Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

En smartare it-nyhetssajt

Så gör du en chattbot i Azure

Eskilstuna kommun har utvecklat en chattbot i Azure som svarar på frågor som tidigare har tagits om hand av servicedesken. Nästa steg är en bot som kan svara på flera språk och ta hand om frågor om bygglov och förskoleplatser.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 15 februari 2019 digit

– Boten lanseras i mars för kommunens anställda på deras intranät. Den kommer att korta ledtiderna och förhoppningsvis ge nöjdare kunder. Vi kan spendera mer tid på avancerade frågor och därmed få en snabbare it-support, säger Fredrik Andersson, enhetschef it kundservice, Eskilstuna kommun.

När Fredrik Andersson och kollegorna på Eskilstuna kommun först började omvärldsspana på chattbotar så träffade de olika företag som erbjöd sina lösningar. Vad de möttes av var en relativt ny och omogen marknad där det varken fanns speciellt många eller bra tjänster.

Det var i vissa fall mycket arbete att få till dem på ett bra sätt och det kunde även kosta en hel del för att få igång grundläggande egenskaper. Då började vi spana mot de egna leden och att utveckla botten själva. Sedan tog det inte mer än en vecka innan vi i Azure fick till en bot som såg minst lika bra ut som de som visades upp i demos, säger Fredrik Andersson.

– Vi kollade upp vilka som är de tio vanligaste frågorna vi tar emot. Dessa handlar mycket om skrivare, nätverk och mejl. Sedan har vi matat in svaren i botten och pratat med kommunikationsavdelningen om rätt tonalitet så att den uppfattas som lättsam och trevlig. Det är egentligen inte krångligare än så.

Billigt och lätt

Att bygga i Azure-miljön krävde inte mycket, varken ekonomiskt eller arbetsmässigt, menar Fredrik Andersson. Kommunen hade redan Microsoft-licenserna och i Azure betalar man för hur mycket kapacitet man utnyttjar, så än så länge har utvecklingen varit väldigt billig.

– Det är inget som är svårt utan verktyget är pedagogiskt utvecklat och går att sammankoppla lätt med andra Microsoft-verktyg såsom Teams, Skype och Sharepoint. Det mesta handlar egentligen om att våga starta. Bygg inte en bil direkt utan bygg en skateboard, som blir till en kickboard, och som sedan blir till en cykel. Börja litet och enkelt, annars blir det en alldeles för lång förstudie.

Gett mersmak

Nästa version av botten kan möta de boende i kommunen och förhoppningsvis vara så mogen att den fungerar på olika språk.

Fredrik Andersson

Arbetet har redan gett gehör i Kommunsverige. I slutet av 2018 fick Fredrik Andersson en inbjudan som talare på en it-supportkonferens för att visa upp vad de gjort, vilket skapade stort intresse bland flera kommuner. På hemmaplan i Eskilstuna så har kollegorna från flera avdelningar hört av sig om att de också vill ha en bot som kan svara på frågor, så utvecklingen är långt ifrån över. 

– När vi lanserar i mars så börjar direkt utvecklingen av steg 2. Nästa version av botten kan möta de boende i kommunen och svara på frågor om till exempel bygglov och förskoleplatser. Förhoppningsvis ska den botten vara tillräckligt mogen för att kunna fungera på olika språk och kommer förmodligen att lanseras efter sommaren.

Rekommenderad läsning

en våg håller på att slå över intill en solig strand.jpg video
Ett samarbete mellan HP och Voister

Inget brus med HP

17 sep 2018 digit

Nu presenterar HP en viktig pusselbit för smarta, digitala möten. Konferenssystemet HP Elite Slice skalar bort onödigt brus, innebär hög säkerhet och är lätt att använda.

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

fokus-pa-3d-skrivare.jpg video
Ett samarbete mellan Infinidat och Voister

Chalmers laddar med lagring

3 dec 2018 digit

När en av Sveriges mest teknikintensiva högskolor skulle upphandla nytt lagringssystem var målet en lösning som matchar organisationens höga krav och en dubblering av data var tredje år. Med valet av Infinidat fick Chalmers en ny generation funktionalitet för sin petabyte data.

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg
voister paper digitala assistenter

Löfbergs kaffe med bot

29 jan 2019 digit

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

kyrka med folk.jpg video
Ett samarbete mellan Logitech och Voister

Nästa generations videomöten

9 jan 2019 digit

Tiden är mogen för att på allvar använda videomöten. Med nya ansiktssökande kameror och ekoreducerande mickar vill Logitech flytta in smidiga videomöten till de stora konferensrummen med många deltagare. 

cykel-vr.jpg

VR och robotar i Norrköping

28 feb 2019 digit

Pröva, testa och inspirera. Norrköping växer med ny teknik. Nu kan invånarna VR-cykla i en av kommunens parker och i skolorna finns robotar som eleverna kan träna med inför sina framföranden i klassen.

scania-i-molnet.jpg video

Scania väljer valfrihet

24 okt 2018 digit

Med målet att erbjuda sina 50 000 medarbetare full valfrihet i 100 länder driver Scania nu en pilot för Macanvändare i molnet. Jätteprojektet med många tekniska utmaningar blir en värdefull erfarenhet också för den övriga Volkswagen-koncernen.

tjurfaktare-i-madrid.jpg
Ett samarbete mellan HPE och Voister

Årets molnhändelse i Madrid

2 okt 2018 digit

När världens ledande tekniker, forskare och leverantörer möts på HPE Discover i Madrid den 27-29 november blir dagarna packade med allt från det senaste inom hybridmolnlösningar till hur dataanalys kan förändra livet för alzheimerpatienter. Här möts konkret affärsnytta med framtidsvisioner för svenska företag och organisationer.

två fåglar på en gren.jpg video
Ett samarbete mellan Logitech och Voister

Nu flyger Astra Zeneca mindre

3 okt 2018 digit

Läkemedelsjätten Astra Zeneca har lyckats skära ner på sina flygresor tack vare sin satsning på interna videomöten. Nästa steg är att öppna upp för liknande lösningar gentemot kunder.