Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Jönköping utvecklar IKT

smörgåsbord.jpg

Med utgångsläget stora behov och många bra idéer har Jönköping utvecklat tre skräddarsydda utbildningsspår för cirka 5 000 skolledare och lärare. Tack vare It för bättre lärande är den digitala pedagogiken här för att stanna i kommunens klassrum.

– När vår utbildningsdirektör för tre år sedan bad oss att driva på och stödja kommunen skolor i användningen av digitala verktyg i det pedagogiska arbetet fanns inget färdigt koncept. I den stund som jag och Claes började spåna på ett upplägg kände jag att mitt arbete, mitt uppdrag, skulle förändras helt och så har det också blivit. Det är väldigt spännande och roligt, säger Svante Karlsmo, it-pedagogisk utvecklingsledare på utbildningsförvaltningen i Jönköping, som tillsammans med it-strategen Claes Axelsson och Joanna Snälls, central skolbibliotekarie, utvecklat kommunens IKT-satsning It för bättre lärande.

jönköping_arbetsgrupp.jpg

Joanna Snälls, Svante Karlsmo och Claes Axelsson är teamet bakom It för bättre lärande.

Gemensamt behov

Under sin brainstorming tog Svante Karlsmo och Claes Axelsson höjd för variabler som den snabba tekniska utvecklingen, läroplanens krav, samt möjligheterna till kompetens- och verksamhetsutveckling. De frågade också it-pedagogerna på kommunens förskolor om vilka behov av pedagogisk kompetensutveckling som de såg i sin respektive verksamhet.

– Hjälp att använda förskolans Ipads på ett bra sätt var det vanligaste svaret. Här fanns också en utmaning i form av den stora spännvidden på pedagogernas it-kompetens, där några hade ett stort intresse och mycket kunskap medan andra inte hade börjat använda plattor, säger Claes Axelsson.

En viktig framgångsfaktor är att verkligen jobba praktiskt på plats, inte få en hemuppgift som tre dagar senare blivit ett dåligt samvete i brist på tid.

svante karlsmo , it-pedagogisk utvecklingsledare på utbildningsförvaltningen i Jönköping

Skräddarsydda utbildningar

Den omfattande planeringen resulterade i tre olika utbildningsspår för Jönköpings cirka 5 000 skolledare, lärare och pedagoger:

  • Ett stadieövergripande skolledarspår med fokus på bland annat styrning och ledning, vad händer i samhället och hur påverkar det barn, unga och skola, samt planeringen av verksamhetens digitalisering. Utbildningen har köpts in för att få ett externt perspektiv. Den omfattar ett läsår och nu genomförs den sista av tre omgångar.
  • Ett lärarspår förskola med fokus på inspirerande hands-on användning av iPads och appar i det pedagogiska arbetet.
  • Ett lärarspår grundskola utvecklat kring Skolverkets moduler i Lärportalen.

Film, ljud och bild

Lärarspåret för förskola erbjuder det efterfrågade stödet för användningen av iPads enligt fyra olika teman som vart och ett omfattar fyra halvdagars handledning och workshops. Frågan är om deltagarna eller hjärnorna bakom var mest förväntansfulla när utbildningen genomfördes för första gången.

– Givet önskemålen som vi fick under planeringsstadiet och den dialog vi har med skolledarna har vi delat upp utbildningen i fyra olika byggblock: digitalt berättande, matematik, språkutveckling samt naturvetenskap och teknik. Dessa omfattar i sin tur olika delar, men i alla ingår blocket film, ljud och bild. Dessutom finns ett smörgåsbord med fem valbara ämnen som animerad film och programmering, sammanfattar Claes Axelsson.

Mycket verkstad

Målet med utbildningarna är att dels visa möjligheterna, men kanske ännu mer att inspirera och skapa intresse.

– Deltagarna handleds av it-pedagoger som ska inspirera dem att våga och vilja använda plattor i undervisningen. En viktig framgångsfaktor är att verkligen jobba praktiskt på plats, inte få en hemuppgift som tre dagar senare blivit ett dåligt samvete i brist på tid. Här får pedagogerna själva testa och jobba med olika appar, och till exempel göra en film i iMovie med resurser på plats som kan hjälpa till och stödja arbetet, säger Svante Karlsmo.

I varje del av utbildningen utforskar och använder förskollärarna en uppsättning appar, som sedan finns på förskolans Ipads när de kommer tillbaka till arbetsvardagen. Med sig hem har de också en uppgift som ska genomföras i barngruppen. Dessutom ska de varje termin genomföra ett större temaarbete som presenteras för alla deltagare som inspiration och delad erfarenhet.

Handledare nyckelpersoner

Lärarspåret för grundskolan har ett helt annat upplägg, delvis för att det här fanns ett bra material för kompetensutveckling att utgå ifrån.

– Vi bestämde oss för att använda modulerna i Skolverkets Lärportal men låta skolorna själva genomföra dem med förvaltningen som resurs och stöd. Det innebär bland annat att vi börjar med en gemensam startdag där vi går igenom modulerna och presenterar exempel från skolor som jobbat med dem. Vi har också en egen Youtube-kanal där kommunens lärare ombetts lägga upp egna filmer om hur de jobbar med modulerna. Filmerna är ett bra sätt att skapa igenkänning och lyfta våra duktiga pedagoger, säger Svante Karlsmo.

Ett annat mycket viktigt stöd går in under begreppet metahandledning.

– På varje skola finns en handledare som resurs för sina kollegor. De är nyckelpersoner för projektet och samtidigt är det en på många sätt krävande uppgift att utbilda sina kollegor. Därför erbjuder vi dem egen handledning under åtta tillfällen, som ett sätt att utvecklas och få bolla erfarenheter och svårigheter.

Översvallande respons

Efter lite drygt halva genomförandetiden kan Claes Axelsson och Svante Karlsmo börja se resultat för projektet It för bättre lärande.

– Responsen från förskollärarna har varit helt överväldigande och vi vet också från skolledarna att mycket har hänt med det pedagogiska arbetet och attityderna till och intresset för digitala pedagogiska verktyg. Lärarna på grundskolan har varit lite mer återhållsamma i sin respons men utbildningen bygger mycket på diskussioner och erfarenhetsutbyte och då ser den egna utvecklingsprocessen annorlunda ut, sammanfattar Claes Axelsson.

Hur arbetar ni framåt?

– Dels hoppas vi kunna bygga på den grund vi lägger nu med It för bättre lärande 2.0. Men inledningsvis lägger vi tid och resurser på att skapa nya arenor för samverkan och dialog kring digital pedagogik för våra skolledare och lärare, avslutar Svante Karlsmo.

23 januari 2019 Uppdaterad 16 april 2019 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto Adobestock, jönköpings kommun

Rekommenderad läsning

Fyra Människor Håller Upp Varsin Färgglad Chattbubbla Framför Ansiktet

Slutchattat i Teams

17 feb 2021 digit

Nu kan du stänga av chattfunktionen under möten för att minimera distraktionen för deltagarna. Det är en lösning som har efterfrågats av många, inte minst av lärare. 

Minecraftfyrkanter Mot Vit Bakgrund

Västerås i Minecraft

11 nov 2020 digit

Under höstlovet jobbade närmare 200 ungdomar med att skapa ett nytt Västerås, men nu i Minecraft. Resultatet blev ett nytt utseende av staden och även nya bussturer som tar vägen förbi luckan på McDonalds. 

Tecknade Röda Äpplen Mot Vit Bakgrund

Chans till Guldäpple

25 sep 2020 it i skolan

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Videomöte Teams 960640

Kontroll i Teams

8 sep 2020 digit

Nu lanserar Microsoft ytterligare en nyhet i Teams. Den nya funktionen spotlight innebär att mötesarrangören kan kontrollera vyn för samtliga deltagare.

Skol Och Coronaprylar Mot Vit Bakgrund

Rise om skolhösten

2 sep 2020 it i skolan

Vårens undervisning online nådde blandade resultat, vilket kan ha lett till en utbildningsskuld som behöver åtgärdas. Det menar Lars Lingman på Rise.

Glada Barn Med Böcker Mot Gul Bakgrund

Skolan som klarar corona

13 aug 2020 it i skolan

När höstterminen drar igång kommer det vara med fortsatta restriktioner på grund av pandemin. Grundskolan Nya Elementar i Bromma är rustade med Apple Classroom och Teams, och har dessutom samlat goda erfarenheter från vårterminen.

Retorik Vr Scen

Retorikträna i VR

10 aug 2020 digit

Nu kan studerande på Påhlmans handelsinstitut träna retorik i VR. De kan testa att tala inför en större eller mindre publik och olika engagerad. Tanken är att det ska öka elevernas färdigheter och självförtroende att tala inför en grupp.

49 I Guldbokstäver

Så växer Teams

23 jun 2020 digit

Snart kan 49 personer synas samtidigt på skärmen. Det är en av nyheterna i Microsoft Teams, som kommer att lanseras i höst.

Disketter Mot Gul Bakgrund

Skolans edtech-kris

10 jun 2020 it i skolan

Kommuner kommer att ha olika svårt att satsa på digitala skolverktyg efter coronapandemin, vilket i sin tur leder till en alltmer ojämlik skola. Det menar Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.