Data och automation för Roxtec

ventilation-rör.jpg

Roxtecs digitala satsning innebär ett ökat fokus på mjukvara, automation och data. För att lyckas i transformationen krävs ny digital kompetens och ett ökat samarbete mellan it och verksamhet.

Det svenskägda, globala företaget Roxtec befinner sig just nu i en transformation där man går från att sälja tätningslösningar för kabel och rörgenomföringar till att framöver även sälja och supportera digitala mjukvarulösningar. Det här segmentet kommer bli en viktig faktor framöver, vilket även medför stora förändringar och utmaningar.

– Vi befinner oss på en väldigt spännande och utmanande resa där våra kunder och den digitala agendan innebär stärkt fokus på allt ifrån mjukvaruutveckling och produktorientering till end user experience, automation och dataanalys, säger Rikard Hasselgren, CIO på Roxtec.

– Vi stärker nu hela ekosystemet runt våra digitala produkter, i alltifrån styrning, arkitektur, säkerhet, utveckling och drift. Samtidigt förstärker vi våra partnerskap där det behövs och minskar beroendet till leverantörer inom vissa områden.

Mer datadrivna

När Rikard Hasselgren tittar in i spåkulan ser han ett mer datadrivet Roxtec, där man använder data för att förstå och förklara nuläget men också prediktera önskat läge. För att klara av det måste företaget förbättra hur man tar hand om och tar tillvara datan genom alla processer.

Om Roxtec

Roxtec erbjuder tätningslösningar och tillämpningar inom många olika branscher. Roxtecs säkerhetslösningar används bland annat för kritiska samhällsfunktioner där dess verktyg måste säkerställas, som till exempel till sjöss, i kärnkraftverk, i tunnelbanan och i datacenters.

– Just nu testar vi det absolut senaste inom analytics och vi kommer att förbättra vår infrastruktur för att stödja en mer datadriven verksamhet. Den här förändring gör vi självklart tillsammans med övriga funktioner i verksamheten för att få så bra genomslag och utväxling som möjligt.

För att göra förflyttning krävs digital kompetens, vilket är något som Rikard Hasselgren redan nu ser blir svårare att hitta, och för att möta kunskapsgapet krävs marknadsföring.

– Vi måste bli bättre på att göra reklam för Roxtec och tala om vad vi är, vad vi står för och varför man ska arbeta hos oss. Det här kan vi göra tillsammans i konstellationer med andra bolag, men även tillsammans med studenter, universitet och startups.

– Kan vi locka nyutexaminerade studenter, så är det ett otroligt framgångsrecept. Vi som bransch är dåliga på att ta oss tiden att utveckla sådana samarbeten och det behöver vi förändra.

Prata så att alla förstår

Den sista, men egentligen allra viktigaste utmaningen, är att få it och övrig verksamhet att jobba närmare varandra för att integrera it- och affärskunskap och därmed kunna utveckla framtidens kundlösningar.

– Vi behöver öka förståelsen för varandra. Från it måste vi sluta använda termer som är svåra och gör oss obegripliga. Istället för till exempel robotisering kan vi säga automation. Ibland är vi alldeles för duktiga på att vara obegripliga och det måste vi sluta med.

2 september 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng