Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

GDPR ett år senare

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 21 maj 2019 säkerhet

födelsedagstårta 1 år.jpg

 För att Sveriges ambitioner vad gäller digitalisering ska lyckas så måste medborgarna kunna känna digital trygghet. Den här rapporten är en del i vårt arbete med att följa och beskriva utvecklingen när det gäller frågor som rör integritet och dataskydd, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

För nästan exakt ett år sedan, 25 maj 2018, började GDPR att gälla i Sverige och i övriga Europa. Nu har Datainspektionen gjort sin första rapport över hur arbetet gått med det nya direktivet och hur stor vetskapen är ute hos medborgarna.

I rapporten finns en del intressanta siffror. Endast hälften av dataskyddsombuden runt om i landet bedömer att det finns ett kontinuerligt dataskyddsarbete i den verksamhet de arbetar i.

För att Sveriges ambitioner vad gäller digitalisering ska lyckas så måste medborgarna kunna känna digital trygghet.

75 procent oroliga

Åtta av tio svenskar uppger att de känner till att GDPR innebär utökade rättigheter för individer. Och tre av fyra menar att de är oroliga över hur deras personuppgifter används, där den största tveksamheten finns gentemot sociala medier och appar. 60 procent har använt någon av GDPR:s utökade rättigheter, till exempel att begära att ett företag raderar deras personuppgifter.

 Att så många redan använt någon av de nya rättigheterna visar att det för många är en viktig fråga hur deras personuppgifter används. Vi får också många frågor och klagomål som rör enskildas rättigheter. Vår förhoppning är att rapporten ska ge vägledning i det fortsatta arbetet mot Datainspektionens vision om ett tryggt informationssamhälle där vi tillsammans värnar den personliga integriteten, säger Lena Lindgren Schelin.

Sammanlagt har Datainspektionen mottagit 3 500 anmälningar om personuppgiftsincidenter, där sex av tio beror på den mänskliga faktorn.

Källa: Datainspektionen

Senaste nytt

Butik ökar e-handel

21 november 2019

När en fysisk butik öppnar så ökar e-handeln i butikens närområde med 40 procent. Det visar en ny undersökning. 

Branschkod för AI

20 november 2019

IT- och Telekomföretagen har tillsammans med åtta företag lämnat över en branschkod för ansvarsfull AI till näringsminister Ibrahim Baylan. Koden har tre principer: ett mänskligt och hållbart samhälle, förståelse och inkludering samt förtroende. 

Hyllad internetdoldis

20 november 2019

Internetstiftelsens säkerhetschef Anne-Marie Eklund Löwinder är Årets trygghetsambassadör. Som en av Sveriges ledande it-experter ingår hon i regeringens Digitaliseringsråd och är en av sju nyckelbärare till internet.

Smart i hamn

19 november 2019

Nordens största hamn sjuder av aktivitet. Med det egenutvecklade Permesso får Göteborgs hamns energihamn bättre koll på pågående underhållsarbeten och kan snabbt utfärda nödvändiga arbetstillstånd.

AI hjälper unga

19 november 2019

En intuitiv chattbot ska erbjuda unga samtalsstöd dygnet runt. Med Chatpal hoppas forskare på Luleå tekniska högskola hitta ett flexibelt alternativ för unga som befinner sig i riskzonen för psykisk ohälsa. Upplevelsen ska bli ett tryggt samtal som hemma vid köksbordet.

Bestulen via mobilen

18 november 2019

Secure World sparar betalningsuppgifter till nästan varannan smartphone i världen. Nu har Check Point hackat programmet och fann ett antal sårbarheter hos olika leverantörer.