Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sverige tappar i EU

Det offentliga Sveriges utbud av digitala tjänster ligger relativt bra till jämfört med andra EU-länder. Men det finns också en hel del kvar att göra för en säkrad plats i ledningen. Till exempel tappar Sverige stort inom mobilitet genom att inte godkänna andra EU-länders e-legitimation.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 20 december 2018 digit

valpackad-flyttbil-i-gult.jpg

– Sverige presterar fortfarande i nivå med, eller över EU-ländernas genomsnitt på årets fyra mätområden, så det handlar snarare om en utjämning än en försämring. Att vi tappar position gentemot andra länder i Europa, beror på att de har förbättrat sina tjänster markant, säger Göran Uggla, ansvarig för offentlig sektor på Capgemini Invent i Sverige, i ett pressmeddelande.

Att vi tappar position gentemot andra länder i Europa, beror på att de har förbättrat sina tjänster markant.

göran uggla , ansvarig för offentlig sektor på Capgemini Invent i Sverige

För femtonde året distribuerar Capgemini sin årliga rapport om e-förvaltning på uppdrag av EU-kommissionen. Rapporten 2018 eGovernment Benchmark visar bland annat att två av tre offentliga tjänster inom EU nu finns tillgängliga på nätet, samt att hantering av personuppgifter är avgörande för tilliten till de digitala tjänsterna.

Undersökningen bygger på granskningen av drygt 10 000 webbplatser i över 28 länder och visar att den offentliga sektorn i Europa erbjuder allt fler tjänster på nätet – en ökning med 13 procent under de senaste fyra åren. De digitala tjänsternas tillgänglighet och kvalitet har bedömts utifrån olika livshändelser, som att flytta, starta företag, äga och köra bil, förlora och hitta jobb, samt att driva process om ersättning från exempelvis Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen vid arbetslöshet och sjukdom.

Kundfokus i topp

Sverige positionerar sig fortsatt starkt vad det gäller att flytta enligt utvärderingen av de tjänster som erbjuds på Skatteverkets, Migrationsverkets och Adressändrings webbplatser. Ett svenskt toppresultat uppnås inom kundfokus och även en kraftig ökning inom infrastruktur, mycket tack vare möjligheten att få myndighetspost digitalt.

Vad gäller ersättningsprocesser har Sverige däremot en lång väg att gå. Domstolsverkets webbplats får kritik för såväl transparens som infrastruktur. Här noteras bristande information om ärendehantering i behandlingsprocessen och ingen information alls gällande handläggningstider.

Centrala portaler

I tidigare undersökningar har Sverige varit ett föregångsland inom flera områden och är fortsatt i framkant inom digital infrastruktur. Men i den senaste rapporten tappar Sverige position i de tre övriga kategorierna: kundfokus, transparens och mobilitet.

När det gäller mobilitet dras Sveriges poäng ner inom i stort sett varje livshändelse på grund av att svenska myndigheter inte godtar andra EU-länders e-legitimation Studien visar att det överlag behövs större transparens i hur man behandlar personuppgifter.

– Det är fortfarande alltför svårt att få reda på vem som har tittat på din data och varför, säger Göran Uggla.

Sammantaget fortsätter europeiska regeringar att förbättra sina digitala tjänster. Det blir också allt vanligare med centrala portaler med tjänster som löper över myndighetsgränserna.

Senaste nytt

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebär att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.

Säkra sommartips

1 juli 2020

Dela inte dina semesterbilder med alla, skippa öppna trådlösa nätverk och säkerhetskopiera och uppdatera dina enheter. Det är Internetstiftelsens tips för en säkrare sommar.

2 miljoner mobiler

1 juli 2020

Två miljoner relativt nya och fungerande mobiltelefoner finns i svenska hushåll, men används inte. Det visar en ny undersökning från Halebop.