Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Preem botar flygskam

flygplan960640.jpg

Preems Green Feed Unit-anläggning ska vara klar 2023. Anläggningen kommer att producera en miljon kubikmeter förnybar diesel och flygbränsle per år vilket innebär att försörjningen av förnybart bränsle till det svenska inrikesflyget kommer att vara tryggad. 

– Just nu finns dock regelverk som gör att vi inte får använda mer än 50 procent förnybart bränsle i våra flygplan, utan man måste blanda in 50 procent fossilt. Men på sikt hoppas vi på en ändring där och att vi kan göra alla inrikesflyg hållbara, säger Sören Eriksson, utvecklingsingenjör och drivmedelsexpert, Preem.

Preem bygger en ny anläggning i Göteborg som beräknas vara klar till 2023. Den nya anläggningen är en så kallad Green Feed Unit (GFU) och ska producera ungefär en miljon kubikmeter förnybar diesel och flygbränsle (biobränsle) per år. Av detta kan 300 000 gå till flygen, vilket skulle täcka de svenska inrikesflygen med råge då de i dagsläget gör av med 200 000 kubikmeter per år.

Frityrolja och rapsolja

För att lyckas gäller det att hitta rätt råvaror. Preems huvudsakliga råvara är tallolja från pappersmassaindustrin, dessutom söker de resurser från samhället som till exempel använd frityrolja och grödebaserade råvaror såsom rapsolja och restprodukter från slakterier.

 Vi har sagt blankt nej till palmolja och aldrig använt oss av det. Där är hållbarhetsfrågorna inte lösta. Vi ser ett stort värde av att bygga på råvaror som vi har koll på.

Digitaliseringen är en viktig faktor i att nå tidsmålet 2023. Processkemin, teknikutvecklingen och processtekniken är digitala vilket har lett till mer och mer förfinade system på produktionsanläggningarna.

– För 30 år sedan hade det varit svårare att skapa förnybara drivmedel av förnybara råvaror, och att det är lättare nu är på grund av att it-sektorn gått så pass mycket framåt. Allt har blivit kraftfullare. Det har en stor del i att man 2023, och inte senare, kan slippa flygskammen, avslutar Sören Eriksson. 

3 juli 2019 Uppdaterad 19 december 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning