Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Den mobila konsulten

kvinna sitter i ett grönt skönt område vid en pool med datorn och freelansar.jpg

På Norengs Redovisningsbyrå i Gävle är mobilitet nyckeln till framgång. Med ny teknik kommer nya möjligheter att engagera sig i kundernas verksamheter och bli mer av en projektledare som får dem att växa.

– Jag bokade en resa till Spanien innan allt omställningsarbete var genomfört för att vi skulle ha en morot. Det slutade med att vi satt nere i Spanien ett gäng och jobbade från ett hus vid hyrde. Vissa kunde sitta vid polen, och behövde man sitta enskilt satt man i ett rum i huset. På så sätt såg alla hur vi kunde vara mer mobila,  kunde sitta och jobba lite varstans, säger Linda Asplund, kontorschef på redovisningsbyrån Norengs i Gävle.

Redovisning går inte längre ut på att lämna en trave papper hos sin byrå.

Linda Asplund

Mer mobilitet

Linda Asplund har sedan hon började på Norengs i början av år 2016 satt upp tydliga mål och riktlinjer för var man vill vara i framtiden när det kommer till mobilitet och digitalisering.

Just mobilitet och att vara ute hos kunder är något som inte direkt har hört till vanligheterna tidigare. För att möjliggöra det arbetet har företag investerat mer resurser i laptops och andra verktyg som verktyg som lämpar sig för ett mobilt arbetssätt.

– Det kan låta som att det är enkla grejor, men tidigare har vi varit mer eller mindre fastskruvade på våra kontor. Jag vill att vi ska gå mer till att vara en spindel i nätet för våra kunder, och finnas där för dem i fler sammanhang än enbart redovisning, och då är det oerhört viktigt med att hålla kontakt och visa att vi finns, genom att lämna kontoret, säger hon.

Automatiska flöden

Med mer frekventa kundbesök, där exempelvis projektledning av olika slag kan bli ett nytt inslag i arbetet, vill Norengs bli mer relevanta för sina befintliga kunder. För det krävs att flöden automatiseras och delvis därför har byrån investerat i ett nytt redovisningssystem där kunder lyfts över till ett helt och hållet webbaserat system.

– Allt detta gör vi i så stor utsträckning som möjligt tillsammans med våra kunder eftersom det är viktigt att vi engagerar dem i resan och att utvecklingen också sker på deras villkor. Tekniken är ett oumbärligt stöd för oss när vi vill få våra kunder att växa. Jag blir alltid lika glad när jag hör mina kollegor vägleda våra kunder i Fortnox och visar dem hur mycket av arbetet de kan göra själva. Redovisning går inte längre ut på att bara komma och lämna en trave papper hos sin byrå, säger Linda Asplund.  

It-leverantörer viktiga

När Linda Asplunds arbete fortsätter med att försöka skapa mervärde för sina kunder måste hon ta hjälp av leverantörer och andra it-experter för att hitta rätt verktyg att utvecklas med.

– De måste vara våra ögon och öron, säger hon.

Att vara ute hos kund rent fysiskt är förstås alltid en fördel, men Linda Asplund trycker också på att det till syvende och sist handlar om att visa kunden att man är engagerad. Det kan man även göra på distans.

– Videomöten är något som mycket väl kan bli aktuellt på sikt. Med Spanienresan ville jag bland annat visa att det finns många sätt att vara mobil. Det finns ingen anledning att känna sig hotat av digitaliseringen utan vi ska bara se möjligheterna.

8 februari 2019 Uppdaterad 28 januari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning