Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Låna en Volvo

Din bil ibland är Volvos vision för nästa generations bilägande. Nu arbetar bolaget med att utveckla en app och ett smart system som ska möta de behov och krav som dagens urbaniserade medborgare har.

Text Tim Leffler Foto Volvo 11 januari 2019 digit

två damer framför en volvo pv 444.jpg

Volvo PV 444 år 1948.

– Bilen har alltid varit en symbol för frihet, men det är inte riktigt den känslan man får när man ser trafiken i och omkring städer. Det är helt enkelt för många bilar på samma plats och under samma tider på dygnet, så det saknas fortfarande lösningar, säger Erik Jivmark, Chief Digital Officer, på Volvo Cars Mobility.

I takt med att världen urbaniseras allt snabbare kommer städernas alla vägar och gator bli än mer trafikerade. Detta är inte något som kommer gå att ändra på, om vi inte börjar använda våra bilar på ett smartare sätt, enligt Erik Jivmark, som är med och leder arbetet med M, Volvos nya satsning på bil som tjänst som man planerar att lansera i Sverige och på en första internationell marknad under senvåren år 2019.

– Tjänsterna som idag erbjuds på marknaden är i princip ett alternativ till taxi eller kollektivtrafik, eller andra liknande så kallade free floating-tjänster. Vi vill snarare vara ett komplement till kollektivtrafik eftersom vi vet att det är det som är uthålligt då flera städer i världen överväger att förbjuda eller begränsa biltrafik i innerstadsområden.

Din bil som du inte äger

Den nya tjänsten utformas alltså inte för att lösa de snabba från-A-till-B-resorna, som oftast sker just inom staden. Istället utvecklas den för att fungera på samma sätt som om du skulle äga en egen bil, fast nu som ”din bil ibland”.

Volvo har sedan tidigare sin Sunfleet-tjänst där människor har kunnat plocka upp och hyra Volvo-bilar i ett stort antal svenska städer. Den erfarenheten och de data de har lyckats samla in om sina kunders beteende via den tjänsten, kommer att vara oumbärliga att ta tillvara på i arbetet med M, i vilken Sunfleet också kommer att integreras. 

I likhet med Sunfleet kommer M inte att vara en free floating-tjänst, där bilar kan hämtas och lämnas var som helst, utan bygga på en stationsbaserad modell, om än mer flexibel än vad som finns på marknaden idag.

En app i flödet

En av de största utmaningarna som samtidigt är avgörande för att satsningen ska bli lyckad, är att funktionen, eller appen i det här fallet, blir en del i det vanliga vardagsflödet av allt annat man gör på sin telefon eller platta.

– Det är viktigt att vi förstår varför våra kunder behöver en bil och vad de ska använda den till. Vår tjänst byggs för det och inte som en ren bokningssajt. Utöver att den förstås ska vara intuitiv och lättanvänd i sig själv, måste den också passa in i en kontext. Idag pratar man mycket om liquid expections, alltså hur konsumenters förväntningar sätts oberoende av kategorier. Idag gör vi alltifrån matbeställningar till att lyssna på musik digitalt på våra mobila enheter och vi har förväntningar på hur saker och ting ska fungera när vi ska planera vår vardag. Det är både en stor inspiration för oss och något vi tar stor hänsyn till, säger Erik Jivmark.

erik jivmark.jpg

Erik Jivmark, CDO, Volvo Cars Mobility

M har hittills alfa-testats bland en del av Sunfleets kunder, inte minst eftersom tjänsten en nyckel med tjänsten kommer att vara att se till att vara på rätt ställe vid rätt tid, samt att förstå kundens avsikt med sin resa. En stor del i det arbetet handlar om att testa sig fram, och söka svar på hypoteser kring sina användare snabbt och effektivt.

– I vårt utvecklingsarbete frågar vi oss ständigt om vad vi gör och vad vi tar hjälp av andra att göra, det vill säga build versus buy. Vi är extremt hypotesdrivna och vi lär oss hela tiden av våra testanvändare. De är verkligen med och utvecklar vår service. De ger oss mycket energi och vi ser att en stor grupp konsumenter väntar på en ny typ av tjänst som ger dem den frihet som en bil kan ge, trots att man bara vill använda den ibland, säger Erik Jivmark.

Rekommenderad läsning

MG_Rex_160322_5688.jpg

Service utan avbrott

23 maj 2016 digit

I Rådhuset, mitt i Umeå, sjuder det av aktivitet i konferensrum, restauranger och festsalar. Krögarparet Mia och Anders Karlsson lägger sin energi på gästerna, maten och servicen. De behövde en it-lösning som fungerar utan deras inblandning.

forsakringskassan.jpg

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

25 maj 2016 digit

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktchef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

VarbergsCIO.JPG

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.

Inomhuspositioneringinomvården_960x640.jpg

Inomhuspositionering säkrar vården

13 jun 2016 digit

Koll på utrustningen och ett säkrare liv för dementa patienter. Inomhuspositionering ger många fördelar till vården. Per Holm, produktspecialist på Cisco och Lars Cederholm, affärsutvecklare kommunikation på Atea, berättar om möjligheterna.

Ungdomar mobil pixlr.jpg

Västtrafik går i bräschen digitalt

11 jul 2016 digit

Västtrafik ser digitaliseringen av kollektivtrafiken som en stor möjlighet - via den ska de nå målet att fördubbla resandet till 2025.
– Vi har som första kollektivtrafikföretag i landet skapat en app där man köpa månadskort och enkelresor med digital biljett via mobilen, säger Kristian Lans, presschef.

1504689-stockholm-and-the-riksdag-building.jpg

Stockholm - the unicorn capital of the world

27 jul 2016 ledarskap

Enligt en ny utvärdering placerar sig Stockholm etta på listan över städer med flest enhörningar per capita i världen, och med enhörningar avses nystartade företag som kommer värderas till minst en miljard dollar inom tio år. Som region har Stockholm endast Silicon Valley före sig.

AdobeStock_77835007_960x640.jpg

Autonoma bilar skapar möjligheter och hot

12 aug 2016 säkerhet

I och med att bilar blir allt mer robotiserade så ökar också hotmöjligheterna. Hackar man en centraluppdatering hos exempelvis Tesla kan man nå höga antal bilar - men de positiva aspekterna är också många. 
– Automation kan innebära klimatbesparingar på 50 procent, säger Peter Georén från KTH. 

Hydro66_960x640.jpg

Norrländsk kalluft ger effektiva datacenter

12 aug 2016 digit

Grön el och kallt klimat gör att allt fler väljer att lägga sina datacenter i Norrland. Hydro66 nya designfilosofi använder kalluften för att bygga högeffektiva datacenter.

AdobeStock 960640 skog.jpg

3D-printade trähus ger hållbart byggande

16 aug 2016 ledarskap

På Sliperiet vid Umeå universitet pågår många forsknings- och innovationsprojekt inom olika områden. Ett projekt är +Project där de bland annat arbetar med att ta fram de bästa cellulosabaserade materialen för 3D-print.