Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Bot säljer bäst

tjej titta häpet på gammal telefonlur.jpg

Chattbottar och smarta digitala assistenter är fyra gånger bättre telefonförsäljare än vanliga människor. Det visar en undersökning i den vetenskapliga tidskriften Marketing Science.

– Våra fynd visar att när personer inte vet att det är en AI-tränad bot som används, är botten fyra gånger så effektiv att sälja produkter än en oerfaren säljare. Men när kunder vet att den de pratar med inte är mänsklig, blir de sura och handlar mindre eftersom de tycker att boten är både mindre kunnig och sympatisk, säger Xueming Luo, marknadsforskare och professor i strategisk förvaltning och i förvaltningsinformationssystem vid Temple University i Pennsylvania, USA.

Över 6 000 kunder

I sin undersökning riktade sig Xueming Luo och hans forskarkollegor till över 6 000 kunder till ett företag som sysslar med finansiella tjänster. Kunderna fick slumpmässigt ett samtal från en människa eller en chattbot. Chattbotten sa antingen inget alls om att den var en chattbot, eller också berättade den det innan eller efter samtalet eller efter att kunden gjort ett köp.

Jobbar gratis

Idag använder många stora retail-kedjor som American Eagle Outfitters chattbottar, och även onlintjänster som Amazon och Ebay, där en AI-upptränad chattbot som ska låta så mänsklig som möjligt sköter interaktionen. Fördelen är att de, när de väl är på plats, i stort sett är gratis och alltså dessutom kan göra bättre ifrån sig än en mänsklig motsvarighet.

– Chattbottar erbjuder teknologiska fördelar, reducerade kostnader med kunder som krånglar och en förhöjd omsorg om kunden eftersom de kan erbjuda produkterna till ett bättre pris när pengar sparas in på arbetskraft. Vår data kan användas för att förhöjda kunders förtrogenhet med chattbottar, säger Xueming Luo.

Källa: Informs

24 september 2019 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Senaste nytt