Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bot säljer bäst

Chattbottar och smarta digitala assistenter är fyra gånger bättre telefonförsäljare än vanliga människor. Det visar en undersökning i den vetenskapliga tidskriften Marketing Science.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 24 september 2019 digit

tjej titta häpet på gammal telefonlur.jpg

– Våra fynd visar att när personer inte vet att det är en AI-tränad bot som används, är botten fyra gånger så effektiv att sälja produkter än en oerfaren säljare. Men när kunder vet att den de pratar med inte är mänsklig, blir de sura och handlar mindre eftersom de tycker att boten är både mindre kunnig och sympatisk, säger Xueming Luo, marknadsforskare och professor i strategisk förvaltning och i förvaltningsinformationssystem vid Temple University i Pennsylvania, USA.

Över 6 000 kunder

I sin undersökning riktade sig Xueming Luo och hans forskarkollegor till över 6 000 kunder till ett företag som sysslar med finansiella tjänster. Kunderna fick slumpmässigt ett samtal från en människa eller en chattbot. Chattbotten sa antingen inget alls om att den var en chattbot, eller också berättade den det innan eller efter samtalet eller efter att kunden gjort ett köp.

Jobbar gratis

Idag använder många stora retail-kedjor som American Eagle Outfitters chattbottar, och även onlintjänster som Amazon och Ebay, där en AI-upptränad chattbot som ska låta så mänsklig som möjligt sköter interaktionen. Fördelen är att de, när de väl är på plats, i stort sett är gratis och alltså dessutom kan göra bättre ifrån sig än en mänsklig motsvarighet.

– Chattbottar erbjuder teknologiska fördelar, reducerade kostnader med kunder som krånglar och en förhöjd omsorg om kunden eftersom de kan erbjuda produkterna till ett bättre pris när pengar sparas in på arbetskraft. Vår data kan användas för att förhöjda kunders förtrogenhet med chattbottar, säger Xueming Luo.

Källa: Informs

Senaste nytt

Nätfiske med paket

15 januari 2021

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Kommuner ikapp 2035

14 januari 2021

Behovet av digital kompetens har fördubblats de senaste 15 åren inom offentlig sektor. Först 2035 spås myndigheter, regioner och kommuner att vara ikapp den privata sektorn.

Lämnar VMware för Intel

14 januari 2021

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Hundens nya vän

14 januari 2021

En uppkopplad dörr låter din hund springa in och ut ur huset som den vill, utan att du behöver vara hemma. 

Svensk sand i 3D

13 januari 2021

Idag används sand från Tyskland i 3D-skrivare, trots att svensk sand skulle innebära en bättre kvalitet till en lägre kostnad och ökad hållbarhet. Det konstaterar ett forskningsprojekt vid Rise.

Toan kollar din hälsa

13 januari 2021

Det japanska företaget Toto har tagit fram en Wellness Toilet som kontrollerar användarens avföring och analyserar personens hälsa, varje gång toaletten används.