Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

ett samarbete mellan atea skola och voister

En smartare it-nyhetssajt

Kod och kryp i förskolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron 21 augusti 2019 it i skolan

Vill du veta mer om hur robotar och programmering kan användas på din skola?

– Det här är ett litet kryp med sju ben, säger ett av barnen på Skärstad förskola utanför Jönköping, när hon med hjälp av ett digitalt mikroskop tittar på en uppförstorad insekt i en platta i skogen.

Pedagogerna på Skärstad förskola har lång erfarenhet av digitala verktyg som stödjer lärandet. 

– Jämfört med vanliga förstoringsglas som vi också använder, blir detta lite mer effektfullt eftersom vi kan förstora många gånger mer. Eftersom vi har en platta att samlas kring kan många barn titta samtidigt, säger Christina Larsson, förskollärare i Jönköpings kommun.

– En annan fördel är att vi kan ta kort på det vi undersöker och titta på det i efterhand. Vi kan också filma det och titta på det tillsammans i mer samlade situationer och prata om vad det är vi har sett. Då har vi möjlighet att stanna upp och titta och slå upp i böcker eller kolla på nätet vad det är för kryp eller växt man ser.

Det är inte bara utomhus som pedagogerna väver in digitala verktyg i undervisningen. Med hjälp av golvroboten Blue-bot tar barnen sina första steg inom programmering.

– Vi slår en tärning och då får barnen kombinera ihop det med siffran på banan på golvet som roboten kör på. De får möjlighet att samarbeta med varandra och tränar samtidigt höger och vänster för att planera hur roboten ska gå för att komma till rätt siffra, säger Caroline Ljungquist, förskollärare i Jönköpings kommun.

Vad lär sig barnen då?

– De får en förståelse för siffrorna och lär sig att planera hur de ska få roboten att gå till rätt siffra.

Förskolan arbetar även med flera olika verktyg för att hjälpa barnen att knäcka mattekoden.

– Vi har arbetat med siffror och antal. Då var det fiskar som barnen skulle hjälpa att spränga bubblor. Där fick de koppla ihop en siffra på skärmen med antalet prickar på små brickor de har framför sig. Där låter vi barnen jobba mycket i par. På så sätt kanske de kommer på olika kombinationer av prickar, alltså att sex brickor med en prick blir sex, men det blir också tre brickor med två prickar. Då lär de sig av varandra.

Enligt Hanna Andrésen Jakobsson, rektor på Skärstaddalens förskoleområde har Jönköpings kommun gjort en storsatsning på IKT i förskolan där alla pedagoger har fått gå utbildningen It för bättre lärande.

– Där fick man välja lite olika områden såsom matematik och språk. I samband med det så valde vi att köpa in ganska mycket digitala verktyg för att vi såg ett bra användningsområde för detta i läroplanen, säger Hanna Andrésen Jakobsson.

Hur är det att jobba med digitala verktyg?

– Det är väldigt roligt och väldigt tacksamt och barnen är väldigt intresserade, säger Christina Larsson.

Läs även

När AR kom till skolan

Rekommenderad läsning

jonkoping-skola.jpg

Jönköpings hårda skolsatsning

18 dec 2018 it i skolan

Jönköpings kommun är just nu mitt inne i en trestegsraket. Kommunen ska utöka hårdvarutätheten i grundskolan och förskolan samt femdubbla alla skolors nätverkskraft. Samtidigt jobbar man med ett omfattande kompetensutvecklingsprojekt för att hjälpa personalen att hitta digitala arbetssätt.

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg
video

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

bygghjälmar, en dator, en drönare och lite annat ligger uppradat på en byggarbetsplats.jpg
video

Rätt dator på rätt plats

21 jan 2019 it i skolan

Ystad gymnasium tror på att anpassa enheter efter respektive program och ge valfrihet till pedagogerna. Aktuellt just nu är datorer som fungerar som whiteboard och att skolan deltar i Skolverkets försöksverksam för digitala nationella prov. Utmaningen är att hitta ett sätt för alla system att fungera tillsammans.

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

skola-norrtalje-ungdomar.jpg
video

Norrtälje bäst i klassen

22 jan 2019 it i skolan

Med en lärplattform som underlättar för närvarohantering, planering och uppföljning kan pedagoger i Norrtälje kommun fokusera på undervisningen. Dessutom ökar möjligheterna till samarbete.

smörgåsbord.jpg

Jönköping utvecklar IKT

23 jan 2019 it i skolan

Med utgångsläget stora behov och många bra idéer har Jönköping utvecklat tre skräddarsydda utbildningsspår för cirka 5 000 skolledare och lärare. Tack vare It för bättre lärande är den digitala pedagogiken här för att stanna i kommunens klassrum.

tom gunga i förgrunden med barn på gunga i bakgrunden.jpg
video

När lärare lär lärare

20 mar 2019 it i skolan

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

tre-robotar-pa-rad2.jpg
video

Förskolans försprång i Dals-Ed

26 feb 2019 it i skolan

Det är inte helt enkelt att övertyga alla lärare om fördelarna med ett mer digitalt klassrum. I Dals-Eds kommun har förskolan tagit initiativet när det gäller programmering.

tjej står med hvuudet in i en griffeltavla med mattetal.jpg

SKL:s plan till regeringen

18 mar 2019 it i skolan

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.