Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bot säljer bäst

Chattbottar och smarta digitala assistenter är fyra gånger bättre telefonförsäljare än vanliga människor. Det visar en undersökning i den vetenskapliga tidskriften Marketing Science.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 24 september 2019 digit

tjej titta häpet på gammal telefonlur.jpg

– Våra fynd visar att när personer inte vet att det är en AI-tränad bot som används, är botten fyra gånger så effektiv att sälja produkter än en oerfaren säljare. Men när kunder vet att den de pratar med inte är mänsklig, blir de sura och handlar mindre eftersom de tycker att boten är både mindre kunnig och sympatisk, säger Xueming Luo, marknadsforskare och professor i strategisk förvaltning och i förvaltningsinformationssystem vid Temple University i Pennsylvania, USA.

Över 6 000 kunder

I sin undersökning riktade sig Xueming Luo och hans forskarkollegor till över 6 000 kunder till ett företag som sysslar med finansiella tjänster. Kunderna fick slumpmässigt ett samtal från en människa eller en chattbot. Chattbotten sa antingen inget alls om att den var en chattbot, eller också berättade den det innan eller efter samtalet eller efter att kunden gjort ett köp.

Jobbar gratis

Idag använder många stora retail-kedjor som American Eagle Outfitters chattbottar, och även onlintjänster som Amazon och Ebay, där en AI-upptränad chattbot som ska låta så mänsklig som möjligt sköter interaktionen. Fördelen är att de, när de väl är på plats, i stort sett är gratis och alltså dessutom kan göra bättre ifrån sig än en mänsklig motsvarighet.

– Chattbottar erbjuder teknologiska fördelar, reducerade kostnader med kunder som krånglar och en förhöjd omsorg om kunden eftersom de kan erbjuda produkterna till ett bättre pris när pengar sparas in på arbetskraft. Vår data kan användas för att förhöjda kunders förtrogenhet med chattbottar, säger Xueming Luo.

Källa: Informs

Läs även

Så tränas en bot

Senaste nytt

Corona slår mot it

14 februari 2020

Coronaviruset drabbar den svenska it-branschen på många olika sätt, bland annat genom stora leveransproblem. Speciellt utsatt är mobilindustrin. 

AI hos SOS Alarm

13 februari 2020

Sverige blir först i världen med en nationsövergripande AI som ska hjälpa operatörerna på SOS Alarm att fatta rätt beslut när personer ringer in. Förhoppningen är också att det ska leda till att fler nödställda kan få hjälp.  

Säkrare än Sverige

13 februari 2020

Åtta av tio svenska bolag uppger att de blivit utsatta för cyberattacker det senaste året, vilket är 60 procent mer än danska bolag. Det visar en ny rapport från PwC

Ditt digitala arv

12 februari 2020

När någon dör delar nära och kära upp de materiella tillgångarna, ofta med hjälp av ett testamente. Men hur de digitala tillgångarna bör och kan hanteras är inte lika självklart.

Nya Chrome utan ads

12 februari 2020

Google ska i sin webbläsare Chrome ta bort de mest enerverande annonserna som stör dig i ditt surfande. Förändringen kommer också att innebära att webbläsaren blir betydligt snabbare.

IoT-skräck för kryp

11 februari 2020

Anticimex lanserar ett digitalt verktyg i kampen mot kackerlackor. Fällan Smart Sense övervakar sin miljö konstant och skickar direkt ut varningar ifall en kackerlacka fångas.