Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Oteknisk vid nio

Unga tjejer tappar sitt teknikintresse och börjar se sig själva som otekniska redan vid nio års ålder. Det återspeglas även på gymnasiet där bara 18 procent av de sökande till teknikprogrammet är tjejer. Nu vill Teknikföretagen öka tjejers tekniska självförtroende.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 1 mars 2019 Ledarskap

ung blond flicka tittar in i kameran.jpg

– Vi vet att det finns engagemang i den här frågan och många vill hjälpa till. Det här är ett enkelt sätt som kan göra skillnad, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen, som samlar 4 000 medlemsföretag som tillsammans står för en tredjedel av Sveriges export. Bland medlemmarna finns globala företag som Ericsson och Volvo.

Ulrika Sultan, som forskar om flickors teknikintresse vid Linköpings universitet, menar att tjejer redan vid ung ålder inte ser sig själv som tekniska, bland annat eftersom det inte förväntas av dem. Det återspeglas ända fram till gymnasieåldern där bara 18 procent av de sökande till Teknikprogrammet är tjejer, enligt statistik från Skolverket.

För att få till en förändring är det viktigt med förebilder bland kvinnor som dessutom måste vågar se sig själv som tekniska.

– Nästa gång du står inför en teknisk utmaning, fundera på hur du hanterar den och vem som ser på, säger Elin Östblom.

Mycket pekar på att dåligt tekniskt självförtroende kan vara en anledning till att få tjejer söker till tekniska program på gymnasiet. Det får stora konsekvenser, då sämre talangförsörjning till den svenska industrin risker att vi som exportnation halkar efter. Hela 75 procent av Teknikföretagens medlemsföretag har redan känt av kompetensbristen som tvingat vissa av dem att tacka nej till jobb.

Med kampanjen #CreateTechfidence uppmanar Teknikföretagen förebilder, föräldrar och företrädare i branschen att vara med och bidra med sina egna erfarenheter.

Källa: Teknikföretagen

Senaste nytt

Gartner hyllar Dell

22 maj 2019

Gartner har prisat Dell Technologies för sitt hållbarhetsarbete. En anledning är Nextwave, projektet där man har som mål att skapa världens första försörjningskedja med havsplast.

GDPR ett år senare

21 maj 2019

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Google ratar Huawei

20 maj 2019

Användare av de kinesiska telefonerna kommer inte kunna nyttja Googles mobiltjänster och Android-uppdateringar framöver. Detta kommer som en följd av Donald Trumps uttalande förra veckan där han utlyste nationellt nödläge för att skydda landet från utländskt spionage.

Smart industri på schemat

17 maj 2019

Våren 2020 startar den största företagsforskarskolan i Sverige inom området smart industri. Initiativet riktar sig till företag som vill stärka sin konkurrenskraft med ny kompetens kopplad till smart industri.