Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Låna en Volvo

Din bil ibland är Volvos vision för nästa generations bilägande. Nu arbetar bolaget med att utveckla en app och ett smart system som ska möta de behov och krav som dagens urbaniserade medborgare har.

Text Tim Leffler Foto Volvo 11 januari 2019 digit

två damer framför en volvo pv 444.jpg

Volvo PV 444 år 1948.

– Bilen har alltid varit en symbol för frihet, men det är inte riktigt den känslan man får när man ser trafiken i och omkring städer. Det är helt enkelt för många bilar på samma plats och under samma tider på dygnet, så det saknas fortfarande lösningar, säger Erik Jivmark, Chief Digital Officer, på Volvo Cars Mobility.

I takt med att världen urbaniseras allt snabbare kommer städernas alla vägar och gator bli än mer trafikerade. Detta är inte något som kommer gå att ändra på, om vi inte börjar använda våra bilar på ett smartare sätt, enligt Erik Jivmark, som är med och leder arbetet med M, Volvos nya satsning på bil som tjänst som man planerar att lansera i Sverige och på en första internationell marknad under senvåren år 2019.

– Tjänsterna som idag erbjuds på marknaden är i princip ett alternativ till taxi eller kollektivtrafik, eller andra liknande så kallade free floating-tjänster. Vi vill snarare vara ett komplement till kollektivtrafik eftersom vi vet att det är det som är uthålligt då flera städer i världen överväger att förbjuda eller begränsa biltrafik i innerstadsområden.

Din bil som du inte äger

Den nya tjänsten utformas alltså inte för att lösa de snabba från-A-till-B-resorna, som oftast sker just inom staden. Istället utvecklas den för att fungera på samma sätt som om du skulle äga en egen bil, fast nu som ”din bil ibland”.

Volvo har sedan tidigare sin Sunfleet-tjänst där människor har kunnat plocka upp och hyra Volvo-bilar i ett stort antal svenska städer. Den erfarenheten och de data de har lyckats samla in om sina kunders beteende via den tjänsten, kommer att vara oumbärliga att ta tillvara på i arbetet med M, i vilken Sunfleet också kommer att integreras. 

I likhet med Sunfleet kommer M inte att vara en free floating-tjänst, där bilar kan hämtas och lämnas var som helst, utan bygga på en stationsbaserad modell, om än mer flexibel än vad som finns på marknaden idag.

En app i flödet

En av de största utmaningarna som samtidigt är avgörande för att satsningen ska bli lyckad, är att funktionen, eller appen i det här fallet, blir en del i det vanliga vardagsflödet av allt annat man gör på sin telefon eller platta.

– Det är viktigt att vi förstår varför våra kunder behöver en bil och vad de ska använda den till. Vår tjänst byggs för det och inte som en ren bokningssajt. Utöver att den förstås ska vara intuitiv och lättanvänd i sig själv, måste den också passa in i en kontext. Idag pratar man mycket om liquid expections, alltså hur konsumenters förväntningar sätts oberoende av kategorier. Idag gör vi alltifrån matbeställningar till att lyssna på musik digitalt på våra mobila enheter och vi har förväntningar på hur saker och ting ska fungera när vi ska planera vår vardag. Det är både en stor inspiration för oss och något vi tar stor hänsyn till, säger Erik Jivmark.

erik jivmark.jpg

Erik Jivmark, CDO, Volvo Cars Mobility

M har hittills alfa-testats bland en del av Sunfleets kunder, inte minst eftersom tjänsten en nyckel med tjänsten kommer att vara att se till att vara på rätt ställe vid rätt tid, samt att förstå kundens avsikt med sin resa. En stor del i det arbetet handlar om att testa sig fram, och söka svar på hypoteser kring sina användare snabbt och effektivt.

– I vårt utvecklingsarbete frågar vi oss ständigt om vad vi gör och vad vi tar hjälp av andra att göra, det vill säga build versus buy. Vi är extremt hypotesdrivna och vi lär oss hela tiden av våra testanvändare. De är verkligen med och utvecklar vår service. De ger oss mycket energi och vi ser att en stor grupp konsumenter väntar på en ny typ av tjänst som ger dem den frihet som en bil kan ge, trots att man bara vill använda den ibland, säger Erik Jivmark.

Rekommenderad läsning

linbäckWEBB.jpg

Från pärmar till skärmar

21 aug 2017 digit

En ny digitaliseringsplattform ska få byggföretaget Lindbäcks att effektivisera sin produktion. När man i slutet av året öppnar sin nya fabrik i Piteå räknar man med att mer än fördubbla sin produktion.

en kvinna med laboratoriekläder och andningsmask studerar ett provrör på nära håll.jpg

Skickliga robotar i Skövde

14 mar 2018 digit

Högskolan i Skövde gör gemensam sak med det världsomspännande laboratorieföretaget Eurofins och tillsammans vill de utveckla framtidens kollaborativa robotar.

kvinnor-som-kramas960640.jpg video

Det bästa av två världAR

5 jul 2018 digit

Vår förtjusning över tekniken riskerar att göra oss ensamma och deprimerade. Med AR öppnas nya möjligheter att vårda våra relationer samtidigt som vi utforskar en sagovärld av möjligheter långt bortom den fysiska världen. I hybridutrymmet kommer många höra dig skratta.

två kossor bredvid en landsväg och ett stort öppet landskap i bakgrunden.jpg video

Tetra Pak gillar öppenhet

4 jan 2019 digit

På Tetra Pak i Lund har kontoren blivit aktivitetsbaserade. Nu tittar bolaget på smarta lösningar för att få ännu bättre koll på hur och när lokalerna används för att driva fastigheterna klimatsmart och kostnadseffektivt.

byggboom-med-gaming.jpg

Byggboom med gaming

16 nov 2018 digit

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

scania-i-molnet.jpg video

Scania väljer valfrihet

24 okt 2018 digit

Med målet att erbjuda sina 50 000 medarbetare full valfrihet i 100 länder driver Scania nu en pilot för Macanvändare i molnet. Jätteprojektet med många tekniska utmaningar blir en värdefull erfarenhet också för den övriga Volkswagen-koncernen.

kyrka med folk.jpg video
Ett samarbete mellan Logitech och Voister

Nästa generations videomöten

9 jan 2019 digit

Tiden är mogen för att på allvar använda videomöten. Med nya ansiktssökande kameror och ekoreducerande mickar vill Logitech flytta in smidiga videomöten till de stora konferensrummen med många deltagare. 

pitea-iot-960640.jpg

Ett smartare PI(o)Teå

8 jan 2019 digit

PiteEnergi har investerat i ett IoT-nät baserat på LoRa. Detta ska bland annat ge möjligheten att jobba smartare och säkerställa leveranskapacitet genom att agera mer proaktivt. Tanken är också att det på sikt kan leda till helt nya tjänster.

sex gula lyftkranar med en blå himmel i bakgrunden.jpg video

Stenas tre ben

10 jan 2019 digit

Träning, medvetenhet och användning. Det är Stena IT:s ledord när de ska ge samtliga medarbetare inom Stena-koncernen möjligheten att utvecklas digitalt. Där är Stena Fastigheter ett av solskensexemplen som de andra organisationerna kan dra lärdomar av.