Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bot säljer bäst

Chattbottar och smarta digitala assistenter är fyra gånger bättre telefonförsäljare än vanliga människor. Det visar en undersökning i den vetenskapliga tidskriften Marketing Science.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 24 september 2019 digit

tjej titta häpet på gammal telefonlur.jpg

– Våra fynd visar att när personer inte vet att det är en AI-tränad bot som används, är botten fyra gånger så effektiv att sälja produkter än en oerfaren säljare. Men när kunder vet att den de pratar med inte är mänsklig, blir de sura och handlar mindre eftersom de tycker att boten är både mindre kunnig och sympatisk, säger Xueming Luo, marknadsforskare och professor i strategisk förvaltning och i förvaltningsinformationssystem vid Temple University i Pennsylvania, USA.

Över 6 000 kunder

I sin undersökning riktade sig Xueming Luo och hans forskarkollegor till över 6 000 kunder till ett företag som sysslar med finansiella tjänster. Kunderna fick slumpmässigt ett samtal från en människa eller en chattbot. Chattbotten sa antingen inget alls om att den var en chattbot, eller också berättade den det innan eller efter samtalet eller efter att kunden gjort ett köp.

Jobbar gratis

Idag använder många stora retail-kedjor som American Eagle Outfitters chattbottar, och även onlintjänster som Amazon och Ebay, där en AI-upptränad chattbot som ska låta så mänsklig som möjligt sköter interaktionen. Fördelen är att de, när de väl är på plats, i stort sett är gratis och alltså dessutom kan göra bättre ifrån sig än en mänsklig motsvarighet.

– Chattbottar erbjuder teknologiska fördelar, reducerade kostnader med kunder som krånglar och en förhöjd omsorg om kunden eftersom de kan erbjuda produkterna till ett bättre pris när pengar sparas in på arbetskraft. Vår data kan användas för att förhöjda kunders förtrogenhet med chattbottar, säger Xueming Luo.

Källa: Informs

Senaste nytt

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebär att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.

Säkra sommartips

1 juli 2020

Dela inte dina semesterbilder med alla, skippa öppna trådlösa nätverk och säkerhetskopiera och uppdatera dina enheter. Det är Internetstiftelsens tips för en säkrare sommar.

2 miljoner mobiler

1 juli 2020

Två miljoner relativt nya och fungerande mobiltelefoner finns i svenska hushåll, men används inte. Det visar en ny undersökning från Halebop.