Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI-företaget får tågen i tid

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 6 juli 2018 digit

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

– Tågförseningar är något nog alla kan relatera till, de finns överallt och påverkar samhället, regionen, landet och hela planeten. De skapar också en klimatpåverkan eftersom många väljer att flyga och åka bil istället, säger Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

The Train Brain är en molntjänst/SaaS-tjänst för tågoperatörer som bygger på en algoritm som förutspår hur tågen kommer att röra sig, och kan på så sätt ge tidiga varningar och hjälp att förhindra att förseningar sprider sig med dominoeffekter i järnvägsnätet. Algoritmen baserar sig på mönsterigenkänning och AI och kan alltså hjälpa till att planera trafiken och fatta beslut. Och det skulle kunna öka tågresenärernas förtroende, tror Jonas Järnfeldt.

– Faktum är faktiskt att tågen inte är mer försenade nu än tidigare, men däremot har våra förväntningar ökat avsevärt. Så grundproblemet ligger i att vårt förtroende för tågen har gått ner, och därmed väljer vi andra alternativ istället.

train-brain-mindre-foto.jpg

Jonas Järnfeldt, vd på The Train Brain.

Något som skulle kunna lösa detta, menar Jonas Järnfeldt, är om järnvägsnätet moderniserades och byggdes ut. Detta kommer dock att ta decennier, men redan nu kan vi ta hjälp av AI och öka punktligheten rejält genom att nyttja det gamla tågnätet på ett smartare sätt. 

– Nu när vi kan använda maskiner kan vi i väntan på stora investeringar i modernisering redan idag använda den befintliga infrastrukturen på ett mer effektivt sätt. Det sitter fortfarande människor och planerar och trafikleder tågen, där borde vi släppa in maskinerna. Den viktigaste komponenten för ett självkörande tåg är att veta: Hur borde jag som individuellt tåg bete mig för att hela systemet ska fungera så bra som möjligt? Och det försöker vi reda ut genom vår algoritm.

Bort med bussnummer

Just nu arbetar Jonas Järnfeldt och The Train Brain, som namnet antyder, bara med tåg. Men framöver kommer de förmodligen även att inkludera annan kollektivtrafik, som exempelvis bussar. Där tycker han att exempelvis bussnummer och färdvägar är passé i dagens teknologiska era.

– Det var relevant en gång i tiden för att det fick oss att förstå hur vi ska använda trafiken. De berättade för oss vad som är bästa sättet, och det är ett one size fits all-tänk. Nu borde vi kunna köra different sizes för olika situationer.

Hur menar du?

– När till exempel Stockholm Maraton äger rum så borde bussarna kunna åka en annan väg, inte stängas av helt. Och varför inte försöka hitta ekonomiska styrmedel för att få till en behagligare kollektivtrafik för alla? Det borde kunna lösas. 

Varför tror du att det är så lite fokus på kollektivtrafik när det diskuteras självkörande fordon?

– För att folk tyvärr tycker att kollektivtrafik är tråkigt, här handlar mycket om infrastruktur och komplexa systemlösningar. Det är lättare att relatera och bli intresserad av konsumentprodukter, som en ny självkörande Tesla.

– Sedan handlar det också mycket om säkerhetsfrågan. Att få till ett självkörande tåg är ju mycket enklare än en självkörande bil. Men när en självkörande bil kraschar så lyfts argumenten att sådana är inget att ha. Tänk då konsekvenserna om något skulle gå fel på ett fullsatt självkörande tåg. Så säkerhetsfrågan är jätteviktig.

Rekommenderad läsning

einride tlog.jpg
video

Kör hållbart med el

8 jul 2019 digit

Ställ hårdare krav på självkörande fordon. Det säger Robert Falck, vd Einride, och hoppas att riksdag och regering tar ansvar för att minska koldioxidutsläppen och uppmuntrar elektrifierade självkörande fordon. 

fartyg-vatten-ai.jpg

AI för rena hav

13 jun 2019 digit

Fujitsus AI-baserade tjänst VFO ska optimera bränsleförbrukningen till havs. Lösningen ska leda till minskade kostnader och mindre miljöpåverkan. 

Kinnekulle-Trolmen960640.jpg
video

Smart, snabb och SJ

14 aug 2019 digit

3D-printning och IoT tar SJ raka spåret till sänkta kostnader och bättre service. Redan i höst kommer Europas mest digitala och uppkopplade tåg att rulla i Sverige. Det säger SJ:s vd, Crister Fritzson.

applen-svenskaretur-einride.jpg

Einride för returer

3 jun 2019 digit

I ett samarbete med Svenska Retursystem ska Einride undersöka om man kan effektivisera och få ett mer hållbart transportsystem genom att digitalisera och automatisera varuflödena.

x3000-pa-vag.jpg

SJ i tid med 3D

29 jan 2019 digit

SJ satsar stort på tillverkning av reservdelar med hjälp av 3D-printing. Tekniken förenklar produktionen som ger billigare reservdelar med högre kvalitet. Satsningen är en viktig del i det digitaliseringsprogram som SJ genomför för att erbjuda högre punktlighet.

blått mötesbord ovanifrån.jpg
video

Smarta möten med AI

28 aug 2019 digit

Ciscos videotjänster blir alltmer molnbaserade. Med AI på plats, för att känna igen dig när du går in i mötesrummet, och goda möjligheter till integrering, finns det stora vinster att göra. Det menar kollaborationschefen för EMEAR, Vaughan Klein.

(2)+Navly.JPG

Självkörande bussar - snart i Sverige

4 jul 2017 digit

Keolis började för cirka ett halvår sedan att köra självkörande bussar i franska Lyons stadsdel Confluence. Nu satsar transportföretaget på att inom en snar framtid åka dem även i Sverige.

train 960640.jpg
video

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

spårvagnWEBB.jpg
video

AI gör Västtrafik personligt

20 okt 2017 digit

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar.