Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

En smartare it-nyhetssajt

Så gör du en chattbot i Azure

Eskilstuna kommun har utvecklat en chattbot i Azure som svarar på frågor som tidigare har tagits om hand av servicedesken. Nästa steg är en bot som kan svara på flera språk och ta hand om frågor om bygglov och förskoleplatser.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 15 februari 2019 digit

– Boten lanseras i mars för kommunens anställda på deras intranät. Den kommer att korta ledtiderna och förhoppningsvis ge nöjdare kunder. Vi kan spendera mer tid på avancerade frågor och därmed få en snabbare it-support, säger Fredrik Andersson, enhetschef it kundservice, Eskilstuna kommun.

När Fredrik Andersson och kollegorna på Eskilstuna kommun först började omvärldsspana på chattbotar så träffade de olika företag som erbjöd sina lösningar. Vad de möttes av var en relativt ny och omogen marknad där det varken fanns speciellt många eller bra tjänster.

Det var i vissa fall mycket arbete att få till dem på ett bra sätt och det kunde även kosta en hel del för att få igång grundläggande egenskaper. Då började vi spana mot de egna leden och att utveckla botten själva. Sedan tog det inte mer än en vecka innan vi i Azure fick till en bot som såg minst lika bra ut som de som visades upp i demos, säger Fredrik Andersson.

– Vi kollade upp vilka som är de tio vanligaste frågorna vi tar emot. Dessa handlar mycket om skrivare, nätverk och mejl. Sedan har vi matat in svaren i botten och pratat med kommunikationsavdelningen om rätt tonalitet så att den uppfattas som lättsam och trevlig. Det är egentligen inte krångligare än så.

Billigt och lätt

Att bygga i Azure-miljön krävde inte mycket, varken ekonomiskt eller arbetsmässigt, menar Fredrik Andersson. Kommunen hade redan Microsoft-licenserna och i Azure betalar man för hur mycket kapacitet man utnyttjar, så än så länge har utvecklingen varit väldigt billig.

– Det är inget som är svårt utan verktyget är pedagogiskt utvecklat och går att sammankoppla lätt med andra Microsoft-verktyg såsom Teams, Skype och Sharepoint. Det mesta handlar egentligen om att våga starta. Bygg inte en bil direkt utan bygg en skateboard, som blir till en kickboard, och som sedan blir till en cykel. Börja litet och enkelt, annars blir det en alldeles för lång förstudie.

Gett mersmak

Nästa version av botten kan möta de boende i kommunen och förhoppningsvis vara så mogen att den fungerar på olika språk.

Fredrik Andersson

Arbetet har redan gett gehör i Kommunsverige. I slutet av 2018 fick Fredrik Andersson en inbjudan som talare på en it-supportkonferens för att visa upp vad de gjort, vilket skapade stort intresse bland flera kommuner. På hemmaplan i Eskilstuna så har kollegorna från flera avdelningar hört av sig om att de också vill ha en bot som kan svara på frågor, så utvecklingen är långt ifrån över. 

– När vi lanserar i mars så börjar direkt utvecklingen av steg 2. Nästa version av botten kan möta de boende i kommunen och svara på frågor om till exempel bygglov och förskoleplatser. Förhoppningsvis ska den botten vara tillräckligt mogen för att kunna fungera på olika språk och kommer förmodligen att lanseras efter sommaren.

Rekommenderad läsning

en våg håller på att slå över intill en solig strand.jpg
video
Ett samarbete mellan HP och Voister

Inget brus med HP

17 sep 2018 digit

Nu presenterar HP en viktig pusselbit för smarta, digitala möten. Konferenssystemet HP Elite Slice skalar bort onödigt brus, innebär hög säkerhet och är lätt att använda.

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

atletisk tjej gör jättehopp med röd bakgrund.jpg (1)
video

Ale med steget före

8 maj 2019 digit

Ale kommun insåg tidigt vikten av digitalisering för att säkra invånarnas behov av service och vård. Nu är man lika tidigt ute med en egenutvecklad chattbot som snart blir en tillgång för hela förvaltningen.

hm-tjejer med blommiga kläder2.jpg

H&M:s väg till molnet

13 maj 2019 digit

Digitala ambassadörer har en central roll i H&M:s molnflytt till Office 365. Under en så omfattande intern digital transformation är det viktigt att inte glömma bort syftet och att ständigt kommunicera. Det menar Robert Lingemark, it-serviceansvarig på H&M.

bilar-kö-smarta-städer.jpg

Sveriges smartaste stad

2 maj 2019 digit

Linköping är Sveriges smartaste stad, tätt följt av Malmö, Lund och Uppsala. Bland de minst smarta städerna är Eskilstuna, Borås och Jönköping. Det anser respektive stads invånare, enligt rapporten Samhällsbarometern.

satya-dell-gelsinger.jpg

Dells nya samarbeten

30 apr 2019 digit

I en tid av data vill Dell Technologies äga hela ekosystemet och kundresan från edge till core till cloud, vilket ska ske genom ett antal lanseringar och utvidgade samarbeten med VMware och Microsoft. Det klargjorde vd:n Michael Dell under Dell Technologies Worlds första dag.

glasbruk.jpg
video

Nybros säkra satsningar

22 maj 2019 digit

Med O365 ser Nybro kommun stora möjligheter att skapa en säkrare arbetsplats för kommunens anställda. Säkerhet är dessutom en central del när man tillsammans med sju andra kommuner i Region Kalmar Län lägger grunden för framtidens e-tjänster.

Oatly oat drink + shoes.jpg
podcast
ett samarbete mellan nutanix och voister

En hyperkonvergerad havredryck

29 maj 2019 digit

Svenska Oatly har som mål att producera 100 miljoner liter om året på sin anläggning i Landskrona samtidigt som man är på gång att öppna nya verksamheter i Nederländerna och USA. För att expansionen ska gå så smidigt som möjligt har man valt hyperkonvergerade datacenter från Nutanix.

kritiskt-lage-under-operation2.jpg
video
ett samarbete mellan hp och voister

Alla vinner med VR

12 apr 2019 digit

Stadsplanering, industriell produktutveckling och alla typer av utbildning är bara några aktuella användningsområden för VR, virtual reality, som fortfarande är en teknik med framtiden för sig. HP Reverb VR headset gör det enkelt att ta vara på möjligheterna internt eller hos kund.