Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Data och automation för Roxtec

Roxtecs digitala satsning innebär ett ökat fokus på mjukvara, automation och data. För att lyckas i transformationen krävs ny digital kompetens och ett ökat samarbete mellan it och verksamhet.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 2 september 2019 digit

ventilation-rör.jpg

Det svenskägda, globala företaget Roxtec befinner sig just nu i en transformation där man går från att sälja tätningslösningar för kabel och rörgenomföringar till att framöver även sälja och supportera digitala mjukvarulösningar. Det här segmentet kommer bli en viktig faktor framöver, vilket även medför stora förändringar och utmaningar.

– Vi befinner oss på en väldigt spännande och utmanande resa där våra kunder och den digitala agendan innebär stärkt fokus på allt ifrån mjukvaruutveckling och produktorientering till end user experience, automation och dataanalys, säger Rikard Hasselgren, CIO på Roxtec.

– Vi stärker nu hela ekosystemet runt våra digitala produkter, i alltifrån styrning, arkitektur, säkerhet, utveckling och drift. Samtidigt förstärker vi våra partnerskap där det behövs och minskar beroendet till leverantörer inom vissa områden.

Mer datadrivna

När Rikard Hasselgren tittar in i spåkulan ser han ett mer datadrivet Roxtec, där man använder data för att förstå och förklara nuläget men också prediktera önskat läge. För att klara av det måste företaget förbättra hur man tar hand om och tar tillvara datan genom alla processer.

Om Roxtec

Roxtec erbjuder tätningslösningar och tillämpningar inom många olika branscher. Roxtecs säkerhetslösningar används bland annat för kritiska samhällsfunktioner där dess verktyg måste säkerställas, som till exempel till sjöss, i kärnkraftverk, i tunnelbanan och i datacenters.

– Just nu testar vi det absolut senaste inom analytics och vi kommer att förbättra vår infrastruktur för att stödja en mer datadriven verksamhet. Den här förändring gör vi självklart tillsammans med övriga funktioner i verksamheten för att få så bra genomslag och utväxling som möjligt.

För att göra förflyttning krävs digital kompetens, vilket är något som Rikard Hasselgren redan nu ser blir svårare att hitta, och för att möta kunskapsgapet krävs marknadsföring.

– Vi måste bli bättre på att göra reklam för Roxtec och tala om vad vi är, vad vi står för och varför man ska arbeta hos oss. Det här kan vi göra tillsammans i konstellationer med andra bolag, men även tillsammans med studenter, universitet och startups.

– Kan vi locka nyutexaminerade studenter, så är det ett otroligt framgångsrecept. Vi som bransch är dåliga på att ta oss tiden att utveckla sådana samarbeten och det behöver vi förändra.

Prata så att alla förstår

Den sista, men egentligen allra viktigaste utmaningen, är att få it och övrig verksamhet att jobba närmare varandra för att integrera it- och affärskunskap och därmed kunna utveckla framtidens kundlösningar.

– Vi behöver öka förståelsen för varandra. Från it måste vi sluta använda termer som är svåra och gör oss obegripliga. Istället för till exempel robotisering kan vi säga automation. Ibland är vi alldeles för duktiga på att vara obegripliga och det måste vi sluta med.

Rekommenderad läsning

ssab-forskar-om-industri4.jpg

SSAB satsar på Industri 4.0

8 aug 2018 digit

I ett industrinära projekt vid Luleå tekniska universitet undersöker forskare i arbetsvetenskap hur svensk metallindustri kan förbereda sig för den fjärde industriella revolutionen. Projektet Attraktiva arbetsplatser genom Industri 4.0 finansieras av Vinnova, SSAB och IF Metall med totalt fem miljoner kronor.

söt robot med skiftnyckel mot gul bakgrund.jpg

Lean, mean beslutsmaskin

3 sep 2019 digit

Företag som arbetar enligt lean-metoden i kombination med simuleringar får bättre underlag för beslutsfattare i arbetet med systemdesign och förbättring för ökad prestanda. Det visar ny forskning vid Högskolan i Skövde.

färglad fåtölj.jpg
video

AJ:s digitala resa

21 aug 2019 digit

AJ Produkter säljer allt från konferensbord till tryckluftspistoler. Hjärtat i försäljningen är produktkatalogen men e-handeln blir en allt viktigare del av bolagets tillväxt i Sverige och Europa. Nästa steg för bolaget är att utveckla smarta tjänster inom logistik.

bin på en bit av en bikupa.jpg
video

Helsingborgs nya bikupa

24 jun 2019 digit

HBG Works är den första kommunala acceleratorn i Sverige. Här får kommunala bolag och förvaltningar hjälp att komma fram till inom vilka områden och verksamheter de ska digitalisera. Samtidigt fortsätter kommunen att utveckla nya chattbottar som kan underlätta vardagen för medarbetare och medborgare.

massa kartonger mot rosa bakgrund.jpg

Förpacka smart

14 okt 2019 digit

Förpackningar används för att transportera, förvara och bevara mat, medicin och andra konsumentprodukter. Med datorsimuleringar har tillverkarna helt nya möjligheter att producera smartare förpackningar till lägre kostnad visar forskning vid Blekinge tekniska högskola.

en matkasse i papper på sidan med frukt som ramlar ur.jpg

Swedpapers smarta app

1 okt 2019 digit

Maskinhälsa, papperskvalitet och kundordrar. Allt går att hitta i papperstillverkningsföretaget Swedpapers egenutvecklade app, som gjort affärerna smidigare och lättare att följa upp. 

gruvdrift-960640.jpg

Skellefteås smarta gruva

25 sep 2019 digit

Björkdalsgruvan digitaliserar sin eldistribution. Det ska innebära en ökad säkerhet, sänkt risk för strömavbrott och en fördubblad effektkapacitet. 

verktyg-960640.jpg

Ny standard för industrin

17 jun 2019 säkerhet

Standarden för it-säkerhet i industriella automationssystem har fått tre nya delar under juni månad. Det uppger SEK Svensk Elstandard. 

folk kastar pappersflygplan mot blå himmel.jpg
video

Söderhamns smarta strategi

4 jun 2019 digit

En kommun med höga ambitioner och behov av automatisering och andra lösningar kan känna sig ganska ensam. Genom samarbetet med de fem andra hälsingekommunerna kan Söderhamn säkra både det papperslösa kontoret och hög kompetens inom digitalisering.