Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Oteknisk vid nio

Unga tjejer tappar sitt teknikintresse och börjar se sig själva som otekniska redan vid nio års ålder. Det återspeglas även på gymnasiet där bara 18 procent av de sökande till teknikprogrammet är tjejer. Nu vill Teknikföretagen öka tjejers tekniska självförtroende.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 1 mars 2019 Ledarskap

ung blond flicka tittar in i kameran.jpg

– Vi vet att det finns engagemang i den här frågan och många vill hjälpa till. Det här är ett enkelt sätt som kan göra skillnad, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen, som samlar 4 000 medlemsföretag som tillsammans står för en tredjedel av Sveriges export. Bland medlemmarna finns globala företag som Ericsson och Volvo.

Ulrika Sultan, som forskar om flickors teknikintresse vid Linköpings universitet, menar att tjejer redan vid ung ålder inte ser sig själv som tekniska, bland annat eftersom det inte förväntas av dem. Det återspeglas ända fram till gymnasieåldern där bara 18 procent av de sökande till Teknikprogrammet är tjejer, enligt statistik från Skolverket.

För att få till en förändring är det viktigt med förebilder bland kvinnor som dessutom måste vågar se sig själv som tekniska.

– Nästa gång du står inför en teknisk utmaning, fundera på hur du hanterar den och vem som ser på, säger Elin Östblom.

Mycket pekar på att dåligt tekniskt självförtroende kan vara en anledning till att få tjejer söker till tekniska program på gymnasiet. Det får stora konsekvenser, då sämre talangförsörjning till den svenska industrin risker att vi som exportnation halkar efter. Hela 75 procent av Teknikföretagens medlemsföretag har redan känt av kompetensbristen som tvingat vissa av dem att tacka nej till jobb.

Med kampanjen #CreateTechfidence uppmanar Teknikföretagen förebilder, föräldrar och företrädare i branschen att vara med och bidra med sina egna erfarenheter.

Källa: Teknikföretagen

Senaste nytt

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Klarnas tre trender

18 maj 2020

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

Hållbar efter pandemin

18 maj 2020

Flygets klimatpåverkan har minskat drastiskt under coronapandemin. Nu utvecklar forskare vid KTH ett verktyg som ska få företag och organisationer att flyga mindre, även när rådande situation är över.