Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Oteknisk vid nio

ung blond flicka tittar in i kameran.jpg

Unga tjejer tappar sitt teknikintresse och börjar se sig själva som otekniska redan vid nio års ålder. Det återspeglas även på gymnasiet där bara 18 procent av de sökande till teknikprogrammet är tjejer. Nu vill Teknikföretagen öka tjejers tekniska självförtroende.

– Vi vet att det finns engagemang i den här frågan och många vill hjälpa till. Det här är ett enkelt sätt som kan göra skillnad, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen, som samlar 4 000 medlemsföretag som tillsammans står för en tredjedel av Sveriges export. Bland medlemmarna finns globala företag som Ericsson och Volvo.

Ulrika Sultan, som forskar om flickors teknikintresse vid Linköpings universitet, menar att tjejer redan vid ung ålder inte ser sig själv som tekniska, bland annat eftersom det inte förväntas av dem. Det återspeglas ända fram till gymnasieåldern där bara 18 procent av de sökande till Teknikprogrammet är tjejer, enligt statistik från Skolverket.

För att få till en förändring är det viktigt med förebilder bland kvinnor som dessutom måste vågar se sig själv som tekniska.

– Nästa gång du står inför en teknisk utmaning, fundera på hur du hanterar den och vem som ser på, säger Elin Östblom.

Mycket pekar på att dåligt tekniskt självförtroende kan vara en anledning till att få tjejer söker till tekniska program på gymnasiet. Det får stora konsekvenser, då sämre talangförsörjning till den svenska industrin risker att vi som exportnation halkar efter. Hela 75 procent av Teknikföretagens medlemsföretag har redan känt av kompetensbristen som tvingat vissa av dem att tacka nej till jobb.

Med kampanjen #CreateTechfidence uppmanar Teknikföretagen förebilder, föräldrar och företrädare i branschen att vara med och bidra med sina egna erfarenheter.

Källa: Teknikföretagen

1 mars 2019 Uppdaterad 23 april 2020 Reporter Tim Leffler Ledarskap Foto Adobestock

Senaste nytt