Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Uppsala uppskattar Teams

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

– När det gäller grundskolans digitalisering är utmaningen för Uppsala kommun att skapa intresse för och nyfikenhet kring digitaliseringens möjligheter. Det gör vi bland annat med hjälp av två digitala handledare som arbetar med ett projekt kopplat till nio skolor, och som via ledningsgruppen ska vara en resurs för pedagogerna i deras arbete. De digitala handledarna stödjer olika processer med målet att skolorna över tid ska driva dem själva, säger Sara Lundberg, verksamhetsutvecklare grundskolan i Uppsala kommun.

Berätta om några aktuella projekt.

– Office 365 är nytt i Uppsala kommun och grundskolan var den första gruppen som började använda Microsoft Teams som plattform för samarbete och kommunikation. Där har vi gjort en jättesatsning på alla grundskolor, med fortbildning för skolledarna och processtöd ute i verksamheten.

Nu kommer de goda idéerna från organisationen, till exempel kan träslöjdsläraren på en skola ha utbyte med kollegor på andra skolor.

sara lundberg , verksamhetsutvecklare grundskolan, uppsala

– Ett annat aktuellt projekt handlar om vår pedagogiska plattform. Vi har Unikum idag men egentligen handlar detta om en dokumentationsprocess för bedömning och planering. Här har vi också gjort en rad satsningar som utgår från frågan vad vi ska fylla systemet med och hur vi i Uppsala kan jobba med plattformen för bedömningar.

Hur jobbar pedagogerna i Teams?

– Givet att det är ett nytt arbetssätt har vi utgått från en ganska fast struktur med egenutvecklade standarder för hur vi jobbar i Teams. Utifrån den ledstången försöker vi inspirera och visa skolorna vad de kan göra i Teams och vilka kanaler som kan vara bra att ha.

– Teams som molnbaserad samarbetsplattform ska användas med ett syfte och ett mål och nu kommer de goda idéerna från organisationen, till exempel kan träslöjdsläraren på en skola ha utbyte med kollegor på andra skolor. Det är precis vad vi hoppades på och hittills har reaktionerna också varit väldigt positiva.

Hur driver ledningsgruppen de här frågorna?

– I ledningsgruppen för grundskolan, med skolchefen och områdescheferna, har vi jobbat mycket med de här frågorna utifrån ett gemensamt intresse. Mitt uppdrag där innebär bland annat att introducera nya plattformar för kommunikation och samarbete. Teams är den största och där har vi varit tidigt ute och jobbat enligt devisen det blir inte alltid rätt från början men vi har vågat prova och visa vägen.

Stänger ni andra kommunikationsvägar nu?

– Historiskt har Uppsala använt intranätet Insidan och skapat samarbetsrum där, men jag har just fått veta att utbildningsförvaltningen i princip har slutat med det. Jag ser det som ett kvitto på att man i stället väljer Teams som forum för samarbete.

5 november 2018 Uppdaterad 28 januari 2021 Reporter Elisabeth Nore it i skolan Foto Fredrik Kron, Mostphotos

Rekommenderad läsning