Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Den mobila konsulten

På Norengs Redovisningsbyrå i Gävle är mobilitet nyckeln till framgång. Med ny teknik kommer nya möjligheter att engagera sig i kundernas verksamheter och bli mer av en projektledare som får dem att växa.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 8 februari 2019 digit

kvinna sitter i ett grönt skönt område vid en pool med datorn och freelansar.jpg

– Jag bokade en resa till Spanien innan allt omställningsarbete var genomfört för att vi skulle ha en morot. Det slutade med att vi satt nere i Spanien ett gäng och jobbade från ett hus vid hyrde. Vissa kunde sitta vid polen, och behövde man sitta enskilt satt man i ett rum i huset. På så sätt såg alla hur vi kunde vara mer mobila,  kunde sitta och jobba lite varstans, säger Linda Asplund, kontorschef på redovisningsbyrån Norengs i Gävle.

Redovisning går inte längre ut på att lämna en trave papper hos sin byrå.

Linda Asplund

Mer mobilitet

Linda Asplund har sedan hon började på Norengs i början av år 2016 satt upp tydliga mål och riktlinjer för var man vill vara i framtiden när det kommer till mobilitet och digitalisering.

Just mobilitet och att vara ute hos kunder är något som inte direkt har hört till vanligheterna tidigare. För att möjliggöra det arbetet har företag investerat mer resurser i laptops och andra verktyg som verktyg som lämpar sig för ett mobilt arbetssätt.

– Det kan låta som att det är enkla grejor, men tidigare har vi varit mer eller mindre fastskruvade på våra kontor. Jag vill att vi ska gå mer till att vara en spindel i nätet för våra kunder, och finnas där för dem i fler sammanhang än enbart redovisning, och då är det oerhört viktigt med att hålla kontakt och visa att vi finns, genom att lämna kontoret, säger hon.

Automatiska flöden

Med mer frekventa kundbesök, där exempelvis projektledning av olika slag kan bli ett nytt inslag i arbetet, vill Norengs bli mer relevanta för sina befintliga kunder. För det krävs att flöden automatiseras och delvis därför har byrån investerat i ett nytt redovisningssystem där kunder lyfts över till ett helt och hållet webbaserat system.

– Allt detta gör vi i så stor utsträckning som möjligt tillsammans med våra kunder eftersom det är viktigt att vi engagerar dem i resan och att utvecklingen också sker på deras villkor. Tekniken är ett oumbärligt stöd för oss när vi vill få våra kunder att växa. Jag blir alltid lika glad när jag hör mina kollegor vägleda våra kunder i Fortnox och visar dem hur mycket av arbetet de kan göra själva. Redovisning går inte längre ut på att bara komma och lämna en trave papper hos sin byrå, säger Linda Asplund.  

It-leverantörer viktiga

När Linda Asplunds arbete fortsätter med att försöka skapa mervärde för sina kunder måste hon ta hjälp av leverantörer och andra it-experter för att hitta rätt verktyg att utvecklas med.

– De måste vara våra ögon och öron, säger hon.

Att vara ute hos kund rent fysiskt är förstås alltid en fördel, men Linda Asplund trycker också på att det till syvende och sist handlar om att visa kunden att man är engagerad. Det kan man även göra på distans.

– Videomöten är något som mycket väl kan bli aktuellt på sikt. Med Spanienresan ville jag bland annat visa att det finns många sätt att vara mobil. Det finns ingen anledning att känna sig hotat av digitaliseringen utan vi ska bara se möjligheterna.

Rekommenderad läsning

kollgegacoach 960640.jpg
video

Gävle satsar på kollegacoacher

25 sep 2017 digit

Gävle kommun jobbar framgångsrikt med kollegacoacher i skolan och skulle gärna se att det sprider sig även till andra områden inom kommunen.

af-video-960640.jpg

AF:s nya satsning

5 mar 2019 digit

Arbetsförmedlingen har lanserat verktyget snabbintervjuer. Via video kan arbetsgivare, under extremt kort tid, intervjua flera arbetssökande och därmed bredda urvalet.

två fåglar på en gren.jpg
video
Ett samarbete mellan Logitech och Voister

Nu flyger Astra Zeneca mindre

3 okt 2018 digit

Läkemedelsjätten Astra Zeneca har lyckats skära ner på sina flygresor tack vare sin satsning på interna videomöten. Nästa steg är att öppna upp för liknande lösningar gentemot kunder.

snip anders olsson.JPG
video

Gävle kommun i behov av fokusskifte

23 sep 2016 ledarskap

Anders Olsson, it-utvecklingschef på Gävle kommun, vill inom kommunen se mer samarbete verksamheter emellan - på så sätt kan en bättre digital funktionalitet skapas. 

lantmateriet.jpg
video

Blockkedjor och crowdsourcing förändrar Lantmäteriet

5 jun 2017 ledarskap

Lantmäteriets verksamhet har rötter från 1600-talet. Nu tar myndigheten en tätposition i det digitala ekosystemet och jobbar aktivt med både blockkedjor och crowdsourcing. Anders Enmark, digital strateg på Lantmäteriet och Stefan Fasth, Atea berättar hur det funkar och hur andra kan göra.

en matkasse i papper på sidan med frukt som ramlar ur.jpg

Swedpapers smarta app

1 okt 2019 digit

Maskinhälsa, papperskvalitet och kundordrar. Allt går att hitta i papperstillverkningsföretaget Swedpapers egenutvecklade app, som gjort affärerna smidigare och lättare att följa upp. 

gävleborgWEBB.jpg
video

Region Gävleborg virtualiserar

18 sep 2017 digit

Virtuella servrar har hjälpt Region Gävleborg i sitt digitaliseringsarbete. Nu tittar regionen på virtualiserade nätverk, bland annat i säkerhetssyfte.

gavle stad.jpg
video

Fritt att surfa i Gävle

21 sep 2017 digit

Med 600 accesspunkter för omvårdnad redan från starten rivstartar Gävle sin satsning på gratis wifi med enkel tillgång till kommunens hela verksamhet.

AdobeStock_90046923_2.jpg
video

Gävle gillar programmering

21 sep 2017 it i skolan

Gävle kommun har anställt en processledare för att möta skolornas intresse för programmering enligt den nya läroplanen. Samtidigt skiftar perspektivet från att fokusera på tekniken till att sätta pedagogiken i första rummet.