Just nu arbetar Jonas Järnfeldt och The Train Brain, som namnet antyder, bara med tåg. Men framöver kommer de förmodligen även att inkludera annan kollektivtrafik, som exempelvis bussar. Där tycker han att exempelvis bussnummer och färdvägar är passé i dagens teknologiska era.

– Det var relevant en gång i tiden för att det fick oss att förstå hur vi ska använda trafiken. De berättade för oss vad som är bästa sättet, och det är ett one size fits all-tänk. Nu borde vi kunna köra different sizes för olika situationer.

Hur menar du?

– När till exempel Stockholm Maraton äger rum så borde bussarna kunna åka en annan väg, inte stängas av helt. Och varför inte försöka hitta ekonomiska styrmedel för att få till en behagligare kollektivtrafik för alla? Det borde kunna lösas. 

Varför tror du att det är så lite fokus på kollektivtrafik när det diskuteras självkörande fordon?

– För att folk tyvärr tycker att kollektivtrafik är tråkigt, här handlar mycket om infrastruktur och komplexa systemlösningar. Det är lättare att relatera och bli intresserad av konsumentprodukter, som en ny självkörande Tesla.

– Sedan handlar det också mycket om säkerhetsfrågan. Att få till ett självkörande tåg är ju mycket enklare än en självkörande bil. Men när en självkörande bil kraschar så lyfts argumenten att sådana är inget att ha. Tänk då konsekvenserna om något skulle gå fel på ett fullsatt självkörande tåg. Så säkerhetsfrågan är jätteviktig.

Rekommenderad läsning

(2)+Navly.JPG

Självkörande bussar - snart i Sverige

4 jul 2017 digit

Keolis började för cirka ett halvår sedan att köra självkörande bussar i franska Lyons stadsdel Confluence. Nu satsar transportföretaget på att inom en snar framtid åka dem även i Sverige.

spårvagnWEBB.jpg video

AI gör Västtrafik personligt

20 okt 2017 digit

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

train 960640.jpg video

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

Aircraft-SAS-in-the-air-1400x932_2.jpg

AI får SAS att lyfta

28 maj 2018 ledarskap

AI och automatisering är SAS vapen i kampen om flygresenärerna. Snart kan en matkasse stå och vänta vid landningen på Arlanda och digitala assistenten Turi påminner om var du ska hämta den, berättar CIO Mattias Forsberg. 

massor av bilar i en backspegel.jpg

I Kinas backspegel

16 jul 2018 digit

Sverige har bra förutsättningar att ställa om till en hållbar trafik med självkörande fordon. Men för att det ska bli verklighet måste de stora fordonstillverkarna börja ställa om på allvar, menar elbilsföretaget Einrides vd Robert Falck.

x3000-pa-vag.jpg

SJ i tid med 3D

29 jan 2019 digit

SJ satsar stort på tillverkning av reservdelar med hjälp av 3D-printing. Tekniken förenklar produktionen som ger billigare reservdelar med högre kvalitet. Satsningen är en viktig del i det digitaliseringsprogram som SJ genomför för att erbjuda högre punktlighet.

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg
voister paper digitala assistenter

Löfbergs kaffe med bot

29 jan 2019 digit

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

sjuka-lov-960640.jpg

Data botar skogen

5 nov 2018 digit

Nu vill industri och forskare göra skogsbruket mer effektivt genom smart digitalisering. Forskningsprogrammet Mistra Digital Forest får under fyra inledande år 58 miljoner kronor i stöd.

flicka-pa-vag-mot-framtiden.jpg

Vinnovas smarta städer

7 jan 2019 digit

Automatisering och tillgång till nya typer av elfordon har potential att förändra vårt sätt att resa och transportera oss. Nu ska ett brett forskningsprojekt med Sweco och KTH ta fram modeller för multifunktionella gator som möter framtida utmaningar inom digitalisering, urbanisering och klimatförändringar.