Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kryptokaparnas år

En sammanställning av säkerhetsåret 2018 visar att Sverige har ett olyckligt försprång till andra länder när det gäller antal företag som drabbas av skadlig kod. En roligare nyhet är att ransomware-attackerna minskat i hela världen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 25 januari 2019 säkerhet

sticker-ut-i-mangden.jpg

– Från den explosionsartade ökningen av kryptokapare till massiva dataöverträdelser och DDoS-attacker var det ingen direkt brist på cyberattacker mot globala företag under 2018. Cyber-kriminella kan välja bland flera metoder att angripa och tjäna pengar på organisationer inom de flesta branscher. Dessa storskaliga attacker av generation fem förekommer allt oftare och företag måste anta en cybersäkerhetsstrategi i flera lager för att förhindra att dessa attacker kommer åt nätverk och data. Säkerhetsrapporten erbjuder kunskap, insikter och rekommendationer om hur man förhindrar dessa attacker, säger Peter Alexander, chief marketing officer på Check Point, i ett pressmeddelande.

Check Points rapport visar bland annat att 2018 var kryptokaparnas år. Kryptokapare var de topp fyra vanligaste skadliga kodtyperna och påverkade 37 procent av de globala företagen.

Trots att värdet på alla kryptovalutor minskar drabbas 20 procent av företagen av kryptoattacker varje vecka. Kryptokapare har dessutom utvecklats för att kunna utnyttja sårbarheter samt undvika sandlådeteknik och andra säkerhetsfunktioner för att öka sin skadlighet.

Skadliga mobilkoder

Under 2018 såg man flera fall där skadlig kod för mobiler var förinstallerad på både enheter och appar från appbutiker som visade sig vara dold skadlig kod. Hela 33 procent av alla företag drabbades av skadliga koder genom mobilen med de tre ledande koderna som riktar sig mot Android OS.

Mångsidiga botnets möjliggör flera olika typer av attacker och bots var den tredje vanligaste typen av skadlig kod, där 18 procent av företagen drabbats av bots som används för att starta DDoS-attacker samt sprida andra skadliga program. I fjol var bot-infektioner bidragande i nästan hälften, 49 procent, av fallen där företag drabbats av DDoS-attacker.

Olycklig ledning

Sverige visade sig sticka ut på både EMEA-nivå och global nivå när det gäller antalet företag som påverkats av skadlig kod. När det kommer till de skadliga koderna Coinhive, Cryptoloot och Nivdort ligger Sverige långt över nivån i EMEA och globalt. Coinhives påverkan globalt var 24,7 procent och 22,94 i EMEA, medan påverkan i Sverige var hela 35,07 procent.

En god nyhet är att ransomware-attackerna minskade kraftigt och påverkade 4 procent av företag globalt.

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.