Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bot säljer bäst

Chattbottar och smarta digitala assistenter är fyra gånger bättre telefonförsäljare än vanliga människor. Det visar en undersökning i den vetenskapliga tidskriften Marketing Science.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 24 september 2019 digit

tjej titta häpet på gammal telefonlur.jpg

– Våra fynd visar att när personer inte vet att det är en AI-tränad bot som används, är botten fyra gånger så effektiv att sälja produkter än en oerfaren säljare. Men när kunder vet att den de pratar med inte är mänsklig, blir de sura och handlar mindre eftersom de tycker att boten är både mindre kunnig och sympatisk, säger Xueming Luo, marknadsforskare och professor i strategisk förvaltning och i förvaltningsinformationssystem vid Temple University i Pennsylvania, USA.

Över 6 000 kunder

I sin undersökning riktade sig Xueming Luo och hans forskarkollegor till över 6 000 kunder till ett företag som sysslar med finansiella tjänster. Kunderna fick slumpmässigt ett samtal från en människa eller en chattbot. Chattbotten sa antingen inget alls om att den var en chattbot, eller också berättade den det innan eller efter samtalet eller efter att kunden gjort ett köp.

Jobbar gratis

Idag använder många stora retail-kedjor som American Eagle Outfitters chattbottar, och även onlintjänster som Amazon och Ebay, där en AI-upptränad chattbot som ska låta så mänsklig som möjligt sköter interaktionen. Fördelen är att de, när de väl är på plats, i stort sett är gratis och alltså dessutom kan göra bättre ifrån sig än en mänsklig motsvarighet.

– Chattbottar erbjuder teknologiska fördelar, reducerade kostnader med kunder som krånglar och en förhöjd omsorg om kunden eftersom de kan erbjuda produkterna till ett bättre pris när pengar sparas in på arbetskraft. Vår data kan användas för att förhöjda kunders förtrogenhet med chattbottar, säger Xueming Luo.

Källa: Informs

Läs även

Så tränas en bot

Senaste nytt

Butik ökar e-handel

21 november 2019

När en fysisk butik öppnar så ökar e-handeln i butikens närområde med 40 procent. Det visar en ny undersökning. 

Branschkod för AI

20 november 2019

IT- och Telekomföretagen har tillsammans med åtta företag lämnat över en branschkod för ansvarsfull AI till näringsminister Ibrahim Baylan. Koden har tre principer: ett mänskligt och hållbart samhälle, förståelse och inkludering samt förtroende. 

Hyllad internetdoldis

20 november 2019

Internetstiftelsens säkerhetschef Anne-Marie Eklund Löwinder är Årets trygghetsambassadör. Som en av Sveriges ledande it-experter ingår hon i regeringens Digitaliseringsråd och är en av sju nyckelbärare till internet.

Smart i hamn

19 november 2019

Nordens största hamn sjuder av aktivitet. Med det egenutvecklade Permesso får Göteborgs hamns energihamn bättre koll på pågående underhållsarbeten och kan snabbt utfärda nödvändiga arbetstillstånd.

AI hjälper unga

19 november 2019

En intuitiv chattbot ska erbjuda unga samtalsstöd dygnet runt. Med Chatpal hoppas forskare på Luleå tekniska högskola hitta ett flexibelt alternativ för unga som befinner sig i riskzonen för psykisk ohälsa. Upplevelsen ska bli ett tryggt samtal som hemma vid köksbordet.

Bestulen via mobilen

18 november 2019

Secure World sparar betalningsuppgifter till nästan varannan smartphone i världen. Nu har Check Point hackat programmet och fann ett antal sårbarheter hos olika leverantörer.