Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Einride ut på vägarna

Transportstyrelsen har gett Göteborgsföretaget Einride klartecken att utföra tester med självkörande lastbilar på allmän väg. Därmed blir Einride den första helt förarlösa lastbilen i Sverige i trafik.

Text Fredrik Adolfsson Foto Volvo, Einride 15 mars 2019 digit

einride.jpg

Lastbilarna ska få köras autonomt mellan två logistiknoder vid DB Schenker i Jönköping, vilket spås bli verklighet under våren.

Transportstyrelsen har nyligen gjort tester på lastbilarna, som kallas T-Pods, där de kommit fram till att fordonen klarar de svenska trafikbestämmelserna. Tidigare har lastbilarna endast fått köra på ett visst område inom DB Schenkers logistikcentral i Jönköping. 

Ett krav är dock att det måste finnas någon person i närheten som kan stoppa fordonen ifall det skulle behövas. 

– Det är verkligen jättespännande. Men en utmaning blir att få andra bilister att lämna den i fred och inte försöka få den att stanna. Det kommer den att göra om någon kommer för nära, säkerheten är hög, säger Pierre Olsson, press och informationsansvarig på DB Schenker.

Utmanare till Volvo

Detta kan komma att skapa utmaningar för Volvo vars autonoma lastbilssatsning Vera får ses som en stark konkurrent till Einride. Vera är en eldriven självkörande lastbil som ska kunna hantera transporter mellan logistiska knytpunkter. Inte alls olikt Einride alltså.

vera-volvo.jpg

Volvos självkörande lastbil Vera som presenterades i september 2018.

– Vi kommenterar aldrig konkurrenter. Vi gör det vi kan och andra företag får jobba på sitt håll. Men det är alltid intressant när det finns flera aktörer som jobbar med liknande tankar, säger Volvo Lastvagnars presschef Jan Strandhede.

Volvo får sedan en tid tillbaka köra med sina autonoma bilar på vissa vägsträckor i Göteborg, men då måste alltid en säkerhetsförare sitta bakom ratten. Så är inte fallet med lastbilarna. Synonymt för Vera och T-Pod är nämligen att det inte finns plats för någon förare.  

Källa: Feber, SVT Jönköping

Senaste nytt

BåtAR i Arktis

31 mars 2020

Sjöfarten i Arktis har ökat markant men det är betydligt svårare att navigera i norra ishavet, jämfört med andra farleder. Nu har Chalmers tekniska högskola tagit fram ett AR-verktyg i VR-miljö som ska hjälpa befälen att ta rätt beslut.

Robotar i vården

31 mars 2020

Robotar som städar, tar tempen och är sociala med patienter skulle underlätta för vården. Det gäller inte minst nuvarande situation med pandemi, men utvecklingen går alltför långsamt. Det menar fem framstående robotforskare.

App spårar smittade

30 mars 2020

Norge utvecklar en spårningsapp som varnar när du befunnit dig nära någon som fastställts som smittad av coronaviruset. En sådan lösning är inte aktuell för Sverige. Det menar statsepidemiolog Anders Tegnell.

Hackare nyttjar corona

30 mars 2020

Hackare fortsätter att utnyttja oron kring coronaviruset genom att distribuera ransomware. Säkerhetsföretag tror att antalet attacker kan bli som högst i samma veva som utbrottet når sitt klimax, vilket kan försvåra för sjukvården.

Säpo om cyberhot

27 mars 2020

Cyberspionaget mot Sverige från Kina, Ryssland och Iran ökar och blir ett allt större hot mot svensk verksamhet. Under 2019 inrättades både säkerhetsskyddslagen och ett center för cybersäkerhet, men enligt Säkerhetspolisens vitbok krävs nu ett ökat säkerhetsfokus i alla led. 

Data till vården

27 mars 2020

Trycket på Sveriges sjukhus och 1177 Vårdguiden blir allt högre. Ett nytt prognosverktyg från KTH kommer nu att bättre kunna fördela belastningen i det svenska vårdsystemet.