Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

GDPR ett år senare

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 21 maj 2019 säkerhet

födelsedagstårta 1 år.jpg

 För att Sveriges ambitioner vad gäller digitalisering ska lyckas så måste medborgarna kunna känna digital trygghet. Den här rapporten är en del i vårt arbete med att följa och beskriva utvecklingen när det gäller frågor som rör integritet och dataskydd, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

För nästan exakt ett år sedan, 25 maj 2018, började GDPR att gälla i Sverige och i övriga Europa. Nu har Datainspektionen gjort sin första rapport över hur arbetet gått med det nya direktivet och hur stor vetskapen är ute hos medborgarna.

I rapporten finns en del intressanta siffror. Endast hälften av dataskyddsombuden runt om i landet bedömer att det finns ett kontinuerligt dataskyddsarbete i den verksamhet de arbetar i.

För att Sveriges ambitioner vad gäller digitalisering ska lyckas så måste medborgarna kunna känna digital trygghet.

75 procent oroliga

Åtta av tio svenskar uppger att de känner till att GDPR innebär utökade rättigheter för individer. Och tre av fyra menar att de är oroliga över hur deras personuppgifter används, där den största tveksamheten finns gentemot sociala medier och appar. 60 procent har använt någon av GDPR:s utökade rättigheter, till exempel att begära att ett företag raderar deras personuppgifter.

 Att så många redan använt någon av de nya rättigheterna visar att det för många är en viktig fråga hur deras personuppgifter används. Vi får också många frågor och klagomål som rör enskildas rättigheter. Vår förhoppning är att rapporten ska ge vägledning i det fortsatta arbetet mot Datainspektionens vision om ett tryggt informationssamhälle där vi tillsammans värnar den personliga integriteten, säger Lena Lindgren Schelin.

Sammanlagt har Datainspektionen mottagit 3 500 anmälningar om personuppgiftsincidenter, där sex av tio beror på den mänskliga faktorn.

Källa: Datainspektionen

Senaste nytt

Vinst med samlad data

13 december 2019

Regeringen hoppas att miljarder ska sparas genom en gemensam digital infrastruktur och har nu beslutat om en förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte och ett nationellt ramverk för grunddata inom den offentliga förvaltningen.

Nytt privat 5G-nät

13 december 2019

Telekombolaget Tre erbjuder tillsammans med Combitech en ny tjänst för det kommande 5G-nätet. Bakgrunden är det ökade trycket på digitaliseringen i svensk industri.

Mest googlat

12 december 2019

Älska mig för den jag är, Greta Thunberg, Iphone 11 och Aperol Spritz. Så googlade svenskarna 2019.

Ny koll av myndigheter

11 december 2019

Nu ska Skatteverket, Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen, Kriminalvården och Tullverket granskas för att se om de har tillräckliga rutiner för att detektera och rapportera incidenter rörande personuppgifter. 

Missen med RPA

11 december 2019

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

It-strul för 30 mdr

10 december 2019

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.