Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI-företaget får tågen i tid

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 6 juli 2018 digit

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

– Tågförseningar är något nog alla kan relatera till, de finns överallt och påverkar samhället, regionen, landet och hela planeten. De skapar också en klimatpåverkan eftersom många väljer att flyga och åka bil istället, säger Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

The Train Brain är en molntjänst/SaaS-tjänst för tågoperatörer som bygger på en algoritm som förutspår hur tågen kommer att röra sig, och kan på så sätt ge tidiga varningar och hjälp att förhindra att förseningar sprider sig med dominoeffekter i järnvägsnätet. Algoritmen baserar sig på mönsterigenkänning och AI och kan alltså hjälpa till att planera trafiken och fatta beslut. Och det skulle kunna öka tågresenärernas förtroende, tror Jonas Järnfeldt.

– Faktum är faktiskt att tågen inte är mer försenade nu än tidigare, men däremot har våra förväntningar ökat avsevärt. Så grundproblemet ligger i att vårt förtroende för tågen har gått ner, och därmed väljer vi andra alternativ istället.

train-brain-mindre-foto.jpg

Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

Något som skulle kunna lösa detta, menar Jonas Järnfeldt, är om järnvägsnätet moderniserades och byggdes ut. Detta kommer dock att ta decennier, men redan nu kan vi ta hjälp av AI och öka punktligheten rejält genom att nyttja det gamla tågnätet på ett smartare sätt. 

– Nu när vi kan använda maskiner kan vi i väntan på stora investeringar i modernisering redan idag använda den befintliga infrastrukturen på ett mer effektivt sätt. Det sitter fortfarande människor och planerar och trafikleder tågen, där borde vi släppa in maskinerna. Den viktigaste komponenten för ett självkörande tåg är att veta: Hur borde jag som individuellt tåg bete mig för att hela systemet ska fungera så bra som möjligt? Och det försöker vi reda ut genom vår algoritm.

Bort med bussnummer

Just nu arbetar Jonas Järnfeldt och The Train Brain, som namnet antyder, bara med tåg. Men framöver kommer de förmodligen även att inkludera annan kollektivtrafik, som exempelvis bussar. Där tycker han att exempelvis bussnummer och färdvägar är passé i dagens teknologiska era.

– Det var relevant en gång i tiden för att det fick oss att förstå hur vi ska använda trafiken. De berättade för oss vad som är bästa sättet, och det är ett one size fits all-tänk. Nu borde vi kunna köra different sizes för olika situationer.

Hur menar du?

– När till exempel Stockholm Maraton äger rum så borde bussarna kunna åka en annan väg, inte stängas av helt. Och varför inte försöka hitta ekonomiska styrmedel för att få till en behagligare kollektivtrafik för alla? Det borde kunna lösas. 

Varför tror du att det är så lite fokus på kollektivtrafik när det diskuteras självkörande fordon?

– För att folk tyvärr tycker att kollektivtrafik är tråkigt, här handlar mycket om infrastruktur och komplexa systemlösningar. Det är lättare att relatera och bli intresserad av konsumentprodukter, som en ny självkörande Tesla.

– Sedan handlar det också mycket om säkerhetsfrågan. Att få till ett självkörande tåg är ju mycket enklare än en självkörande bil. Men när en självkörande bil kraschar så lyfts argumenten att sådana är inget att ha. Tänk då konsekvenserna om något skulle gå fel på ett fullsatt självkörande tåg. Så säkerhetsfrågan är jätteviktig.

Rekommenderad läsning

stena_line_960640.jpg (1)

AI styr rutten

29 okt 2018 digit

På Stena Line fortsätter innovationens flitiga lampa att lysa. Bolaget har börjat införa artificiell intelligens i både ruttplanering och prognoser och chattboten Stina är numera en kommunikationsplattform. Nästa steg är hypotesen The end game for digital transformation.

deedster-app-miljö-960640.jpg

Svensk app räddar klimatet

28 aug 2018 digit

Om alla länder levde som vi i Sverige skulle det behövas fyra jordklot. Deedster är appen som ska få Sverige, och framöver världen, att agera mer hållbart.

Louise Koch 960640.jpg

"Det är ett arbete som aldrig slutar"

6 jul 2017 ledarskap

Louise Koch är hållbarhetsansvarig över hela EMEA på Dell EMC. Den här veckan är hon på plats i Almedalen för att få fart på it-branschens miljötänk, där hon ska delta i hållbarhetsprojektet ASF.

självkörande-bil.jpg

Säkrare trafik med AI

23 jan 2018 digit

När svenskarna får drömma fritt om vad AI kan hjälpa dem med ligger säkrare trafik i topp. Men många hoppas även på att få en AI-kompis och att AI kan planera pensionen.

kth-självseglande-båt-960640.jpg

Självkör i vind

15 mar 2018 digit

Snart kan du ute till sjöss möta på en segelbåt utan besättning. På KTH forskas det om autonoma segelbåtar som ska kunna segla i en månad oberoende av väder helt utan mänsklig hjälp.

en bild över vatikanen och rom i när solen är i horisonten.jpg

Vatikanen löser språket med AI

28 mar 2018 digit

Italienska forskare vill ta hjälp av AI för att försöka transkribera några av de urgamla texter som finns gömda i Vatikanens enorma samling.

ai-robot-hållbar-AI-Daniel-Akenine.jpg

Den nya ansvarsfulla intelligensen

22 feb 2018 digit

Artificiell intelligens som ärver människans fördomar, arbetsplatser där de anställda slutar och algoritmer som gör läkare och piloter överflödiga. Daniel Akenine, Microsoft, är initiativtagare till det humanistiska initiativet addAI.org som arbetar för att AI blir ansvarsfullt och människovänligt.

rykande-skorstenar.jpg

Fjärrvärme med dataanalys

24 jan 2018 digit

Med hjälp av dataanalys och algoritmer ska forskare och företag bli bättre på att hitta och förutsäga fel i fjärrvärmesystemet. Målet är att Sverige ska bli mer energieffektivt.

 

per-bolund-i-talarstolen.jpg

Kemikalieskatten 10 månader senare

5 feb 2018 digit

Kemikalieskatten på elektronik trädde i kraft 1 april förra året. Under juli till november gav skatten ett extra tillskott till statskassan på 425 miljoner och prognosen för 2018 ligger på drygt två miljarder. Men många anser att skatten är ogenomtänkt och inte fyller sitt syfte. Finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund kommenterar branschens kritik.