Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

ett samarbete mellan atea skola och voister

En smartare it-nyhetssajt

Kod och kryp i förskolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron 21 augusti 2019 it i skolan

Vill du veta mer om hur robotar och programmering kan användas på din skola?

– Det här är ett litet kryp med sju ben, säger en av barnen på Skärstad förskola utanför Jönköping, när hon med hjälp av ett digitalt mikroskop tittar på en uppförstorad insekt i en platta i skogen.

Pedagogerna på Skärstad förskola har lång erfarenhet av digitala verktyg som stödjer lärandet. 

– Jämfört med vanliga förstoringsglas som vi också använder, blir detta lite mer effektfullt eftersom vi kan förstora många gånger mer. Eftersom vi har en platta att samlas kring kan många barn titta samtidigt, säger Christina Larsson, förskollärare i Jönköpings kommun.

– En annan fördel är att vi kan ta kort på det vi undersöker och titta på det i efterhand. Vi kan också filma det och titta på det tillsammans i mer samlade situationer och prata om vad det är vi har sett. Då har vi möjlighet att stanna upp och titta och slå upp i böcker eller kolla på nätet vad det är för kryp eller växt man ser.

Det är inte bara utomhus som pedagogerna väver in digitala verktyg i undervisningen. Med hjälp av golvroboten Blue-bot tar barnen sina första steg inom programmering.

– Vi slår en tärning och då får barnen kombinera ihop det med siffran på banan på golvet som roboten kör på. De får möjlighet att samarbeta med varandra och tränar samtidigt höger och vänster för att planera hur roboten ska gå för att komma till rätt siffra, säger Caroline Ljungquist, förskollärare i Jönköpings kommun.

Vad lär sig barnen då?

– De får en förståelse för siffrorna och lär sig att planera hur de ska få roboten att gå till rätt siffra.

Förskolan arbetar även med flera olika verktyg för att hjälpa barnen att knäcka mattekoden.

– Vi har arbetat med siffror och antal. Då var det fiskar som barnen skulle hjälpa att spränga bubblor. Där fick de koppla ihop en siffra på skärmen med antalet prickar på små brickor de har framför sig. Där låter vi barnen jobba mycket i par. På så sätt kanske de kommer på olika kombinationer av prickar, alltså att sex brickor med en prick blir sex, men det blir också tre brickor med två prickar. Då lär de sig av varandra.

Enligt Hanna Andrésen Jakobsson, rektor på Skärstaddalens förskoleområde har Jönköpings kommun gjort en storsatsning på IKT i förskolan där alla pedagoger har fått gå utbildningen It för bättre lärande.

– Där fick man välja lite olika områden såsom matematik och språk. I samband med det så valde vi att köpa in ganska mycket digitala verktyg för att vi såg ett bra användningsområde för detta i läroplanen, säger Hanna Andrésen Jakobsson.

Hur är det att jobba med digitala verktyg?

– Det är väldigt roligt och väldigt tacksamt och barnen är väldigt intresserade, säger Christina Larsson.

Rekommenderad läsning

jonkoping-skola.jpg

Jönköpings hårda skolsatsning

18 dec 2018 it i skolan

Jönköpings kommun är just nu mitt inne i en trestegsraket. Kommunen ska utöka hårdvarutätheten i grundskolan och förskolan samt femdubbla alla skolors nätverkskraft. Samtidigt jobbar man med ett omfattande kompetensutvecklingsprojekt för att hjälpa personalen att hitta digitala arbetssätt.

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg
video

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

Academedia_960x640.jpg
podcast
voisterpodden

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

emmaskolan.jpg
video

Emmaskolan: Från kaos till klockrent

19 jun 2017 it i skolan

När Emmaskolan i Angered började med Ipads var nätverket för långsamt för att undervisningen skulle kunna fungera. Med en ny lösning och ett tätt samarbete med Cisco har problemen lösts. Alexandra Ågren, pedagog Emmaskolan och Peter Jerhamre berättar om lösningen och resultatet.

robotbett_960x640.jpg
video

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

tablet unge.jpg

Airwatch har koll på skolplattorna

29 sep 2017 it i skolan

Jönköpings kommun använder MDM-lösningen Airwatch till skolornas Ipads. Resultatet är bland annat bättre struktur, högre effektivitet och mindre kostnader.

tjej står med hvuudet in i en griffeltavla med mattetal.jpg

SKL:s plan till regeringen

18 mar 2019 it i skolan

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

tre-robotar-pa-rad2.jpg
video

Förskolans försprång i Dals-Ed

26 feb 2019 it i skolan

Det är inte helt enkelt att övertyga alla lärare om fördelarna med ett mer digitalt klassrum. I Dals-Eds kommun har förskolan tagit initiativet när det gäller programmering.

flicka tittar i en kamera, bild från sidan.jpg
video

Mot en skapande förskola

16 apr 2019 it i skolan

För en lyckad digitalisering i förskolan är det avgörande att pedagogerna är engagerade och låter barnen skapa. Då kan barnen ta sin kreativitet med sig hem och risken minskar att plattor blir till digitala barnvakter, menar didaktikforskaren Susanne Kjällander.