Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

O365 minskar distansen

Konsultföretaget Knigthec tar hjälp av O365 för ett bättre och tätare samarbete mellan sina fältarbetande konsulter.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 28 november 2017 digit

konsulterWEBB.jpg

– Våra anställda är ofta ute hos kunder och arbetar i kundens miljö och med deras utrustning, kanske bakom en brandvägg. En del kan dessutom ha flera uppdrag samtidigt. Därför vill vi hitta en bra plattform så att våra medarbetare alltid ska känna att de ha 500 andra Knightec:are på fickan, säger Jenny Sandberg, CIO på konsultföretaget Knightec.

Knightec erbjuder konsulttjänster inom teknik och ledarskap. Företaget stödjer sina kunder i produktutvecklingen från idé till klara produkter och tjänster, men inte sällan när de befinner sig ute på ett företag dyker det upp frågor som någon kollega mycket väl skulle kunna svara på.

Knightec

Knightec är specialiserade inom produktutveckling, med fokus på kvalitets-, säkerhets- och hållbarhetsfrågor genom hela livscykeln, från en produktidé till produktionen. Kunderna inkluderar industriföretag inom branscherna fordon, life science, försvar, förpackning och industri. Företaget består av över 500 ingenjörer, med kontor på nio platser i Sverige, från Umeå i Norr till Lund i Söder.

– Det är förstås viktigt att vi har en plattform där våra anställda kan höra sig för, för att få hjälp med ett knivigt problem, en ny sorts lösning som måste fram eller ställa frågor i trådar som andra konsulter inom samma område kan svara på. Men i första hand skulle jag nog trycka på vikten av att våra medarbetare känner sig delaktiga i ett sammanhang och kan utbyta idéer och tankar med varandra, säger Jenny Sandberg.

Från onprem till moln

När Jenny Sandberg började på Knightec för knappt två år sedan hade man en on-prem-lösning. Sedan dess har man velat uppdatera systemet och då är det framförallt funktionalitet som står i fokus när man nu tittar på olika förslag till den mobila plattformen.

Jenny Sandberg_Knightec.jpeg

Jenny Sandberg, CIO på Knightec

I dagsläget ser valet ut att landa på Office 365 med Sharepoint som bas. Anledningen är Microsofts strategi kring mobila anpassningar.

– För min del vill jag att det ska vara en plattform där det är lätt att lägga till och dra ifrån funktioner och då är sådana här mobila molnlösningar rätt väg. Vi på Knightec står för idéerna och identifierar vilka funktioner vi vill ha, och våra leverantörer få stå för det kreativa och sätta ihop det, säger Jenny Sandberg.

Dubbla antalet anställda

Istället för en klassisk persona-skiss (detta är Jim, han arbetar här och här, och vill kunna göra det och detta i sitt arbete) som man ibland använder för att identifiera vad anställda kan komma att vilja ha för verktyg, har man delat upp de anställda i åldersgrupper och ansvarsområden.

Fyra viktiga punkter som plattformen ska uppfylla

1. Skapa mervärde för de anställda. Det ska vara lätt att nå ut till sina 500 kollegor genom sin mobiltelefon om det man undrar över. På så sätt ska man få en bättre känsla för att det är ett och samma företag man arbetar för.

2. Nytt intranät. Det gamla traditionella intranätet skrotas mer eller mindre, och när Knightec vill kommunicera med sina anställda sker det via plattformen.

3. Arbetsytor. Man ska kunna knyta ihop sina projekt i plattformen och möjliggöra arbetsytor för personal från olika arbetsgrupper att samarbeta på. Kunden kanske också vill vara med på ett hörn, och då ska detta vara möjligt. Allt ska vara så transparant som möjligt.

4. Kunskapsdelning och dokumenthantering. Ambitionen är att dokument ska kunna lagras i plattformen och det ska finnas en tydlig strategi om var saker och ting har sin plats.

Dessa grupper har man sedan frågat vad de skulle vilja se för lösningar i en ny mobil plattform med hjälp av Value Propositions Canvas där pains och gains identifieras för att skriva job stories kopplat mot användargrupperna.

– Vi har nu en skiss och är en bra bit mot en lösning som ska kunna komma alla till dels. Vi vill exempelvis att man ska kunna vara med i olika grupper beroende på vad för typ av funderingar man har. Det ska vara ens lifeline i företaget; vi siktar på att dubbla antalet anställda inom tre år och då är det extremt viktigt att vi tillsammans hittar värdet i en sådan här plattform. Där fortsätter mitt arbete: att få med alla på förändringsresan när den första piloten är på plats, säger Jenny Sandberg.

Rekommenderad läsning

skyddhjalmar-pa-rad.jpg

AFA Försäkring väljer O365

28 jan 2019 digit

Med införandet av Office 365 och Windows 10 vill AFA Försäkring erbjuda medarbetare, konsulter och gäster nya möjligheter. Samtidigt får it-avdelningen ett helt annat uppdrag.

skäggig man gör hårdrockstecken och skrattar och tittar in i sin mobil.jpg

Västerbotten nu på video

3 feb 2020 digit

Idag kan Region Västerbottens 13 000 användare prata med varandra och med regionens medborgare genom smarta videomöten. Nu handlar arbetet om att utbilda och att driva på leverantörer att lösningarna blir ännu mer öppna.

vindsnurror-i-rapsfalt.jpg
video

O365 för Rejlers konsulter

31 maj 2018 digit

Med 2 000 medarbetare i Norden är smidigt samarbete en framgångsfaktor för teknikkonsultföretaget Rejlers. Office365 ger ökad delaktighet och säkerhet enligt GDPR, menar Mats Rehnqvist, CIO på Rejlers.

händer med penna och miniräknare och en dator framför sig mot ljusblå bakgrund.jpg
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Smartare fakturor i molnet

31 jan 2020 digit

Medius använder sig av hela utbudet i Microsoft 365. Utöver den ökade säkerheten får företaget även tillgång till Windows Autopilot. Lösningen innebär att all hantering av de anställdas datorer, och snart även mobiler, är molnbaserad.

glasbruk.jpg
video

Nybros säkra satsningar

22 maj 2019 digit

Med O365 ser Nybro kommun stora möjligheter att skapa en säkrare arbetsplats för kommunens anställda. Säkerhet är dessutom en central del när man tillsammans med sju andra kommuner i Region Kalmar Län lägger grunden för framtidens e-tjänster.

två killar på boliden med en platta i en gruva.jpg
video

BI gör Boliden bättre

16 dec 2019 digit

Boliden tar hjälp av Power BI för att få struktur och koll på all data. I kombination med plattor i gruvorna är planen att verktygen ska förbättra bolagets processer och även vara ett stöd för medarbetarna att ta nya digitala kliv.

vännäs stationshus.jpg

Kommunens nya kultur

11 nov 2019 digit

Genom e-tjänstesamarbete med andra kommuner och en arbetsgrupp som arbetar för smarta förbättringar ska Vännäs kommun möta sina medborgare på ett nytt sätt. För att förenkla för alla bör leverantörer erbjuda flexiblare lösningar. 

bolidens-smaltverk.jpg
video

Plattor säker succé i gruvan

13 sep 2018 digit

När Boliden inför plattor i en av sina underjordsgruvor är skiftlagens delaktighet helt avgörande. Tillgången till poddradio 1 300 meter ner i berget har blivit en oväntad ambassadör för digitalisering.

hm-tjejer med blommiga kläder2.jpg

H&M:s väg till molnet

13 maj 2019 digit

Digitala ambassadörer har en central roll i H&M:s molnflytt till Office 365. Under en så omfattande intern digital transformation är det viktigt att inte glömma bort syftet och att ständigt kommunicera. Det menar Robert Lingemark, it-serviceansvarig på H&M.