Så blir Helsingborgshem smart

Internetuppkopplingen i hyresfastigheter måste bli lika självklart för fastighetsförvaltare som kylen i köket eller duschen i badrummet. Först då kan alla leverantörer som står beredda att bygga det smarta hemmet komma igång på allvar. Det menar Helsingborgshems it-chef Richard Mauritsson.

– Helsingborgshem är ett fastighetsbolag i Helsingborg med 12 000 lägenheter. Vi är Helsingborgs stads största fastighetsägare och vi arbetar just nu i en spännande tid med it. Vi står på gränsen till att digitalisera oss och har arbetat med digitaliseringsfrågor ganska länge, men just nu börjar vi ta stegen att plocka bort enkla och repetitiva arbeten och ersätta dem med en digital lösning. Det bästa exemplet på det är vår digitala trapphustavla som ska ersätta en manuell hantering av lägenhetsinformation och information till hyresgästerna.

– Vi har också massor av spännande projekt på gång som handlar om mobilitet, möjligheten att hyra cyklar eller bilar, och vi tittar på appar för att kunna lösa din vardag som att boka tvättider eller se information om ens trapphus, säger Richard Mauritsson, it-chef för Helsingborgshem.

Hur arbetar ni mot smartare hem?

– Det som är viktigast just nu tror jag är att fastighetsbranschen inser att det måste byggas en infrastruktur. Jag tror inte att fastighetsförvaltare i stort ska göra det smartare hemmet, för det finns det fantastiska leverantörer som kan göra, men de leverantörerna är alltid beroende av en infrastruktur. Där tror jag att vi fastighetsförvaltare kommer in och det är det vi ska göra. Vi ska bygga en infrastruktur som både är till gagn för hyresgästerna och till leverantörer när det gäller smarta hem.

– Med det menar jag att du som hyresgäst ska kunna hyra en lägenhet och i den ingår det internetabonnemang och det ingår en trådlös router. När du sätter foten innanför dörren är allting färdigt och du kan bara koppla upp dig. Du behöver inte fundera vilken router eller andra tillbehör du ska köpa, utan allt är klart. Jag tror att när vi har landat i det blir det jätteintressant för kylskåpsleverantörer eller spisleverantörer, för då ser de att de kan stoppa in sin smarta produkt eftersom att infrastrukturen är på plats. Då tror jag att det smarta hemmet kommer att ta väldigt stora kliv.

Hur når vi dit?

– Det vi gör just nu är att vi bygger infrastruktur. Vi måste landa i en infrastruktur som är stabil för det är först då våra lägenhetsinnehavare kan lita på oss och leverantörer. Det har fattats i branschen och vi behöver bygga det på ett smart sätt.

Vem tar den kostnaden?

– Det ligger i allas intresse och därför tror jag att kostnaden kommer att delas mellan gäst och ägare. Vi som fastighetsägare är ju jätteintresserade av den uppkopplade och smarta fastigheten. Vi har massor av system som vi vill styra, men då måste vi återigen ha en bra infrastruktur. Och lägenhetsinnehavaren kommer att vilja ha sitt smarta hem. Jag tror inte hyresgästerna kommer få betala det här utan tvärtom tror jag att fastighetsägaren har så mycket att vinna på att ta den kostnaden eftersom att det innebär minskade utgifter i andra led och i andra ändar av företaget.

Hur ser det ut om tre-fyra år hos er?

– Då tror jag att vi har ett koncept som jag kallar för the careless hyrande. Det innebär att när du hyr din lägenhet hos Helsingborgshem så ingår allting. Idag ingår vatten, el och kabel-tv. I framtiden tror jag att vi kommer ha lagt till internetuppkoppling och en trådlös router. Därefter är alla vidder öppna. Dessutom kommer vi att arbeta mycket med mobilitetsfrågor, där du som lägenhetsinnehavare inte behöver äga en bil utan i kraft av ditt lägenhetsinnehav finns det tjänster som innebär att du kan hyra cyklar eller bilar eller vad det nu kan vara. Och att vi som fastighetsvärd kan hjälpa dig där.

12 augusti 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning