Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Fördel när verksamhet köper it

samtal-pa-logistikcentral-med-truck-i-bakgrunden.jpg

Utvecklingen går mot att allt fler beslut om it-investeringar fattas utanför it-avdelningen, vilket oroar många CIO:er. Men det finns också många fördelar för framsynta CIO:er.

– Det råder ingen tvekan om att många CIO:er nu brottas med att hantera klyftan mellan verksamheten och it i takt med att inköpsmönstren fortsätter att förändras, en klyfta vi kallar Disruption Gap. CIO:er behöver dock inte vara rädda för den förändring som sker, säger Axel Kling, vd på Snow Software, som låtit intervjua 100 CIO:er och it-chefer från företag med fler än 500 anställda.

Undersökningen visar att framsynta CIO:er istället anpassar sig till att bli en strategisk rådgivare till verksamheten.

Skapar gap

Ökningen av molnapplikationer och Infrastructure as a Service, IaaS, har gjort det möjligt för affärsenheter att kringgå it-avdelningen när de definierar, upphandlar och hanterar nya it-initiativ. Förändringarna av upphandlings- och konsumtionsmönstren av it skapar ett gap mellan verksamheten och it, visar undersökningen från Snow Software, specialister inom Software Asset Management och Cloud Management.

24 procent av intervjupersonerna uppger att minst hälften av organisationens it-utgifter styrs av verksamheten, snarare än av it-avdelningen. Dessutom säger 19 procent att den andelen kommer att öka.

Upplevda utmaningar enligt undersökningen

90 procent av it-cheferna uttryckte oro över att förberedelserna för licensrevisioner blir mer tidskrävande och komplicerade.

83 procent är oroliga för att kostnaderna för molntjänster kommer öka okontrollerbart.

70 procent var oroade över att datasäkerheten blir sämre.

Men det finns också positiva signaler

65 procent av it-cheferna känner att verksamheten inte kommer att hindra flexibilitet och innovation.

49 procent anser att verksamhetens ökande del av it-utgifterna kommer att ge dem möjlighet att personligen fokusera på mer strategiska initiativ.

30 procent rapporterade också att förändringen har gjort det lättare att få styrelsens uppmärksamhet i takt med att organisationens ledarskap tar till sig digitalisering.

Undersökningen genomfördes i Storbritannien under november 2017 till januari 2018.

29 maj 2018 Reporter anne hammarskjöld ledarskap Foto adobestock

Senaste nytt