Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Uppsala uppskattar Teams

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron, Mostphotos 5 november 2018 it i skolan

– När det gäller grundskolans digitalisering är utmaningen för Uppsala kommun att skapa intresse för och nyfikenhet kring digitaliseringens möjligheter. Det gör vi bland annat med hjälp av två digitala handledare som arbetar med ett projekt kopplat till nio skolor, och som via ledningsgruppen ska vara en resurs för pedagogerna i deras arbete. De digitala handledarna stödjer olika processer med målet att skolorna över tid ska driva dem själva, säger Sara Lundberg, verksamhetsutvecklare grundskolan i Uppsala kommun.

Berätta om några aktuella projekt.

– Office 365 är nytt i Uppsala kommun och grundskolan var den första gruppen som började använda Microsoft Teams som plattform för samarbete och kommunikation. Där har vi gjort en jättesatsning på alla grundskolor, med fortbildning för skolledarna och processtöd ute i verksamheten.

Nu kommer de goda idéerna från organisationen, till exempel kan träslöjdsläraren på en skola ha utbyte med kollegor på andra skolor.

sara lundberg , verksamhetsutvecklare grundskolan, uppsala

– Ett annat aktuellt projekt handlar om vår pedagogiska plattform. Vi har Unikum idag men egentligen handlar detta om en dokumentationsprocess för bedömning och planering. Här har vi också gjort en rad satsningar som utgår från frågan vad vi ska fylla systemet med och hur vi i Uppsala kan jobba med plattformen för bedömningar.

Hur jobbar pedagogerna i Teams?

– Givet att det är ett nytt arbetssätt har vi utgått från en ganska fast struktur med egenutvecklade standarder för hur vi jobbar i Teams. Utifrån den ledstången försöker vi inspirera och visa skolorna vad de kan göra i Teams och vilka kanaler som kan vara bra att ha.

– Teams som molnbaserad samarbetsplattform ska användas med ett syfte och ett mål och nu kommer de goda idéerna från organisationen, till exempel kan träslöjdsläraren på en skola ha utbyte med kollegor på andra skolor. Det är precis vad vi hoppades på och hittills har reaktionerna också varit väldigt positiva.

Hur driver ledningsgruppen de här frågorna?

– I ledningsgruppen för grundskolan, med skolchefen och områdescheferna, har vi jobbat mycket med de här frågorna utifrån ett gemensamt intresse. Mitt uppdrag där innebär bland annat att introducera nya plattformar för kommunikation och samarbete. Teams är den största och där har vi varit tidigt ute och jobbat enligt devisen det blir inte alltid rätt från början men vi har vågat prova och visa vägen.

Stänger ni andra kommunikationsvägar nu?

– Historiskt har Uppsala använt intranätet Insidan och skapat samarbetsrum där, men jag har just fått veta att utbildningsförvaltningen i princip har slutat med det. Jag ser det som ett kvitto på att man i stället väljer Teams som forum för samarbete.

Rekommenderad läsning

Regionen som jobbar med Teams

14 nov 2017 digit

sjukhus 4.jpg sjukhus 4.jpg sjukhus 4.jpg video

Region Västmanland använder alltmer av de olika delarna i Office 365. Senaste tillskottet är Teams.  

Skolanpassad O365 i Hudik

14 dec 2017 it i skolan

AdobeStock_137132592_2.jpg AdobeStock_137132592_2.jpg AdobeStock_137132592_2.jpg

Med en Office 365-miljö helt anpassad till den svenska skolans läroplaner har MTH Utbildning i Hudiksvall ett digitalt arbetssätt som är lika inspirerande för lärare och elever som för kommunens politiker.

Smarta lösningar för skolan i O365

26 jan 2018 it i skolan

elever-jobbar-i-grupp.jpg elever-jobbar-i-grupp.jpg elever-jobbar-i-grupp.jpg video

Undersök först vilka möjligheter det finns i befintliga verktyg innan du köper nytt. Det rådet ger Sofia Nybom, skolutvecklingsledare, Solna stad och tipsar om smarta lösningar i Office 365.

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

"Med Surface Hub skulle man kunna följa lektionerna hemifrån"

23 sep 2016 it i skolan

snip oscar frisendahl.JPG snip oscar frisendahl.JPG snip oscar frisendahl.JPG video

Göranssonska skolan i Sandviken blev en gång i tiden prisat som årets teknikskola, men nu har andra skolor kommit ikapp och gått förbi digitalt. Det vill läraren Oscar Frisendahl ändra på, och som en del i spanar han bland annat in Surface Hub.

Joacim Damgard om Microsofts utveckling

24 okt 2016 ledarskap

snip damgard.JPG snip damgard.JPG snip damgard.JPG video

Den 1 juni tillträdde Joacim Damgard som vd för Microsoft Sverige. Säkerhet, IoT och kundernas efterfrågan på molnlösningar driver efterfrågan. Och så avslöjar Joacim sin personliga favorit i MS-familjen.

Digitaliserad Gnosjöanda

1 nov 2016 it i vården

17399372-gnosjo-station_960x640.jpg 17399372-gnosjo-station_960x640.jpg 17399372-gnosjo-station_960x640.jpg

Allt fler kommuner satsar på Office 365 och Gnosjö är inget undantag. Nu har man rullat ut det i skolan och fler kommunala delar står på tur.

Molnstrategin för Falu och Flen

14 jun 2018 digit

röda hus i falun längs med faluån.jpg röda hus i falun längs med faluån.jpg röda hus i falun längs med faluån.jpg video

Kommunerna Falu och Flen må ha valt olika molnlösningar men resultaten har mycket gemensamt: att med medborgarna i centrum utveckla god service och smidig kommunikation helt enligt kraven från GDPR och svensk lag. 

Gävle gillar programmering

21 sep 2017 it i skolan

AdobeStock_90046923_2.jpg AdobeStock_90046923_2.jpg AdobeStock_90046923_2.jpg video

Gävle kommun har anställt en processledare för att möta skolornas intresse för programmering enligt den nya läroplanen. Samtidigt skiftar perspektivet från att fokusera på tekniken till att sätta pedagogiken i första rummet.