Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Den mobila konsulten

På Norengs Redovisningsbyrå i Gävle är mobilitet nyckeln till framgång. Med ny teknik kommer nya möjligheter att engagera sig i kundernas verksamheter och bli mer av en projektledare som får dem att växa.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 8 februari 2019 digit

kvinna sitter i ett grönt skönt område vid en pool med datorn och freelansar.jpg

– Jag bokade en resa till Spanien innan allt omställningsarbete var genomfört för att vi skulle ha en morot. Det slutade med att vi satt nere i Spanien ett gäng och jobbade från ett hus vid hyrde. Vissa kunde sitta vid polen, och behövde man sitta enskilt satt man i ett rum i huset. På så sätt såg alla hur vi kunde vara mer mobila,  kunde sitta och jobba lite varstans, säger Linda Asplund, kontorschef på redovisningsbyrån Norengs i Gävle.

Redovisning går inte längre ut på att lämna en trave papper hos sin byrå.

Linda Asplund

Mer mobilitet

Linda Asplund har sedan hon började på Norengs i början av år 2016 satt upp tydliga mål och riktlinjer för var man vill vara i framtiden när det kommer till mobilitet och digitalisering.

Just mobilitet och att vara ute hos kunder är något som inte direkt har hört till vanligheterna tidigare. För att möjliggöra det arbetet har företag investerat mer resurser i laptops och andra verktyg som verktyg som lämpar sig för ett mobilt arbetssätt.

– Det kan låta som att det är enkla grejor, men tidigare har vi varit mer eller mindre fastskruvade på våra kontor. Jag vill att vi ska gå mer till att vara en spindel i nätet för våra kunder, och finnas där för dem i fler sammanhang än enbart redovisning, och då är det oerhört viktigt med att hålla kontakt och visa att vi finns, genom att lämna kontoret, säger hon.

Automatiska flöden

Med mer frekventa kundbesök, där exempelvis projektledning av olika slag kan bli ett nytt inslag i arbetet, vill Norengs bli mer relevanta för sina befintliga kunder. För det krävs att flöden automatiseras och delvis därför har byrån investerat i ett nytt redovisningssystem där kunder lyfts över till ett helt och hållet webbaserat system.

– Allt detta gör vi i så stor utsträckning som möjligt tillsammans med våra kunder eftersom det är viktigt att vi engagerar dem i resan och att utvecklingen också sker på deras villkor. Tekniken är ett oumbärligt stöd för oss när vi vill få våra kunder att växa. Jag blir alltid lika glad när jag hör mina kollegor vägleda våra kunder i Fortnox och visar dem hur mycket av arbetet de kan göra själva. Redovisning går inte längre ut på att bara komma och lämna en trave papper hos sin byrå, säger Linda Asplund.  

It-leverantörer viktiga

När Linda Asplunds arbete fortsätter med att försöka skapa mervärde för sina kunder måste hon ta hjälp av leverantörer och andra it-experter för att hitta rätt verktyg att utvecklas med.

– De måste vara våra ögon och öron, säger hon.

Att vara ute hos kund rent fysiskt är förstås alltid en fördel, men Linda Asplund trycker också på att det till syvende och sist handlar om att visa kunden att man är engagerad. Det kan man även göra på distans.

– Videomöten är något som mycket väl kan bli aktuellt på sikt. Med Spanienresan ville jag bland annat visa att det finns många sätt att vara mobil. Det finns ingen anledning att känna sig hotat av digitaliseringen utan vi ska bara se möjligheterna.

Rekommenderad läsning

bild jäMTKRAFT.PNG video

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.

Snip Anna Andersson.JPG video

"Vi måste komma närmre leverantörerna"

22 sep 2016 ledarskap

Inköp Gävleborg är upphandlare åt tio kommuner i Gävleborg. Anna Andersson sköter affärerna kring it och telefoni, ett område som växer och har många utmaningar.

snip ledesma.JPG video

Gävleborg säkrar upp backup-miljön

22 sep 2016 säkerhet

Region Gävleborg ska ha klart sin nya backupmiljö till årsskiftet. Bytet ska leda till en ökad trygghet både hos de som utvecklar systemen, de som jobbar med dem och de som systemen berör.

snip anders olsson.JPG video

Gävle kommun i behov av fokusskifte

23 sep 2016 ledarskap

Anders Olsson, it-utvecklingschef på Gävle kommun, vill inom kommunen se mer samarbete verksamheter emellan - på så sätt kan en bättre digital funktionalitet skapas. 

snip oscar frisendahl.JPG video

"Med Surface Hub skulle man kunna följa lektionerna hemifrån"

23 sep 2016 it i skolan

Göranssonska skolan i Sandviken blev en gång i tiden prisat som årets teknikskola, men nu har andra skolor kommit ikapp och gått förbi digitalt. Det vill läraren Oscar Frisendahl ändra på, och som en del i spanar han bland annat in Surface Hub.

snip fortnox.JPG video

Fortnox startar digitaliseringsprojekt

27 sep 2016 ledarskap

Leverantören Fortnox har startat ett projekt som heter Digitala Veckan. Via projektet vill de få mindre företag att förstå värdet av en digital transformering. 

kristianstad arena snip.JPG video

Kristianstad Arena satsar på nytt nät

30 sep 2016 digit

Kristianstad Arena har börjat använda sig av ett nytt trådlöst nät med bredare kapacitet och där tillämpningarna ska öka betänkligt, men det finns fortfarande utmaningar kvar. 

UmeaEnergi_960x640.jpg

Umeå Energi skapar smarta hem

12 okt 2016 digit

Umeå Energi digitaliserar och kommer att fokusera på mobilitet samt kommunicera med smarta hem framöver.
- Vi spanar på lösningar där vi kan sätta upp sensorer hos våra kunder för att övervaka till exempel inomhustemperaturen, slår det larm kan vi agera, säger Dirk Mottmann på Umeå Energi.