Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

ett samarbete mellan microsoft och voister

Så funkar Power Apps i skolan

Inför utmaningen att erbjuda kommunens lågstadielärare ett enkelt verktyg för Skolverkets bedömningsstöd i svenska och matematik föll valet på Microsoft Power Apps. Idag används den unika appen i nio skolor i Karlstad och den tar 15 minuter att lära sig.

– Det är kombinationen enkelhet, logik och intelligens som är grejen med Powerapps. Tänk dig en blandning av PowerPoint och funktioner från Excel, där har du Power Apps. Utan att skriva programmeringskod kan jag läsa från eller skriva i en datakälla, en Excelfil, en SharePoint-lista eller annan data inom Office 365. Det är otroliga möjligheter med vad man kan göra, säger Ola Henningsson, verksamhetsutvecklare på barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstads kommun som under tre år utforskat möjligheterna med Microsoft Power Apps.

OlaHenningsson_red.jpg

"Beroende på hur man jobbar med PowerApps kan bilden av individen och klassen utvecklas till skol- och kommunnivå och kopplas till Power BI", säger Ola Henningsson som är verksamhetsutvecklare på barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstads kommun .

Det var lite av en slump att Ola Henningsson upptäckte Power Apps.

– Det började med att en grupp fritidspedagoger i kommunen efterfrågade en enklare närvarohantering än papper och penna. Jag tog fram en lösning i Access som i och för sig fungerade men jag var inte riktig nöjd med användarvänligheten. I den vevan läste jag en artikel om Power Apps, provade och insåg väldigt snabbt att det är jätteenkelt att arbeta med.

Närvarohanteringen för fritids som används i Sunne blev Ola Henningssons första Power Apps-projekt.

200 elever, 400 pdf:er

Några månader senare fick han anledning att utveckla ytterligare en unik lösning för Färjestadsskolan i Karlstad.

– Medan jag utbildade lågstadielärare i bedömning frågade de efter smarta, enkla sätt att arbeta med Skolverkets bedömningsstöd i svenska och matematik. De har 200 elever och det innebar minst 400 A4-ark och lika många pdf:er. Där och då såg jag en självklar användning av Power Apps.

Ola Henningsson tog fram ett förslag som lärarna provade och diskuterade.

– Vi började med att prata om deras behov och önskemål kring lösningen, och jag utvecklade ett förslag som jag sedan skruvat lite på. Till exempel skulle översikten vara mycket tydlig och tillgänglig. Det var en väldigt positiv process där lärarna uppskattade och överraskades av att vi kunde göra detta själva. De är också väldigt stolta över att vi var först.

Allt material i appen

Idag har lågstadielärarna på Färjestadsskolan arbetat med det som Ola Henningsson kallar intelligenta formulär i ungefär 1,5 år. Under bedömningen av varje elevs färdigheter i läs- och skrivutveckling respektive muntlig och skriftlig taluppfattning kan läraren enkelt fylla i resultaten i appen.

Förutom att spara tid får läraren i realtid såväl en färgkodad sammanställning av läget för varje elev och klass, som en god grund för sin planering och fördelningen av specialpedagoger och andra resurser.

– Skolverkets material och allt annat som läraren kan behöva finns i appen. På så sätt blir det också enklare att bedöma elever som kanske redan knäckt läskoden och befinner sig ett år före sina klasskompisar. Det vi gör med Power Apps stämmer med andra ord mycket bra med punkt 3 och 4 i regeringens digitaliseringsstrategi som säger att ”digitaliseringen skall användas för att underlätta personalens arbetssituation ifråga om undervisning och administration”, säger Ola Henningsson och fortsätter:

– Beroende på hur man jobbar med Power Apps kan bilden av individen och klassen utvecklas till skol- och kommunnivå och kopplas till Power BI för analys, utvärdering och planering.

15 minuter räcker

Färjestadsskolans app för bedömningsstöd har fått ett varmt mottagande i kommunen.

 – Idag använder drygt hälften av kommunens lågstadieskolor bedömningsstödet i Power Apps. Det handlar om nio skolor och när vi har kört introduktionen räcker det med en 15 minuters visning för att alla lärare ska kunna använda appen.

Har du några tips till andra skolor som vill använda Power Apps?

– I entusiasmen över möjligheterna är det lätt att glömma bort vardagen och förvaltningen. Planera från början så att arbetet med Powerapps inte står och faller med en person. Jag vill också tipsa om att det finns kostnadsfria exempelappar för att testa Power Apps, och det är bra att gå ihop några stycken och lära tillsammans. Det är också ett bra sätt att säkra process-stödet.

För Ola Henningsson har Microsofts Power platform Community varit guld värd på flera sätt.

– Det finns ett otroligt engagemang och mycket kunskap där. När jag började ställde jag många frågor och fick bra svar från en användare i Malaysia. Med tiden blev jag och PK Hong så goda vänner att våra familjer har firat midsommar tillsammans och nu planerar vi att åka och hälsa på dem i Malaysia, avslutar Ola Henningsson. 

8 februari 2019 Uppdaterad 6 september 2021 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock, karlstads kommun

Rekommenderad läsning