Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Einride ut på vägarna

Transportstyrelsen har gett Göteborgsföretaget Einride klartecken att utföra tester med självkörande lastbilar på allmän väg. Därmed blir Einride den första helt förarlösa lastbilen i Sverige i trafik.

Text Fredrik Adolfsson Foto Volvo, Einride 15 mars 2019 digit

einride.jpg

Lastbilarna ska få köras autonomt mellan två logistiknoder vid DB Schenker i Jönköping, vilket spås bli verklighet under våren.

Transportstyrelsen har nyligen gjort tester på lastbilarna, som kallas T-Pods, där de kommit fram till att fordonen klarar de svenska trafikbestämmelserna. Tidigare har lastbilarna endast fått köra på ett visst område inom DB Schenkers logistikcentral i Jönköping. 

Ett krav är dock att det måste finnas någon person i närheten som kan stoppa fordonen ifall det skulle behövas. 

– Det är verkligen jättespännande. Men en utmaning blir att få andra bilister att lämna den i fred och inte försöka få den att stanna. Det kommer den att göra om någon kommer för nära, säkerheten är hög, säger Pierre Olsson, press och informationsansvarig på DB Schenker.

Utmanare till Volvo

Detta kan komma att skapa utmaningar för Volvo vars autonoma lastbilssatsning Vera får ses som en stark konkurrent till Einride. Vera är en eldriven självkörande lastbil som ska kunna hantera transporter mellan logistiska knytpunkter. Inte alls olikt Einride alltså.

vera-volvo.jpg

Volvos självkörande lastbil Vera som presenterades i september 2018.

– Vi kommenterar aldrig konkurrenter. Vi gör det vi kan och andra företag får jobba på sitt håll. Men det är alltid intressant när det finns flera aktörer som jobbar med liknande tankar, säger Volvo Lastvagnars presschef Jan Strandhede.

Volvo får sedan en tid tillbaka köra med sina autonoma bilar på vissa vägsträckor i Göteborg, men då måste alltid en säkerhetsförare sitta bakom ratten. Så är inte fallet med lastbilarna. Synonymt för Vera och T-Pod är nämligen att det inte finns plats för någon förare.  

Källa: Feber, SVT Jönköping

Senaste nytt

Huawei tryggar avtal

12 november 2019

Huaweis vara eller icke vara i Europa och USA i samband med 5G-utbyggnad diskuteras frekvent. Det kinesiska företaget öppnar nu för att i avtal garantera att det inte finns några säkerhetsluckor i bolagets utrustning. 

AI tar befälet

12 november 2019

Färjerederiet Stena Line har länge sett fördelarna med AI för sin kundvård och nu flyttas fokus till bryggan. Ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica undersöker om AI kan assistera fartygets befäl. De första resultaten visar att bränsleförbrukning minskar med 2-3 procent per resa med Stena Fuel Pilot.

GDPR lyft för appar

11 november 2019

Införandet av GDPR har haft en positiv effekt på appars tillgång till privat data och på så sätt har den personliga integriteten stärkts. Samtidigt återstår en del arbete med appar som fortfarande har åtkomst till fler funktioner än vad deras integritetspolicy beskriver.

En dos drönare

11 november 2019

Tre jättar inom USA:s sjuk- och hälsovård undersöker möjligheterna att i samarbete med UPS använda obemannade drönare för effektivare leveranser. Förhoppningen är att kunna distribuera recept till privatpersoner, men också sjukvårdsutrustning och läkemedel till 39 sjukhus.

Mer ledigt på MS

8 november 2019

Intresset för fyradagarsvecka växer och Microsoft i Japan kan bli en föregångare för andra företag i it-branschen. Här ökade produktiviteten med 40 procent när medarbetarna fick lediga fredagar. I Sverige önskar sig nästan 90 procent kortare arbetsvecka men få tror det är möjligt.

Resultat från granskning

8 november 2019

Kriminalvården, Skatteverket och Åklagarmyndigheten är några av de sju brottsbekämpande myndigheter som granskats av Datainspektionen. Målet är att säkra att alla följer reglerna i brottsdatalagen.